Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Ordning på bokmärken i Safari

it04-22

Recommended Posts

Nu har jag äntligen dragit i gång min Macbook Air som stått i ett hörn ett tag. Det är riktigt kul men som nybörjar-texten i forumet beskriver så är det ju mycket smådetaljer att lära sig i början. Tänkte ställa ett par här.

Den första gäller Safari. Jag tog med mig mina bokmärken från explorer i windows. Där låg de prydligt ordnade i bokstavsordning. Först mapparna och sedan enskilda länkar. När jag la till dem i Safari så hamnar de i bokstavsordning men blandat med mappar och länkar. Safari verkar inte ta hänsyn till om det är en enskild länk eller en mapp. Finns det någon inställning för det som jag missar? Det blev så rörigt.

Sen undrar jag över den gröna knappen i vänstra hörnet av varje program. När jag klickar på den så maximeras inte programmet utan det blir bara lite större eller lite mindre. Hur gör jag för att maximera fönstret totalt så att jag ser hela min arbetsyta i programmet så att säga? Måste jag sitta och dra det manuellt i varje program? Det känns osannolikt när allt annat är så smidigt.

Hoppas på att det finns busenkla svar på dessa frågor för er som är vana. :)

Sen undrar jag över den gröna knappen i vänstra hörnet av varje program. När jag klickar på den så maximeras inte programmet utan det blir bara lite större eller lite mindre. Hur gör jag för att maximera fönstret totalt så att jag ser hela min arbetsyta i programmet så att säga? Måste jag sitta och dra det manuellt i varje program? Det känns osannolikt när allt annat är så smidigt.

Du har ju X _ + knapparna längst upp till vänster....klicka på + så maximeras det och minimeras?

I min dator kan jag dra de olika url-adresserna manuellt var jag vill ha dom.

Jag har dessutom gjort om lite i "Bokmärkesmenyn", för att på så sätt få bra

kontroll över mina URL-adresser.

post-17076-1229027818.jpg

Om du i ”Bokmärkesmeny” lägger in mappar med olika teman, så

får du ba översyn och lättåtkomliga adresser.

post-17076-1229027846_thumb.jpg

Gröna knappen är inte "maximera" det är "optimera", alltså fönstret blir så stort som det måste (kan) bli för att all information ska få plats. Maximera à la Windows finns liksom inte i Mac-världen...

Aha okej, Då förstår jag. Bra förklarat där med optimerad i stället för maximerad :) Man är ju helt skadad från alla år med windows så att man bara tycker att vissa grejer SKA vara som i windows.

Fast bokmärken funkar inget vidare för mig. Jag kopierade dem rakt av från windows och lade dem i safari på min mac. Kan det göra någon skillnad för hur vida de fungerar eller inte? Mina länkar fungerar inte alls.

Men jag måste alltså sitta och dra alla bokmärken till den ordning jag vill ha dem? Finns ingen sorteringsfunktion? Jag har hundratals länkar så då tror jag att jag får nöja mig med röran jag fick :oP

Sortering av bokmärken:

Det räcker med att du samlar bokmärken efter olika kategorier i mappar.

Dra ut en mapp till Skrivbordet och därefter tillbaka till Bokmärkesmenyn.

Har du Finder satt till att sortera i namnordning så kommer dina bokmärken nu vara sorterade i namnordning.

Glöm inte att kasta kopian av mappen på Skrivbordet.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...