Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Vilken frekvens är laglig på en Airport Extrem?

DruttenSE

Recommended Posts

Hej

Fick höra av en it kille på kommunen där jag bor att man inte får köra på 5 Ghz nätet om man har en raouter.

Jag har en Time Capsuel och med den så kör jag på 5 Ghz nätet och inte 2.4 Ghz.

Så min fråga är, gör jag något olagligt nu?

Skulle det varit förbjudet, så hade man från Apple sida stängt av den möjlighet att växla till 5 Ghz.

Någon som vet?

1. Han vet nog inte vad han talar om.

2. Apple vet inte vad dom sysslar med (låser in användarna på ett frekvensband dom inte får använda) för allt med apple är ju så inlåst enligt många "PC-baner" (<--- ord som jag egentligen inte befattar mig med, kände mig sugen bara.)

vad är troligast?

Thomas Ytterberg

Hade det funnits restriktioner som inte följdes hade Apple förbjudits sälja produkten.

Halvsant. 5Ghz är förbjudet i vissa länder (eftersom det är så pass nytt att ingen funderat på att använda den frekvensen) men beroende på val av land när du installerar Airporten så ställer Apple snällt in den till en laglig frekvens - så att du riskerar inte att bli olaglig om du inte medvetet ställer in boxen på ett annat land bara för att få högre frekvens.

Hej

De var som jag misstänkte, han pratar i nattmösan,

Sedan går han i pansion snart ;-)

Drutten

jag måste fråga. Jag har en TC men inte istallerat den än. Fick allt igår och har bara packat

upp MacairBooken än. Om du nu kör TC som router. Hur funkar det? jag har netgear rangemax

hemma nu och undrar om TC är en bättre router... Kan man streama bra med TC även om den

gör backups en ggr i timmen eller skall man stänga av backup grejen varje gång?

Stort tack för svar

Z :bultandehjarta:

ps. menar du att du har TimeCapsule som router eller en Airport Extreme föresten? Nu blev jag

osäker???

Hej

Jag har en TC som router och bara den.

På den TC har jag satt dit en hårddisk och i den så har jag bilder, dokument och annat men inte video eller musik.

För musik och video har jag kopplat till min Imac en 1Tb hårddisk.

När det gäller kopplingen mellan router och dator så har jag bara trålöst, inget annat men jag har ställt in routen så att den kör med 802.11n samt att jag kör på 5 Ghz sändning.

De gör att jag får en snabb uppkoling mellan routen och datorn samt att jag är ganska ensam på 5 Ghz så det går som tåget.

För att tala om hur bra det går att strema film så har jag ett MobileMe konto med funktionen "tillbaka till min Mac".

Den här funktionen gör att om jag skulle glömma ett dokument på min Imac så kan jag med med min macbook vart jag än är på jorden komma åt den, under förutsättning att jag har tillgång att internet.

Jag testa när jag satt på mitt jobb med macbooken att strema en film hemma från mig och det hur bra som helst.

För att summera av det hela, filmen jag tittat på låg på min Imac som är trådlös, som sänder den via TC till jobbets nät som också är trålöst, utan några som helst problem.

Hoppas det här svara din fråga, ursäkta utlägget

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...