Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Bytt från Picasa till iPhoto och har några frågor

Grus74

Recommended Posts

Nu när jag äntligen har en fungerande iMac har jag börjat lägga in en massa media i den. iTunes bjöd inte på något motstånd då jag använde det tidigare men iPhoto har gett upphov till ett par frågor:

- Hur sorterar jag albumen i alfabetisk ordning?

Om jag i menyn till vänster högerklickar och väljer att sortera är det bara mapparna som lägger sig i alfabetisk ordning, jag skulle gärna vilja få även alla album i alfabetisk ordning. Tänkte att om händelser sorteras på datum skulle det vara trevligt att ha resten i bokstavsordning.

- Kan jag byta filnamn direkt i iPhoto?

Går på något sätt ändra filnamnet så det verkligen är det riktiga filnamnet som ändras? Sökte här på forumet och då föreslogs det att exportera bilden men det känns som en ganska krånglig omväg om inte annat för att då sitter jag med ännu en dublett varje gång jag vill ändra ett filnamn.

- Kan man få iPhoto att automatiskt uppdatera mappar?

Finns det något sätt att göra "aktiva" mappar/album som uppdateras automatiskt i iPhoto när jag lägger till nya bilder i mappar i Finder? Jag trodde detta skulle gå att göra genom smarta album men har inte lyckats få till det.

- Om jag ändrat en bild i iPhoto, hur kommer jag åt den i ett annat program?

Vore smidigt att kunna öppna bilder i andra program utan att behöva starta iPhoto hela tiden, går det? Jag har förstått att man kan välja i vilket program man vill att bilderna ska redigeras men det känns lite som en omväg.

Alla tips å förslag mottages tacksamt!

- Kan jag byta filnamn direkt i iPhoto?

Går på något sätt ändra filnamnet så det verkligen är det riktiga filnamnet som ändras? Sökte här på forumet och då föreslogs det att exportera bilden men det känns som en ganska krånglig omväg om inte annat för att då sitter jag med ännu en dublett varje gång jag vill ändra ett filnamn.

- Kan man få iPhoto att automatiskt uppdatera mappar?

Finns det något sätt att göra "aktiva" mappar/album som uppdateras automatiskt i iPhoto när jag lägger till nya bilder i mappar i Finder? Jag trodde detta skulle gå att göra genom smarta album men har inte lyckats få till det.

- Om jag ändrat en bild i iPhoto, hur kommer jag åt den i ett annat program?

Vore smidigt att kunna öppna bilder i andra program utan att behöva starta iPhoto hela tiden, går det? Jag har förstått att man kan välja i vilket program man vill att bilderna ska redigeras men det känns lite som en omväg.

Du ska nog släppa tankarna på filnamn, mappar och liknande. Låt iPhoto sköta allt åt dig. iPhoto gör det förmodligen både bättre och säkrare.

Så då behöver du inte byta filnamn.

Och så lägger du inte till mappar i Finder. (Varför ska du lägga till mappar med bilder, förresten? Jag importerar från kameran direkt i iPhoto, utan omvägar.)

Du kommer åt bilden från alla andra iLife-program och en hel hög andra program. Vad, specifikt, är det du vill göra?

iPhoto är ett program som vill hantera filerna utan praktisk inblandning av dig.

- Sortering: Vet jag inte och jag sitter inte vid min mac just nu, så jag kan inte prova själv.

- Filnamn: Du kommer inte åt filnamnen (och skulle du leta upp filen i Finder och byta namn på den så är jag inte säker på att iPhoto skulle hitta den sedan). Å andra sidan ska du inte behöva bry dig om filnamnen om du hanterar bilderna i iPhoto.

Vill du ändå sätta egna filnamn är det bättre att göra det innan du drar in bilderna i iPhoto. I så fall ska du låta programmet "Bildinsamling" ta hand om överföringen från kameran/minneskortet till datorn, lägga importerade bilder i en mapp på hårddisken, byta namn på filerna och sedan dra in dem i iPhoto.

- Uppdatera mappar: Nej, smarta album är något annat. Jag känner inte till någon sådan funktion som du efterfrågar i iPhoto.

- Öppna bilder m andra program: Om du väljer att hantera bilderna i iPhoto så anser Apple att det är därifrån du ska accessa bilderna. Mappstrukturen som iPhoto lägger upp (dessutom i ett paket som liknar en applikation) är hysterisk att hitta i, särskilt om du börjar redigera bilder.

För att sammanfatta det hela så skulle jag vilja säga att iPhoto är en applikation som gör det enkelt för den som anammar konceptet. Men man måste köpa HELA konceptet med iPhoto, särskilt när det gäller själva filhanteringen. Att ge sig på att hantera filerna i iPhoto OCH i Finder är att be om problem.

Tackar för svaren! Jag ska nog alltså akta mig för iPhoto med tanke på mitt arbetsflöde :)

Tvärtom. Du skulle nog tänka efter varför ditt arbetsflöde ser ut som det gör.  ;)

iPhoto är en databas för bilder ihopbyggd med ett enklare redigeringsprogram.

Det har alltså sin egen idé hur den organiserar bilderna. Vill man att bilderna finns i mappar i Finder istället för i iPhoto, så finns det program som Shoebox - och flera andra - för att titta på dem, betygssätta och göra andra saker. Men iPhoto gör det inte, för iPhoto är * istället för * att hantera bilderna i Finder.

Du kan se iPhoto som mappen med bilder, ett eget system att hantera bilder i. Vill du nå bilderna utanför så är det inga problem, men det görs inifrån iPhoto.

Tvärtom. Du skulle nog tänka efter varför ditt arbetsflöde ser ut som det gör. ;)

Vissa anpassar sina behov efter datorn, andra anpassar datorn efter sina behov ;)

Om det funkar med iTunes så borde det funka med iPhoto - båda programmen bygger ju på att du själv inte ska vara inne och rota i Finder, utan göra allt från programmets gränssnitt. En skillnad som kan göra det lite knepigt är att filnamnen på låtar oftast heter som låten, ibland med artist och album mm. Filnamnen på bilder heter ett löpnummer som kameran satt...

Jag ska ge iPhoto en ärlig chans men just i jämförelse med iTunes är skillnaden att jag jobbar mycket mer "aktivt" med bilder än med låtar. Jag gör helt egna från sctratch eller gör egna där jag monterar in andra bilder i lager i Photoshop, monterar i InDesign-dokument, har börjat pula lite med 3D, är ibland tvungen att följa specifierad namngivning för att dom ska användas till si eller så osv.

Men som sagt, jag ska ge det en ärlig chans och tack för alla svar som gett mig en mycket bättre bild av "tänket" bakom iPhoto :)

Alternativ till iPhoto som utgår från mappstruktur i Finder istället för att hantera dem internt.

Dessa är mer som "bildbrowsers", ungefär som Adobe Bridge (som medföljer Photoshop).

Man kan klassificera med stjärnbetyg och nyckelord och så vidare.

Shoebox - som är min personliga favorit.

http://www.kavasoft.com/Shoebox/

QPict - ett svenskutvecklat program.

http://www.qpict.net/

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...