Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Bakåtkompatibelt InDesigndokument

Gisselfeldt

Recommended Posts

Hejsan

Titt som tätt dyker det upp tidningar som sitter med äldre versioner av Adobe's CreativeSuite och vill ha materialet skickat i indd-formatet. Nu sitter jag med CS4, och de kan då inte öppna mina projekt. Testat att spara om till inx, men det tycks heller inte fungera bakåt till CS2.

Hur löser man sådana problem? Har inga problem i Illustrator, men i InDesign går det sämre....

Förslag på lösning?

Skumt att dom inte kan öppna en inx-fil! Det borde ju funka. Kanske beror det på den som sitter bakom skärmen =)

Man måste "mellanspara" inx-filen i CS3 vilket i praktiken gör det hela väldigt krångligt. Läs mer här (längst ner):

http://help.adobe.com/sv_SE/InDesign/6.0/W...cb3f-6d51a.html

Kan det funka med PDF? Har ingen större koll på formatet och dess möjligheter då jag aldrig är inne och rotar i det men det går väl att göra en del ändringar i Acrobat, spara om filen och sedan montera hela PDF:en som en bild på en tom sida. Detta förutsätter ju dock att det är små enstaka ändringar vi pratar om.

Tack för ditt svar Grus74.... Får installera en virtuell maskin med CS3 på då....

Blir det någon skillnad om man "packar" filen? Alltså det finns ju ett alternativ under Arkiv sen "Packa"

När man packar ett dokument kopieras InDesign-dokumentet med alla tillhörande filer (monterade bilder, typsnitt etc) till en egen mapp, detta för att man på ett enekelt sätt ska få med "alla" filer som behövs för att öppna dokumentet och kunna skicka det till tryckeriet eller liknande. Så vitt jag vet (jag är en av mupparna som fortfarande sitter med CS2...) kan man dock inte påverka vilken typ av InDesign-fil det ska bli när man packar utan det blir av senaste möjliga årgång.

Det är ju faktiskt en miss att man inte kan spara som en äldre version.

Jag föredrar Adobes program före Corel, men i Corel Ventura kan man spara i de olika versionerna.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...