Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Gamla bilar luktar illa.

Telly82

Recommended Posts

Om man träffar på en bil från början av 1980-talet eller äldre så luktar avgaserna hemskt illa. Luktade de lika illa när de var nya?

Eller beror det på...

...att motorerna och annat numera är mycket mer slitna?

...att bensinen har en annan sammansättning nu mot då?

...eller någon annan orsak?

...eller allt ovanstående?

Någon som vet?

EDIT: Stavfel.

Om man träffar på en bil från början av 1980-talet eller äldre så luktar avgaserna hemskt illa. Luktade de lika illa när de var nya?

Eller beror det på...

...att motorerna och annat numera är mycket mer slitna?

...att bensinen har en annan sammansättning nu mot då?

...eller någon annan orsak?

...eller allt ovanstående?

Någon som vet?

EDIT: Stavfel.

Brist på katalysator ? Generellt fetare bränsleblandning?

Brist på katalysator ? Generellt fetare bränsleblandning?

Jo, de saknar katalysator. Och så har de normalt sett förgasare och inte bränsleinsprutning. Men frågan var inte att jämföra en gammal bil med en ny bil, utan hur gamla bilar var när DE var nya.

En 20 år gammal bil är sliten i motorn. Munstycken i förgasare och insprutning är slitna och ger fel dimmbild och sämre förbränning. Det läcker ofta in olja i förbränningen pga sliltna kolvringar och otäta ventilstyrningar och det är många gånger det som gör att det luktar riktigt mycket.....

Jag tycker gamla bilar luktar godare. Och jag minns att jag tyckte de luktade likadant när de var nya också. Typ en gammal Volvo 240 från tidigt 80-tal eller så.

Nya bilar luktar bara beskt och fränt. Gamla bilar luktade lite sötare och friskare, på nåt sätt.

Godast luktar riktigt gamla och skitna dieselbilar samt turbindrivna flygplan.

En luftrenare som får bilen att lukta som ny:

OZIUM

Glycol-Ized

Air Sanitizer

HENKEL ECOLAB LTD.

FLOORDRESS DIVISION

Swindon, SN1 1NH

England

Vet inte var den finns i Sverige. :)

Med vänlig hälsning

Olli

Tänk om man kunde stoppat in doftkulor a la sådana man har i dammsugaren. Lavendel avgaser to the people!

Var i Stockholm i fem dagar nu, och det luktar ju alkis om varenda bussjäkel som SL kör med där! Alkohol ger verkligen vidrig avgaslukt.

En 20 år gammal bil är sliten i motorn. Munstycken i förgasare och insprutning är slitna och ger fel dimmbild och sämre förbränning. Det läcker ofta in olja i förbränningen pga sliltna kolvringar och otäta ventilstyrningar och det är många gånger det som gör att det luktar riktigt mycket.....

Aha, det är alltså motoroljan som luktar!

Tack alla som svarat!

....eller "Wunderbaum Nybilsdoft"...... :totaltgalen:

Luktar som ett horhus i Rio :)

Med vänlig hälsning

Olli

Aha, det är alltså motoroljan som luktar!

Tack alla som svarat!

Då borde "nya" bilar som tex Saab 9-5 lukta arsle också, nästan alla nya "lågfriktionsmotorer" läcker relativt mycket motorolja till förbränningsrummet.

Förbränd olja luktar dessutom väldigt tjockt- ryker generellt en väldigt massa också (blå rök)- (vit rök är vatten ånga), påminner lite om diesel lukt.

A_bite_of_the_apple

Bly finns ju heller inte kvar i bensinen längre, kan säkert bidra en del det med

Var i Stockholm i fem dagar nu, och det luktar ju alkis om varenda bussjäkel som SL kör med där! Alkohol ger verkligen vidrig avgaslukt.

Metanol-motorer (radiostyrt osv) luktar got om jag inte minns fel.

Det kan jag verkligen inte hålla med om!

Det luktar ja! men inte "alkis" utan som värsta gamla dieselmotorförbränningsavgaser, som det oxå är! Jämfört med här i Gbg, där det går att andas normalt utan att börja hosta när man går förbi en buss (som står på tomgång) så är det sju(tusen) resor värre i Sthlm.

Jag vet inte vad de gör eller inte gör, men det luktar så fruktansvärt mkt starkare o mera fränt om lokaltrafikens avgaser i Sthlm än jämfört med här i Gbg, tycker jag.

Det luktar ja! men inte "alkis" utan som värsta gamla dieselmotorförbränningsavgaser, som det oxå är! Jämfört med här i Gbg, där det går att andas normalt utan att börja hosta när man går förbi en buss (som står på tomgång) så är det sju(tusen) resor värre i Sthlm.

Jag vet inte vad de gör eller inte gör, men det luktar så fruktansvärt mkt starkare o mera fränt om lokaltrafikens avgaser i Sthlm än jämfört med här i Gbg, tycker jag.

Ja, spårvagnarna luktar faktiskt mycket mindre avgaser, men det beror kanske på miljövänlig ström?

Bly finns ju heller inte kvar i bensinen längre, kan säkert bidra en del det med

Det måste man oftast tillsätta i bensinen på äldre bilar som inte klarar blyfritt.

Men de kör ju på sprit, inte diesel...?

http://sl.se/templates/Page.aspx?id=1571

Luktar som ett horhus i Rio :)

Med vänlig hälsning

Olli

Kul med människor med en bred livserfarenhet..... :whistling:

Med vänlig hälsning

Axelbaum :hihihi:

Det är iaf inte vad jag känt de ggr jag varit i Sthlm. :propellerbaver:

Tja, jag var ju där senast mellan lördag och onsdag, och det var då sprit det luktade då...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...