Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Ska jag köpa en MacBook?

FlumDum

Recommended Posts

Hej!

Jag funderar på att skaffa en macbook efter jul och sitter nu febrilt och söker fakta om de nya macbookarna. men vart man än vrider och vänder är står det "dåligt,dåligt,dåligt,dåligt,dåligt,dåligt,.... men en jävla bra dator 8 av 10" jag blir väldigt fundersam. jag har nu en pc och är inte jätte insnöad i mac om jag ska vara ärligt men har länge funderat på att gå över till mac. mitt argument är "pc (windows) är skapad utifrån funktioner medans mac är utifrån användningen." men nu när jag läser så känner jag mig tveksam.

ska jag verkligen köpa en mac? försök att övertala mig nu :) (jag jobbar endel på "hobby" verksamhet med grafik)

stämmer. därför beror de ju på vilka program idag anv. finns säkert alternativ i macen. annars känns det mer nära att ha en dator utefter användningen?

edit: kände precis som dig. och här sitter jag nu och bara njuter!! :)

Är väl som på alla andra forum. De flesta som skriver har ju ett problem som de vill få hjälp med. Om allt bara fungerar så skriver man ju inte det. Så att utgå ifrån diverse inlägg på olika macforum är nog en dålig idé för att få en uppfattning om det är en bra dator eller ej. Besök en riktigt Apple Premium Reseller och få en guidad tur av sortimentet och kläm och känn på datorerna.

Hej och välkommen hit FlumDum! Den nya MacBooken tror jag inte du blir besviken på. Hårdvarumässigt är den riktigt bra. Köp nyaste MacWorld så kan du läsa testet.

...

De starkaste argumenten för OS X är att det fungerar generellt bättre än Win. Det är oftast stabilare, alltid snyggare, mera intuitivt och fortfarande virusfritt. Naturligtvis är det en omställning i handhavande och tänk, men jag tror att du kommer att bli nöjd.

...

Skulle längtan bli för stark kan du alltid boota om i Windows... det kan vara värt en del för somliga!

...

Naturligtvis är det personligt hur man tycker och uppskattar olika saker så åk till närmaste återförsäljare och prova.

Allt är tycke och smak. Jag är överlag mycket, mycket nöjd med min MacBook Alu. Den är smidig, lätt att ta med, känns robust osv. Framförallt är den så ohyggligt mycket snabbare än min gamla Acer. Tänk dig Millenium Falcon i ett race mot en Volvo Amazon. Men det beror ju på sunkigheten i min gamla dator, allt är ju relativt. :)

Mindre bra tycker jag tangentbordet är. Jag jobbar mycket i Windows (Vista via BootCamp funkar kanon) och programmerar en del. Jag saknar då dedikerade tangenter för Insert, Delete och så vidare, samt det faktum att PC-datorer i stort sätt regelmässigt skriver ut alla olika möjliga tecken en tangent kan producera. Så är det inte på MacBookens tangentbord. Jag har använt min MacBook i en dryg månad och fortfarande inte lärt var alla dessa funktioner finns på tangentbordet.

Jag nämner det för att det var något jag missade att kolla upp innan jag köpte Macen. Jag är inte helt övertygad om att jag håller med om OSX inneboende intuitivitet, men det är väldigt mycket tycke och smak. Det är nog bäst att lämna den diskussionen därhän. :)

Jag tror dock inte att du blir missnöjd så länge du bara tänker igenom vilka behov du har. Visar det sig att du kanske måste kompromissa kan du fundera igenom hur mycket du är villig att kompromissa. Försök att få fatt på en MacBook att testa. Typ i en butik eller liknande. Det var det sistnämnda som till slut övertygade mig om att att jag ville ha en MacBook med både Windows och OSX på. Jag ångrar mig verkligen inte.

Guest WhySoSerious

Om du klarar dig på det du har idag så kör på det.. Macbook är verkligen inget underverk, finns mycket som fattas.. Macbook är som vilken annan bärbar dator som helst... Med en skillnad styrplattan äger! :D

Jag bytte ut min Vita Macbook mot en 2,4 GHz MAcbook unibody och den har fungerat felfritt sedan jag köpte den för snart 2 månader sedan. Det är en fantastiskt dator, allt annat är bara avundsjukt skitsnack från pc-fanboys. Tex så är styrplattan den enda sådan som inte fått mig att vilja gnaga av mig mina egna fingrar efter en stund och faktiskt fungerar istället för mus även under långa sessioner. Nya MAcbook är också ett under av kvalitet men en otroligt stabil design och den osar lyx och kvalitet. Dessutom är den snabb och funkar i de flesta spel (crysis undantaget) Jag kör också windwos Xp via bootcamp när jag ibland vill lira nått spel som inte finns för osx men den mesta tiden är jag på os-x partitionen.

Enligt mig som "switchade" 04 då jag ville bygga ut min studio var valet av mac självklart och jag köpte då en ny powerbook. Och efter att ha använt (först dos och lite win 3.11) windows, 95, 98 och xp märkte jag att den stora skillnaden mellan de olika os:en är att windows krånglar till saker i onödan (som alla inställningar, dessa är mer utspridda än kinas befolkning) och är också i övrigt mindre konsekvent. Alla program du kommer behöva hittas enkelt till mac eller följer med.

Installera flip4mac WMV för att spela windows filmer på nätet och VLC för filmer sedan kommer allt fler program till mac nuförtiden så den biten kommer du aldrig få problem med.

Till torrent slår inget program transmission i det enkelhet tex. men det är bara ett exempel. Os-x är så logiskt och enkelt uppbyggt samtidigt som det egentligen är ett avancerat Unix operativ system vilket borgar för hög säkerhet och stabilitet.

Os-x blir inte som windows "bloatat" med tiden med svällande register och allt segare användning som följd. Delvis därför är också andrahandsvärdet på macar så bra eftersom man får en maskin som är lika bra som när den var ny.

OS-x underhåller sig själv stort sett med olika underhålls protokoll som körs veckovis, månadsvis och dagligen.

De flesta program finns i en enda sorts fil som vid installation bara förs över(manuellt eller via en installation) till programkatalogen och om du sedan villl ta bort programmet drar du bara över det till papperskorgen så är det borta (sånär som på en eventuell preferensfil som enkelt tas bort då alla sådana ligger i samma katalog i hemmappen.

Utöver detta finns det massor av otroligt smarta funktioner i Os-x som exposé som gör att man tex kan föra över muspekaren i högra (eller vilket hörn du själv vill) hörnet för att alla programfönster skalas ned (programmen fortsätter köras, tex om ett fönster kör en film spelas den fortfarande som den skalas ned eller är nedskalad) och sprids över skärmen vilket ger en superb överblick över alla aktiva program, sedan väljer man med musen bara det programfönstret man vill förstora. Exposé kan användas till flera olika överblicks samt andra funktioner och man bestämmer själv hur och vilket hörn som skall göra vad. Men summan är att os-x är extremt effektivt och gör det effektivare att multitaska i som användare. Det är för övrigt otroligt stabilt och sist men inte minst snyggt som skjutton.

Det finns så mycket gott att säga och jag svamlar men du kommer att upptäcka allt detta själv och jag kunde inte drömma när jag switchade att det skulle vara en så här dramatisk skillnad mellan OS-X och windows och det har blivit bättre i varje ny version av os-x. OS-X 10.2 var drägligt att använda men 10.3 blev dramatiskt bättre för att sedan kulminera i tiger som var alldeles perfekt och sedan kom leopard och framför allt gjorde OS-X snyggare och samt lade till en del nyttiga funktioner. Du kommer själv snabbt att märka hur fantastiskt det verkligen är och liksom oss andra snabbt bli nästan beroende av vissa funktioner (som ovan nämnda exposé).

Peace!

//Fredde

ps. Som du själv sa det så är mac gjort för användaren men det inkluderar den avancerade "power-usern" då man kan använda terminalen och styra OS-x som vilket Unix operativsystem som helst samt också programmera python direkt i terminalen. Vidare får man med varje mac en gedigen hög fantastiska program (som garageband för musik) samt en komplett utvecklingsmiljö för den som vill skapa egna program, jag vill inte tänka på vad ett komplett utvecklingspaket kostar till Vista..

(ber om ursäkt för eventuella stavfel etc, jag bara svamlade på =D )

Jag är en fanboy i den meningen att jag älskar apple och Mac, men jag hatar inte windows, använder det då och då men OS-x är bara bättre för allt utom spel, det är min subjektiva åsikt och jag blev överväldigad när jag switchade, hade inte för fem övre väntat mig att det skulle vara så dramatiskt mycket bättre. Allt bara fungerar, när en polare och jag tar våra laptops till en annan polare så tar det mycket längre tid för a´han att få sin pc att fungera med det trådlösa nätet hos polaren medan min macbook fixar jobbet helt själv och jag bara skriver in lösenordet och vips är igång. Några minuter senare när hans vista notebook startat och han pillat lite är han också inne i nätverket. När jag först köpte min Powerbook 2004 (1.5 GHz G4) blev jag kär i den minimala (12 tum) stora aluminium datorn. Det kändes som när jag fick min Amiga 12000 och sammanhållningen mellan mac användaren påminde mig om mina Amiga dagar. (Det verkar som om det börjar bli lite kyligare, trist att så många köper mac, känslan att vara med i en liten exklusiv klubb minskar dramatiskt nuförtiden)

Någon hade problem med tangetbordet, jag har följande att säga:

När det gäller kortkommandon är det enda du behöver kunna cmd-c, cmd v (som ctrl-c,ctrl-v i windows för att kopiera och klista in) och alt-2 för snabel-a (at-tecken) sedan är resten själv-förklarande. Tryck med 2 fingrar för att högerklicka med styrplattan eller använd som jag (för det mesta) en vanlig mus. Men en sak håller jag med om som skribent, jag saknar emn delete knapp på tangent bordet men det är också det enda och går att leva utan.

Mvh Fredde (konstruktiv fanboy)

Jag är en fanboy i den meningen att jag älskar apple och Mac, men jag hatar inte windows, använder det då och då men OS-x är bara bättre för allt utom spel, det är min subjektiva åsikt och jag blev överväldigad när jag switchade, hade inte för fem övre väntat mig att det skulle vara så dramatiskt mycket bättre. Allt bara fungerar, när en polare och jag tar våra laptops till en annan polare så tar det mycket längre tid för a´han att få sin pc att fungera med det trådlösa nätet hos polaren medan min macbook fixar jobbet helt själv och jag bara skriver in lösenordet och vips är igång. Några minuter senare när hans vista notebook startat och han pillat lite är han också inne i nätverket. När jag först köpte min Powerbook 2004 (1.5 GHz G4) blev jag kär i den minimala (12 tum) stora aluminium datorn. Det kändes som när jag fick min Amiga 12000 och sammanhållningen mellan mac användaren påminde mig om mina Amiga dagar. (Det verkar som om det börjar bli lite kyligare, trist att så många köper mac, känslan att vara med i en liten exklusiv klubb minskar dramatiskt nuförtiden)

Någon hade problem med tangetbordet, jag har följande att säga:

När det gäller kortkommandon är det enda du behöver kunna cmd-c, cmd v (som ctrl-c,ctrl-v i windows för att kopiera och klista in) och alt-2 för snabel-a (at-tecken) sedan är resten själv-förklarande. Tryck med 2 fingrar för att högerklicka med styrplattan eller använd som jag (för det mesta) en vanlig mus. Men en sak håller jag med om som skribent, jag saknar emn delete knapp på tangent bordet men det är också det enda och går att leva utan.

Mvh Fredde (konstruktiv fanboy)

Läs den här tråden om du är tveksam,i den skriver folk som är nöjda med sina nya macbook unibody.

Stungen gris skriker högre än en sovande, dvs de som har problem skriver febrilt om dem men den stora massan av supernöjda användare inte skriver eftersom de är nöjda. Detta leder till att intrycket hr på forrumet är missledande.

Läs hela tråden så kan du säkert göra ett välinformerat beslut.

https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=83731

mvh Fredde

Hej!

Jag funderar på att skaffa en macbook efter jul och sitter nu febrilt och söker fakta om de nya macbookarna. men vart man än vrider och vänder är står det "dåligt,dåligt,dåligt,dåligt,dåligt,dåligt,.... men en jävla bra dator 8 av 10" jag blir väldigt fundersam. jag har nu en pc och är inte jätte insnöad i mac om jag ska vara ärligt men har länge funderat på att gå över till mac. mitt argument är "pc (windows) är skapad utifrån funktioner medans mac är utifrån användningen." men nu när jag läser så känner jag mig tveksam.

ska jag verkligen köpa en mac? försök att övertala mig nu :) (jag jobbar endel på "hobby" verksamhet med grafik)

Här är oxå en tråd, med länktips i mitt inlägg längst ner; https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=86252

Att skumma igenom forumet efter svar är en bra grej att börja med. ;)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...