Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Få bort bootcamp och göra systemet stabilare

Lustig

Recommended Posts

Hallå.

Köpte min dator i juni.

Trycket in massa program o filmer mm mm

tillslut tog det stopp.

Fick ett Kernel Panic som vägrade ge sig, lyckades dock få bort detta genom att komma in i felsäkertläge och plockade bort program o annat skräp som bara låg och tog plats.

Har funkat bra efter detta men det känns inte bra,

Efter detta så skulle jag stopp in windows med bootcamp.

Vid installationen var det problem med att det inte gick göra så stor partiotion som jag ville.

Drog ner storleken på disken lite.

Men när windows installerades så blev det partull.

Den hängde sig eller så var det något annat bekymmer

så jag fick aldrig den istallerad.

Gick inte starta upp maskinen ens, innan jag kom på att man skulle hålla inne Alt.

Så jag kommer in i maskinen men vill även få in windows nu.

För min personliga del så kan jag lika gärna börja om från nytt.

Har lite bättre kolla hur man ska hantera systemet nu.

Eller vad ska jag hitta på.

Ren ominstallation och installera om alla program och starta om

el

finns det något sätt som rensar och behåller allt.

Tack

Micke

Stoppa in installationsskivan och gör en Arkivera/Installera med bibehållna inställningar, så får du ett nytt fräscht operativsystem. Ser ut så här (på engelska). Det gamla operativsystemet läggs in en mapp som heter Previous System. Du kan slänga det. På det här sättet stannar alla dina filer och program kvar.

Ååå, tackar tackar.

Det är ju lysande.

Så lite så. :)

En sak bara: Du får köra Programuppdatering efteråt, eftersom mycket av operativsystemet och dess nödvändiga program antagligen har ändrats efter det att installationsskivan tillverkades.

Tog du bort Boot Camppartitionen?

Om inte, får du starta upp Boo tCampassistenten och ta bort den

...

Den hängde sig eller så var det något annat bekymmer

så jag fick aldrig den istallerad.

Gick inte starta upp maskinen ens, innan jag kom på att man skulle hålla inne Alt.

Så jag kommer in i maskinen men vill även få in windows nu.

...

En sak som många gör fel när de installerar Windows är att de inte väljer att formatera hårddisken när de genomför windows installationen. Detta kommer att göra att installationen hänger sig, när du startar om så vägrar den att starta windows och så vidare, något som mycket väl stämmer in på det som du beskriver här. Jag kommer inte ihåg valen exakt men något åt det här hållet kan du välja på:

Formatera hårddisken med NTFS fullständigt

Formatera hårddisken med NTFS snabbt (rensning)

Formatera hårddisken med FAT fullständigt

Formatera hårddisken med FAT snabbt (rensning)

Lämna hårddisken som den är.

Du skall välja NTFS fullständigt (eller möjligen FAT fullständigt om din Windows partition är mindre än 2 gb stor) och inte snabba formateringar eller lämna hårddisken som den är. Då kan det bli problem av ovanstående typ (blir det helt säkert om du lämnar hårddisken som den är).

Lycka till!

ok ok,,

låter bra, ska ta o kolla över detta igen och läsa igenom guiden en extra gång..

Tack så mycket.

..det är ju ingen större grej att börja från scratch heller.. Gör en backup (kopia på en extern hårddisk t ex) på dina dokument, bilder och annat du vill behålla bara :-) Då blir man ju av med allt man ändå inte använder.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...