Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

AppleWorks vs. FileMaker


rekaF

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en enkel databas som jag skapde i AppleWorks och nu vill jag att andra på jobbet (mest PC användare) skall kuna använda den.

 

Jag vill lägga den på vår server så att dem kan öppna den i sina web-läsare. Hur gör jag? Är det överhuvudtaget möjligt?

 

MVH Art

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

Vad är "enkel"? Hur många tabeller? Använder du script?

 

Det är inte omöjligt att du får börja om från början, men Filemaker är rätt enkelt att komma igång med så det behöver iofs inte vara ett stort problem. Huvudsaken är att du kan få ut datan ur AppleWorks-databasen, men det borde inte vara något problem.

 

Jag skulle kolla med Studentlitteratur, det är Filemakers distributör här i Sverige, de borde veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte

Jag har nyligen exporterat flera databaser från Appleworks till Filemaker, så jag har rätt bra koll.

Att få ut data ur AppleWorksfilen är inga problem. Att skriva motsvarande lösning i Filemaker är heller inga problem eftersom det inte går att göra några avancerade lösningar i Appleworks. Script existerar inte i Appleworks (eller har jag missat något ?).

Däremot blir det krångligare om du sedan vill dela informationen över ett nätverk. Om du vill använda Filemaker till det kan du skriva en lösning som använder Web Companion, Filemakers eget gränssnitt till webläsare. Du kan köra lösningen i en vanlig version av Filemaker med max tio användare. Är det fler än tio som ska ansluta per dygn måste du ha en dyrare variant av Filemaker (mycket dyrare...).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nyligen exporterat flera databaser från Appleworks till Filemaker, så jag har rätt bra koll.

Att få ut data ur AppleWorksfilen är inga problem. Att skriva motsvarande lösning i Filemaker är heller inga problem eftersom det inte går att göra några avancerade lösningar i Appleworks. Script existerar inte i Appleworks (eller har jag missat något ?).

Däremot blir det krångligare om du sedan vill dela informationen över ett nätverk. Om du vill använda Filemaker till det kan du skriva en lösning som använder Web Companion, Filemakers eget gränssnitt till webläsare. Du kan köra lösningen i en vanlig version av Filemaker med max tio användare. Är det fler än tio som ska ansluta per dygn måste du ha en dyrare variant av Filemaker (mycket dyrare...).

Det verkar som om Du vet precis vad det handlar om! :-) Kan jag få ställa en fråga till? (Eller kanske några till... :-)

 

Vi har ett nätverk där min Mac är den enda i hela huset. Jag har laddat ner en demo av FileMaker Pro men inte lyckats att få Web Companion att fungera. Ska min egen dator fungera som SERVER eller kan jag lägga databasen på den ”centrala” PC Server?

 

Och sedan: måste jag skapa min egen HTML sida som kommer att arbeta mot databasen eller är det FileMaker själv som gör det? Var hittar jag filen som PC användarna ska använda i sina WEB-läsare efter att jag startar fildelningen i FileMaker?

 

Jag har provat utan att lyckas och vet inte var felet ligger... :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte

Gör så här:

1) Se till att din dator har ett statiskt ip-nummer

2) Starta Filemaker. Kryssa för Web Companion i Inställningar/Program/Plugins och gör ev. inställningar.

3) Öppna det register du ska dela. Gå in under menyn Arkiv/Dela register, kryssa för Web Companion och gör de inställningar du behöver. Här kan du anpassa hur registret ska se ut och fungera.

 

Om du har en demo av Filemaker är den säkert nyare än den senaste versionen jag jobbat med, så risken är att det ser lite annorlunda ut för dig.

Andra kan ansluta genom att skriva in din dators ip-adress i webläsaren. Den sida som visas är default.htm som ligger i mappen "Web" i Filemakermappen. Du kan publicera register med ett personligare gränssnitt, men då får du skriva all kod manuellt, html-kod tillsammans med Filemakers eget webgränssnitt cdml. Det första alternativet är enkelt, det andra betyder en hel del läsning och övning (beroende på vad du kan tidigare förstås...)

Om jag nu minns rätt kommer de som ansluter till ditt ip-nummer att se en standardsida, där alla öppna och delade register finns som klickbara länkar.

 

Glöm inte heller att ställa in säkerhetsnivå i Webcompanion, annars kan du snart vara utan data i registren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...