Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Listview i Finder och sorteringsordning?

the_karate_kid

Recommended Posts

the_karate_kid

Finns det något sätt att få sorteringsordningen i Finder såsom i utforskaren i windows, dvs sorterat stigande i bokstavsordning, fast mappar överst?

Om jag sorterar på Namn så kommer en fil som heter Kaffe.jpg att ligga före en katalog som heter Musik, dvs jag får

Kaffe.jpg

Musik (mapp)

Untitled.psd

Om jag sorterar på Typ kommer visserligen mappar överst, men filerna sorteras ju inte i bokstavsordning, dvs jag får

Musik (mapp)

Untitled.psd (Adobe dokument)

Kaffe.jpg (JPEG-bild)

Det jag vill ha är sortering i bokstavsordning med mappar överst, dvs

Musik (mapp)

Kaffe.jpg

Untitled.psd

Går detta att tweak i Finder?

nej. det kan finnas specialprogram möjligen?!

bokstavsordning är bokstavsordning....då kommer A först oavsett om det är en folder eller en bildfil eller en textfil (vilket är det logiska sättet att använda bokstavsordning på)

du skulle kunna göra ett specialtecken innan namnen på foldrarna så att de sorteras högst upp i listan. tex bindestreck eller underscore.

du kan inte ha punkt som första tecken i ett filnamn...detta är default för att göra osynliga filer i osx.

Nu är jag iofs lite morgontrött, men jag får det iaf i den ordning som du vill ha?

post-8002-1229071579_thumb.png

Edit: jag har valt sortering på "typ".

the_karate_kid
Nu är jag iofs lite morgontrött, men jag får det iaf i den ordning som du vill ha?

post-8002-1229071579_thumb.png

Edit: jag har valt sortering på "typ".

Hur har du lyckats med det, eller får du det bara för att filtypen för dina filer lyckas överensstämma med filnamnen? Säg att din fil med som heter "Antec" är en jpg fil (i svenska leopard filtyp JPEG-bild) och filen "FCOP a" är en psd fil (i svenska leopard Adobe dokument), då blir det väl inte rätt om du sorterar på Typ?

Ja jädrar, det verkar som det vart ett sammanträffande - typnamnet råkade ha samma bokstavsordning som filnamnet:

post-8002-1229079300.png

:borstatanderna:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...