Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Nybörjar-systemkamera

bohlmark

Recommended Posts

funderar skarpt på att köpa en systemkamera under 5000kr med objektiv men har ingen kunskap av vilken jag ska välja :)

vet att det redan finns massa sånna här trådar men jag har tittat lite på en sony a300 och det finns ju inte så mkt om den när jag kikat runt :)

de kamerorna jag kikat på är sony a300 och nikon d60 .

har kikat på lite reviews på you tube och tycker a300an verkar riktigt shysst med liveview osv :)

pappa har en d40 men det känns lite liten tycker jag :P är d60n lika liten?

kommer väl huvudsakligen fota lite natur och snowboard.

som sagt vil jag ha lite hjälp och tips om vilken jag ska välja :D

• Replies 59
  • Created
  • Last Reply
A_bite_of_the_apple

Jupp D60 är ungefär lika stor, eller liten

Nikon

Förövrigt är live view för amatörer och kompaktkameror.

så du menar att nikon är det bättre alternativet? vad är det för skillnad på de två kamerorna? :)

Lars Daniel Dahlbom

Valet mellan sony och nikon faler för min egen del utan tvekan på nikon. Nikon har mer erfarenhet.

Själv kånkar jag runt på en Olympus EOS-500, använder den nästan aldrig. Det är ytterst sällan.

Hade jag varit du så hade jag satsat på en riktigt bra mellanformatskamera. Lite mindre, lite lättare att med ut i skidbacken.

Ett litet tips på vägen. Surfa in på fotosidan och kolla in deras produktrecensioner.

Där kan man hitta en massa nyttiga kommentarer om olika kameror.

Inte bara systemkameror, dom tar upp allt mer eller mindre. Länken...den hittar du här :rolleyes:

ok tack :) vi får se vad det blir :P men enligt fotosidans recensioner tycker jag nästan att a300n ger ett bättre intryck, men som saft har ju nikon mer erfarenhet.

Med a300 följer ju ett 18-70 objektiv med, innebär det att det är bättre zoom på det än nikons 18-55 objektiv?

Nikons budgetkameror skulle jag aldrig köpa, mycket hellre sonys. Sony har kommit upp sig riktigt hårt. Kitobjektivet skall vara skarpare än både nikon och canons. Minus på sony är brusnivåerna, men dom är nästan likvärdiga med canon/nikon. Anledningen till att jag aldrig skulle köpa nikons budgetkameror är att du låser dej till deras objektiv med inbyggd motor som är ganska dyra. Kör på sonyn!

Haade

Anledningen till att jag aldrig skulle köpa nikons budgetkameror är att du låser dej till deras objektiv med inbyggd motor som är ganska dyra.

Måste man verkligen det? kan man inte köpa med manuell fokus osv?

Det lär nog inte vara lätt att få tag på objektiv med helt manuell fokus nuförtiden…

Jo, du kan köpa alla objektiv, men då blir de som sagt manuell fokus, Men det hindrar ditt arbete, tycler i alla fall jag..

Förövrigt är live view för amatörer och kompaktkameror.

och för folk som fotar i sväva vinklar.

Om din pappa har en d40 är det ju smart att köra på nikon så ni kan låna objektiv av varandra.

Nikon D80 kostar väl bara några hundralappar över 5000 idag. Hade lätt sparat lite och köpt den. Då har du lite kamera att växa i.

Med en D60 är det lätt hänt att du känner att du vill byta upp dig efter bara någon månad.

och sonyn tycker jag inte är något val eftersom din pappa som sagt har en Nikon. Bara korkat att välja något annat märke då. Såvidare du inte känner någon annan som har Sony-vänliga objektiv vill säga.

Jag tror inte du blir missnöjd vilken kamera du än köper, men tänk på att när det gäller systemkameror är inte själva kamerahuset lika viktigt som objektiv du köper till kameran. Objektiven kommer du förmodligen ha med dig längre, så kolla på de olika tillverkarnas hela system inte bara på en kamera, tänk hur du fotar och vilken typ av objektiv du tror att du kommer behöva. Passa på att undersöka skillnader mellan de olika märkenas blixtar när du ändå kollar på objektiven.

Nikon och Canon har störst utbud av i princip allting, och alla tredjeparts-objektiv och blixt tillverkare gör objektiv och blixtar som passar nikon och canons kameror. Så om du vill ha utbyggnadsmöjligheter utan att vara säker på vad du exakt du kommer behöva/vilja ha i framtiden så skulle jag säga nikon eller canon.

Själv har jag en Olympus E-410 som jag är mycket nöjd med, jag köpte den för drygt ett år sedan i ett kit med två linser 14-42mm och 40-150mmsedan dess har jag köpt en extern blixt. Jag gillar den för att den är liten så det kanske inte något för dig.

Hade jag varit du så hade jag satsat på en riktigt bra mellanformatskamera. Lite mindre, lite lättare att med ut i skidbacken.

Eh... en Hasselbladare? :totaltgalen:

Så du tycker att han ska som nybörjare köpa en kamera för minst 100 000 kr? :stjarnsmall:

Jag skulle köpt en begagnad kamera om budgeten är på under 5000:- Jag rekommenderar Canon EOS 350D som går att få tag på för under 2000:- Då har man 3000:- kvar till objektiv och jag vågar lova att 350:n med ett begagnat kvalitetsobjektiv slår alla nya kameror för under 5000:- i bildkvalitet. Sedan finns det givetvis många begagnade kameror från de andra fabrikaten.

Om man vill ha en vädertätad kamera för dessa pengar så kan man köpa en Pentax K200D.

Tänk på att det inte spelar så stor roll hur många pixlar kameran har då 6MPixel räcker för all vanlig användning samt att de billiga objektiven som skickas med ibland inte är så skarpa.

tack för alla svar! men om jag kanske bara köper ett kamera hus och vill ha ett ganska bra allround objektiv för ungefär 2000 kr är det ett bra alternativ? i så fall vad skulle man då kunna ha för objektiv ? vilken zoom eller vad man kallar det? :)

Jag skulle köpt en begagnad kamera om budgeten är på under 5000:- Jag rekommenderar Canon EOS 350D som går att få tag på för under 2000:- Då har man 3000:- kvar till objektiv och jag vågar lova att 350:n med ett begagnat kvalitetsobjektiv slår alla nya kameror för under 5000:- i bildkvalitet. Sedan finns det givetvis många begagnade kameror från de andra fabrikaten.

Om man vill ha en vädertätad kamera för dessa pengar så kan man köpa en Pentax K200D.

Tänk på att det inte spelar så stor roll hur många pixlar kameran har då 6MPixel räcker för all vanlig användning samt att de billiga objektiven som skickas med ibland inte är så skarpa.

Fast varför köpa en begagnad Canon när hans pappa redan har en Nikon?

Nikon D80 med kitobjektiv kostar cirka 5700 NY idag. Sjukt prisvärt.

Begagnad är dock inte fel att kolla runt på.

Jag tror Dahlbom egentligen menade typ mellankompaktkamera (i brist på nåt bättre) t ex en G10, det känns rätt så behändigt men ändå tillräcklig robust i en slalombacke och ger säkert bra bilder.

"Fast varför köpa en begagnad Canon när hans pappa redan har en Nikon?

Nikon D80 med kitobjektiv kostar cirka 5700 NY idag. Sjukt prisvärt.

Begagnad är dock inte fel att kolla runt på."

Ja, jag håller med om det. Har haft både D-70 och D-80 och gjort fotojobb med dem. Har funkat bra. Har dock bättre objektiv än det här kitobjektivet.

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=272844

Perfekt om nån annan i familjen har samma fattning. Ett tips är att köpa till en fast 50 mm. Grymt bra kvalitet för pengarna.

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=31875

Här är en annan mycket bra optik som slår zoomar i betydligt högre prisklasser:

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=65596

yes. Det 50mm-objektivet är riktigt schysst för pengarna. Eller ja, jag har visserligen objektivet utan inbyggd AF. Tror det är någon hundring billigare, om det fortfarande ens säljs.

Använder det flitigt på min D50. Visserligen till stor del för jag är fattig student som inte har råd med något ljusstarkt normalzoom-objektiv men ändå (Om någon månad blir det nog ett ändå) :)

Lars Daniel Dahlbom
Jag tror Dahlbom egentligen menade typ mellankompaktkamera (i brist på nåt bättre) t ex en G10, det känns rätt så behändigt men ändå tillräcklig robust i en slalombacke och ger säkert bra bilder.

Tack Jochum. Lessen att jag inte är lika påläst och korrekt som vissa andra iPaul. :chockadskeptisk::whistling:

antagligen kommer jag göra så att jag köper något kamera-kit så jag har en bra bas sen köper jag väl något mer objektiv senare när jag för råd och känner jag behöver. känns rätt för mig.

vill ju inte lägga ner hur mkt som hälst på grejerna.

kan detta vara något annars: Sony DSLR-A300 + AF 18-70/3,5-5,6 + AF 55-200/4-5,6. hos kameraexperten för 5999:- ?

antagligen kommer jag göra så att jag köper något kamera-kit så jag har en bra bas sen köper jag väl något mer objektiv senare när jag för råd och känner jag behöver. känns rätt för mig.

vill ju inte lägga ner hur mkt som hälst på grejerna.

kan detta vara något annars: Sony DSLR-A300 + AF 18-70/3,5-5,6 + AF 55-200/4-5,6. hos kameraexperten för 5999:- ?

Jag förstår inte.

Varför en Sony när din pappa har en Nikon?

Makes no sense.

Det givna valet, som jag ser det, är alldeles nya och färska Pentax K-m med 18-55 zoom som du får växelpengar tillbaks på om du lämnar in en femtusing. Finns även i kit med 18-55 + 50-200. Fast Pentax har ett 55-300 som är bästa något-300:an på marknaden, dock till en smärre merkostnad då men wow alltså.

Fördelar:

* Minsta och lättaste APS-C systemkameran på marknaden med kitzoomen.

* Inbyggd skakreducering i huset som fungerar med alla objektiv.

* Inbyggd damreducering.

* Inbyggd dammkoll så att du kan kolla när du behöver köra dammavskakningen, och du kan också kolla dammavskakningens effekt efter att du kört den.

* ISO upp till 3200, rätt unikt för klassen 10Mp budgetkameror.

* Inbyggd brusreducering för höga ISO som är ställbar i flera nivåer, ovanligt i klassen. Utgångsläget är att den är avstängd. Du väljer själv styrkan på den. Ju kraftigare brusreducering - desto sämre detaljupplösning. Med Pentax är det DU som bestämmer, till skillnad från konkurrenterna i klassen som har förinställd funktion som inte går att justera.

* Bättre stryktålighet och känsla än konkurrenterna, plast av högre kvalitet helt enkelt, känns mer solid.

* Inbyggt hjälpsystem, och när du kan kameran och inte behöver hjälpen längre så kan du programmera om den till andra funktioner.

* Ny känslig autofokus som är extra bra i svagt ljus - bästa autofokusen i sin klass enligt senaste numret av välrenommerade tyska fototesttidningen Color Magazin som släppte i måndags. Bättre AF än bl a Nikon D60 och Canon.

* Autofokus som automatiskt väljer mellan enkelbildstagning (single AF, AF-S) och kontinuerlig autofokus (continuous AF, AF-C)

* 3,5 bilder per sekund, vilket gör K-m till eliten i klassen.

* Extremt bra batteriutnyttjande, kan ta över 1 000 bilder på AA-batterier.

* Trådlös blixtsync med extern blixt.

* Automatisk alternativexponering, ställbar i flera nivåer.

* Flerfältsmätning, centrumvägd mätning och spotmätning.

* Programläge med skiftprogram för att enkelt ändra bländare/tid i programläget.

* Fullständiga manuella och kreativa möjligheter.

* Inbyggd RAW-framkallare, om du har tagit bilder i råformat och lämnar in till lokala labbet i Delhi som inte kan framkalla råformat, så du kör snabbt om bilderna till JPEG direkt i kameran.

* Funktion för utökat dynamikomfång - Enhanced Dynamic Range. Motsvarar ungefär två bländarstegs extra dynamiskt omfång, för att undvika utfrätta högdagrar och igensotade lågdagrar.

* 6 bildtoner (naturlig, skarp, porträtt, extra färgglad, svart/vit och landskap) - justerbara enligt eget tycke.

* Automatiska bildlägen och manuellt val av bildlägen också.

* Tids- och bländarautomatik samt helmanuellt med specialfunktion - enkelt att sätta

* ISO-prioritering, Sv-läge. I praktiken som ett Program-läge med manuellt val av ISO.

* ISO och vitbalans nåbara via egna knappar, du behöver inte gå in i ett menysystem.

Men det viktigaste av allt är ju bildkvaliteten.

K-m har lägre brus än sina föregångare och högre bildkvalitet tack vare nyutvecklat moderkort med lägre brus från kretsarna. Val mellan PEF-råformat och Adobes standardformat DNG. Givetvis även JPEG och olika upplösningar och kvaliteter. SD-kort, kompatibel med SDHC kort.

Tillsammans med Pentax erkänt fina pannkaksobjektiv så är detta ett kompakt och smart system.

Jag rekommenderar den varmt.

http://reviews.cnet.co.uk/digitalcameras/0...49300101,00.htm

Detta test gillade inte kitzoomen, men kitzoomar är ju överlag rätt bleka även fast Pentax tillhör de bättre av dem (Enligt dpreview så är Pentax 18-55 den bästa i sin klass).

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...