Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Ska jag köpa en PC eller en Mac?

tobb3

Recommended Posts

Hej!!

Jag har varit en trogen pc användare hela livet och funderar lite smått att byta till en mac...

Tänkte då främst på en bärbar.

har en känsla av att jag ej är den första som ställer denna fråga på detta forum..men men.....(länka gärna)

har lite funderingar.....vad motiverar att gå över till mac...???vilken mac ska man välja isåfall på en budjet på ca 16000kr?

är det svår att komma in i "mac tänket" eller är det väldigt likt en pc???Ska erkänna att jag knappt petat på en mac.

vad är naktdelarna med en mac???fördelar???

ps man är ingen världsmästare i stavning så hoppas de är läsbart.

Hej

Jag bytte till Mac för en vecka sedan. Använde Mac för ca 15 år sedan under en kortare period - därefter har inte heller jag knappt petat på en... förrän nu. Jag måste säga att jag ångrar inte en sekund att jag (äntligen efter två års "ställtid") köpte en Macbook Pro. Jag älskar den.

Ok, det här var kanske inte så informativt - mer en känsloyttring....

...så en fördel med Mac som jag ser det är möjligheten till en (positiv) känslomässig relation till en pryl!

masspier4lobster

Hej

Jag bytte sida för cirka ett år sen och har inte ångrat mig en sekund. De gånger jag är tvungen att använda Windows PC känns det trist, grått och segt. Så jag rekommenderar dig att satsa dina slantar på en Mac.

även jag har bytt(i synnerhet sedan min pc kokade) och jag kommer aldrig mer röra en smutsig pc(eller ja inte köpa iaf :P) om nu inte apple blir tokigt mycket sämre vill säga.

Alltså det finns nackdelar och svagheter med mac men de är så få att det ändå känns rent himmelskt i jämnförelse!!

Köp du kommer inte ångra dig.

Jag tycker du borde satsa på samma maskin som mig:

Macbook 2,4Ghz 4Gb ram och 9400nvidia(tror jag) som faktiskt fungerar att spela en del på(spöar iaf min gamla kokade pc så nu sörjer jag absolut inte för att vara helt utan pc)

plus att den är så snygg att man kan sitta och smeka den rent bokstavligt talat...

Jag är såld, likaså alla andra här inne.

En varning dock! Jävligt svårt att gå tillbaka till pc efter man väl börjat, så det gäller att ha ekonomi även i framtiden för mac för annars blir man bara ledsen ;)

Jag har varit mac användare i lite drygt ett halv år. När jag köpte min iMac hade jag bara suttit någon timme vid en kompis macbook och varit inne på Apples hemsida och läst och tittat på filmsnuttarna dom har där så det var ju lite av en chansning. Men faktum är att jag inte saknat min pc en enda sekund. Sen jag skaffade iMacen så har jag haft igång pc'n en handfull gånger bara.

Men om du blir nöjd eller ej beror ju mycket på vad du skall använda datorn till. Det är ju nåt du behöver tänka igenom först. Macen är inte svår att lära sig men det finns ju vissa "pc ovanor" som du måste släppa. Ett är ju att du inte skall in och härja bland mappar och filer till t.ex. iTunes eller iPhoto. Det brukar vara en garanti för att det blir fel. Du får acceptera att programmen hanterar sånt på sitt eget sätt.

Annars är (enligt mig) det mesta på macen ganska likt eller enklare än det är på en pc. T.ex. installera/avinstallera program på en mac är väldigt smidigt. Om du någon gång behöver installera om operativsystemet så kan du välja Arkivera/installera. Då finns alla program, inställningar osv kvar när du kommer igång igen. Det tjänar du en massa tid och tandgnisslan på. Det finns en massa smarta funktioner i macen och dess program som är guld värda. Sen är den ju snygg att titta på. Det är viktigt det också. Vill du köra Windows program eller spela spel så kan du ju installera Win XP/Vista om du skulle behöva det. Mitt råd är att gå till en affär som säljer Mac och känn på dom och gå in på Apples hemsida och läs och se på filsnuttarna dom har där.

Jag köpte en iMac 24", 2,8 Ghz processor, 2 Gb ram, Nvidias grafikkort, 320 Gb hårddisk för 16601kr. Det enda jag ångrar nu är att jag skulle tagit 500 Gb hårddisken istället. Annars kunde jag inte vara nöjdare.

Ha det!

/Michael

Testade mac för första gången när jag var och tittade på skolan jag skulle börja i sjuan som hade mac. Blev helt såld, visst jag hade lite små problem i början haha, men fick hjälp med det snabbt. Nu är jag snart 18 och har haft många olika maccar sen dess :]... Helt klart nöjd! det du sa med komma in i mactänkandet... det bör du inte ha några problem med, sjukt enkelt att lära sig! :]. Nu vet jag snarare knappt hur man använder windows om jag ska vara ärlig.

(Hoppas ni kan förstå min konstiga oförståerliga text) haha. :]

Testade mac för första gången när jag var och tittade på skolan jag skulle börja i sjuan som hade mac. Blev helt såld, visst jag hade lite små problem i början haha, men fick hjälp med det snabbt. Nu är jag snart 18 och har haft många olika maccar sen dess :]... Helt klart nöjd! det du sa med komma in i mactänkandet... det bör du inte ha några problem med, sjukt enkelt att lära sig! :]. Nu vet jag snarare knappt hur man använder windows om jag ska vara ärlig.

(Hoppas ni kan förstå min konstiga oförståerliga text) haha. :]

inte direkt till citerad användare:

Man blir med viljes lite fördummad av mac dock.

Ett exempel:

Mina kompisar kommer över med pc och frågar vad jag har för wpa2 nyckel... säger nyckeln & ingen av dem kommer åt nätet. De börjar sedan fråga ifall jag har tkip eller vad det andra nu heter(psk?)... de måste alltså fininställa nätet för att komma åt min router. Med mina macar samt iphone anger jag lösenord boom inloggad och har acess.

Visst för att jag kan logga in i routern och ta reda på den exakta inställningen... men varför böka när man har det så krångelfritt med mac? Så på ren ovilja brukar jag låta dem hållas tills de ger upp :chockadskeptisk: innan jag går in och gräver fram det ur routern... sucka.

Hej och välkommen till forumet! :)

Tilläggas kan att du kan köpa Windows XP eller Vista och köra på din Mac. Stödet finns inbyggt i Mac OS X och kallas Bootcamp.

Du måste således inte välja, du kan få båda.

Köp en mac! Vilken som passar dig bäst däremot låter jag vara osagt. Gå och prova! Du kommer bli nöjd i slutändan. Var beredd på att det blir en "ny" dyr hobby bara :) Man vill bara ha mer appleprylar efter ett tag för att få det ultimata hemmet!

testa att gå in på pcworld och fråga om varför man ska välja pc också. så får du se vilkas argument du köper. (om ens en jävel där orkar svara.)

Sitter precis i samma sits själv, PC eller Mac? Jag ska i första hand använda den till att göra musik och då är det framförallt Logic som lockar. Har tidigare kört Cubase och det funkar ju även det till Mac.

Det som skrämmer mig mest är om man får ett sk. måndagsexemplar med hårdvara som strular. Jag har haft en sur Dell i 4år nu som jag dessutom har haft galet mkt strul med, man vill ju att allt ska funka. Har heller aldrig använt Mac OS X regelbundet bara provat. Operativet och tänket i OS X skrämmer mig iofs inte ett dugg det är nog mest en vanesak. Kör bl.a. iTunes på PC idag och när man väl kommer in i detta program så märker hur smidigt upplagt allt blir. För min del blir det i så fall iMac, väntar & väntar på nästa uppdatering ;)

Tror inte någon kommer att rekommendera en PC här på forumet. Det är iof med allt rätt =) Köp en mac! Jag har haft min sen släppet av dem nya macbookarna . Har inte rört en mac innan o´ch det tog inte lång tid att lära sig. Sen att operativet är 1000ggr snyggare än Windows är ju en skön bonus. Det är roligt att tweaka allt för att få det se extra snyggt.

Ja ok vettigt inlägg... jag är förkyld som faen kan inte tänka...

Det jag tyckte var lite ovant när jag switchade var dels programinstallationen och "förlusten" av utforskaren.

Att bara kunna dra en programikon (paket) till mappen Program finns ju inte i PC-världen så i början lade jag ikonen på skrivbordet och klickade på den sedan för att köra igång installationen... :-) Tog några dagar innan jag fattade att det inte behövdes någon installation utan att man bara skulle lägga ikonen i mappen Program. Sedan är det ju så att vissa progran kör ett installationsprogram så det är lite ovanligt i början.

När jag hade PC jobbade jag hela tiden med utforskaren som utgångspunkt, t.ex. öppnade dokument inifrån utforskaren. Jag hade all min musik och alla mina bilden snyggt sorterade i mappar så det kändes lite konstigt att importera allt i iTunes och iPhoto och låta programmen ta hand om organiserandet. Upptäckte dock snart att det går att hitta var allt har hamnat på hårddisken i alla fall så jag blev lite lugnare sedan... :-)

Men, som alla andra här på forumet är jag helt såld på Mac idag och kan inte tänka mig att byta tillbaka till PC. Många kompisar brukar fråga vad som är så bra med Mac och ofta har jag svårt att peka på något riktigt konkret, men jag brukar säga att det helt enkelt är roligare med Mac. Sedan är det ju också så att Mac-communityn är trevligare och hjälpsammare plus att programutvecklarna har bättre och snyggare program med en sundare prissättning än inom PC-världen.

Hej,

Bytte till Mac (Macbook) för 2 veckor sedan. Varför? Var sugen på en bärbar. Tittade på Dell eller Mac.

Var trött på Windows. Tycker Vista är väldigt kluddigt (med för mycket funktionalitet som funkar sådär). Tycker MacOs är lite mer "basic" på ett bra sätt.

Fördelar med Mac:

- Renare användargränsnitt, upplevs snabbare

- Snygg

Nackdelar med Mac:

- Färre spel på OsX (men jag har 2 konsoler så jag klarar mig)

- Knepigt att föra över mina gamla mail.

Jag är mycket nöjd med min nya dator. Den är smidig.

/Patrik

vilken mac ska man välja isåfall på en budjet på ca 16000kr?

Det beror på om du ska ha bärbart eller stationärt.

Har du redan idag tangentbord och bra bildskärm kan du överväga en Mac Mini, men då kan du glömma att spela spel för grafikkortet räcker inte för det.

Kom ihåg att skärmen i MacBook Pro är bättre än den i MacBook (och alltså inte bara större).

Kom ihåg att skärmen i 24 tum iMac är bättre än den i 20 tum iMac (och alltså inte bara större).

Kan rekommendera dig att besöka en riktigt Apple Premium Reseller, lista finns på apple.se för att få en riktigt guidad tur av sortimentet av mac och vad som kan passa dig. Sen finns det även en del informativa filmer hos apple.se man kan titta på om deras datorer, OSX, iLife mm...

Jag förordar att man hittar en bra återförsäljare som man får bra kontakt med så man kan gå in i en butik om man behöver hjälp. Ofta kan man också få hjälp med att föra över sina dokument, mail och bokmärken mm vid köp av dator.

Hej!!

Jag har varit en trogen pc användare hela livet och funderar lite smått att byta till en mac...

Tänkte då främst på en bärbar.

har en känsla av att jag ej är den första som ställer denna fråga på detta forum..men men.....(länka gärna)

har lite funderingar.....vad motiverar att gå över till mac...???vilken mac ska man välja isåfall på en budjet på ca 16000kr?

är det svår att komma in i "mac tänket" eller är det väldigt likt en pc???Ska erkänna att jag knappt petat på en mac.

vad är naktdelarna med en mac???fördelar???

ps man är ingen världsmästare i stavning så hoppas de är läsbart.

Grundupplägget är lite kul. Det är som att komma in i AIK:s supporterklubb o fråga vilken klubb jag ska hålla på, Djurgården ellert AIK. Men OK, jag ska svara.

Switchade själv för snart tre år sen och gillar verkligen Mac. Snygga, snabba datorer med hög kvalitet. Det ger ett lång ocg trivsamt ägande av en Mac-dator. Det finns en del saker som fungerar bättre på Pc men i de flesta fall är det mycket enklare, snabbare och snyggare lösningar på Mac.

Gen Mac en vecka eller två så kommer du snabbt in i tänket. Välkommen. :)

Fick hem min macbook 3nov och innan dess bara pillat lite i min brors/kompisars.

Jag sökte en stabil asgrymm dator och vad mer kan man välja än mac då!? :P

Tog mig nån vecka sen fattar man inte hur man levde med windows innan...

Alla som konverterat och är "carola-psykos-frälsta" får ursäkta men såhär är det enligt mig.

Det enda som är bättre på "den här sidan" är operativsystemet. Hårdvaran är samma kinesiska skit som i win-pc världen. Men operativet gör faktiskt en jävla skillnad och OS X spöar Windows, iaf för mig som värdesäter ett snyggt och lättjobbat system och på den punkten leverar Apple.

Har precis gått över till Mac i och med köpet av min MacBook. Kan väl hålla med om det mesta som skrivits här, speciellt det om att det är ett annat tänk för att använda OS X istället för Windows. Tröskeln är högre om du är en mer "avancerad" Windows-användare. Sen att Windows är ett skitsystem som vissa försöker få det att framstå som tycker jag inte stämmer, har inte haft en enda krasch på min XP-dator sedan Service Pack 2.

När jag köpte min MacBook så kände jag ganska stor trygghet i att kunna gå tillbaka till Windows ifall jag inte skulle trivas i OS X. Även om jag fick för mig att köra Windows på den så har jag en bärbar dator som knäcker i princip allt när det gäller prestanda/ljudnivå/byggkvalitet/vikt i samma prisklass... Trivs dock bra i OS X och tänker inte gå tillbaka.

Jag har en bärbar PC och en Mac mini, efter att jag köpte min mac mini så har jag inte använt den bärbara nånting. det bästa med macen förutom att allt är så snyggt och enkelt är såklart att man slipper alla craschar och frågan (vill du skicka till microsoft)

Jag älskar apple så jävla snyggt bra och användarvänligt!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...