Jump to content
Just nu i M3-nätverket

2009 blir ett tufft år!

Pocahontas

Recommended Posts

Om tre veckor är vi där...

Ett riktigt "skitår" sa arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin om 2009.

Det kan bli så för många av oss, vi har bara sett början..

Hur ser du på det ?

Lever du som vanligt och drar på dej spenderbyxorna och shoppar obekymrat, eller drar du ner på din konsumtion?

• Replies 73
  • Created
  • Last Reply

Jag ska investera i ett gymkort det första jag gör i 2009(möjligen kommer busskort före) så det blir nog årets tyngsta utgift skulle jag tro...

Jag drar ner på maten. Det är trotsallt typ det tråkigaste att lägga pengar på.

Jag kommer att minska lite på bilåkningen men det är mest för miljöns skull. Annars kommer jag inte dra in på något utan snarare lyxa till med lite hantverkare till husrenoveringen istället för att göra allt själv som hittills. Bästa att passa på när det är REA på hantverkare. :)

Nej, nej, vi ska inte dra ner på konsumtionen! Det är ju den som håller ekonomin i rörelse. Sen såklart, har man inga pengar så har man inte, men drar alla ner bara för sakens skull går ju ännu fler företag i kk och vi får fler arbetslösa osv osv...

Så länge min privatekonomi tillåter kommer jag försöka fortsätta som vanligt. :kissing:

Ingen större skillnad för min del... Det är ju nu vi borde shoppa loss ordentligt för att minska svängningarna.

Visserligen är jag ju fattig student, så några större mängder med saker blir det ju ändå inte :(

Får väl se lite hur det slår. Blir jag arbetslös så lär jag nog skära ner på nåt. Får se vad det blir.

Men har jag jobbet kvar, vilket jag verkligen hoppas så blir det inga större förändringar.

Personer som lever på studiemedel får inga försämringar. Inte heller pensionärer och folk som lever på bidrag i olika former (förutsatt att bidragen inte försämras, men det har i så fall inte direkt koppling till finanskrisen). Alla som jobbar och inte blir av med jobben, vilket är en överväldigande majoritet, har inte heller nån risk att få försämrad ekonomi.

Tvärt om ger sänkta räntor och sänkta priser/avgifter bättre ekonomi för en hyfsad andel av befolkningen. Den som sitter med lite sparkapital på banken och investerar i aktier och fonder nu kan förmodligen göra sig en rejäl hacka förutsatt en hel del is i magen och en långsiktighet i investeringen (3-5 år eller mer).

Så jag förstår ärligt talat inte varför det är så stora problem som det är. De allra, allra flesta påverkas inte ett dugg, eller bara positivt.

Inte blir 2009 ett tufft år. Tvärtom, det blir ett bättre år än 2008. Jag kommer att få en ny hund, jag kommer dessutom att vinna en massa pengar. Det tror jag på!

Själv är jag inte det minsta bekymrad, har ju mitt på det torra, men jag vet många som balanserar på ravinens brant, och få lämna jobbet innebär katastrof, även om de har a-kassa.

Vi har bara sett början, många konsumtiontempel kommer att gå på öronen och redan dåligt betalda hamnar på gatan, flera har valt att gå ur a-kassan för de hade inte råd att vara med.

Det blir ett slags dominoeffekt, när en faller, så faller flera med

Som student får jag glädjande nog höjt studiemedel (=jag får 100 kr mer per månad och så får jag låna 200 kronor mer...). Som ni nog förstår så är jag lite ironisk... Känns ju verkligen härligt att få låna ännu mer pengar.

Men man ska inte klaga. Vi studenter i Sverige har det bra ändå! :)

Edit: Varför ska de som inte har drabbats direkt av finanskrisen dra in på konsumtionen? Det är ju på det viset problemen blir större...

Som student får jag glädjande nog höjt studiemedel (=jag får 100 kr mer per månad och så får jag låna 200 kronor mer...). Som ni nog förstår så är jag lite ironisk... Känns ju verkligen härligt att få låna ännu mer pengar.

Men man ska inte klaga. Vi studenter i Sverige har det bra ändå! :)

Edit: Varför ska de som inte har drabbats direkt av finanskrisen dra in på konsumtionen? Det är ju på det viset problemen blir större...

Blir ju tufft den dag du ska betala igen, och det inga jobb finns...

Carlisle_united

Nej nej... inte dra in!

Köp mer... och framför allt Renovera huset mera och använd mycket gips!!!

köp mer hus också så att det byggs mer... men inte hus byggda av skanska och peab... Det gör varken till eller från... för mig...

Det köps inga nya hus nu, folk får inte sålt vare sig lägenhet eller sitt gamla hus...inte ute på landet i varje fall.

Ingen köper nya bilar...båtmarknaden har gått till botten..

Carlisle_united
Det köps inga nya hus nu, folk får inte sålt vare sig lägenhet eller sitt gamla hus...inte ute på landet i varje fall.

Ingen köper nya bilar...båtmarknaden har gått till botten..

JAG VET!!!!!

Det är obehagligt lugnt på jobbet... Folk sägs upp och varslas nästan varje månad.

Till och med jag som inte gillar facket gick med i unionen igår...

Så köp hus nu!

Varför ska jag som inte drabbats av finanskrisen dra in? Krisen kommer ju bara bli värre om alla drar in på konsumtionen...

Blir ju tufft den dag du ska betala igen, och det inga jobb finns...

De som studerar nu kan ha guldläge när de är klara, kan stämma bra när vändningen i ekonomin kommer!

Så länge jag inte får det sämre ekonomiskt så ser jag ingen anledning att dra in på konsumtionen?

De som studerar nu kan ha guldläge när de är klara, kan stämma bra när vändningen i ekonomin kommer!

Min utbildning varar mellan 4-5 år beroende på vilken masterkurs jag väljer och det känns ju som en väldigt bra tajming (om vi ska köra med lite svengelska).

De skrev jag väl ändå inte?

Nej, det gjorde du faktiskt inte... my bad. :stjarnsmall:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...