Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Blir TFT-skärmar sämre över tiden?

Tagonite

Recommended Posts

Upplever att min Samsung 226BW blöder från högra kanten, något som jag inte sett förut. Skärmen är cirka 8 månader gammal. Blir panelen sämre/blöder skärmen mer ju äldre den blir?

Nu kan jag inte tala för den panel din skärm har, men min 17" TFT som jag köpte sommaren 2005 är precis likadan nu som när den startade första gången. Jag köpte skärmen för ca 2300:-, på den tiden var den bland de billigaste 17-tummarna bland plattskärmar.

Blir panelen sämre/blöder skärmen mer ju äldre den blir?

Normalt sett inte. Lämna in den!

Inte om den bara är 8 månader ska den absolut inte bete sig så. Om kanske 10 år kanske man inte ska bli förvånad om ens skärm pajar ihop, däremot...

Thomas Ytterberg
Upplever att min Samsung 226BW blöder från högra kanten, något som jag inte sett förut. Skärmen är cirka 8 månader gammal. Blir panelen sämre/blöder skärmen mer ju äldre den blir?

"Blödningar" i skärmen kanske uppstår med tiden på grund av sättningar i konstruktionen och annat som kommer av dagligt användande och värmeutveckling. En ren gissning från min sida - mig veterligen har ingen testat effekten av dagligt användande i fråga om uniformiteten på bilden.

Påfallande ofta är sådana här fenomen snarare relaterade till användaren. Felet/fenomenet har kanske alltid funnits där men det är först senare när användaren lärt sig skärmen och blivit mer kräsen som skavankerna blir uppenbara. Du kanske helt enkelt ställer högre krav på en bildskärm i dagsläget jämfört med 8 månader sedan. :)

Däremot kommer belysningen att förändras i takt med att skärmen blir äldre, färgtemperatur och ljusstyrka kommer att försämras. Fast där talar man om tiotusentals timmar och långsamma förändringen i färgtemperatur är väl viktigast för dem som behöver kalibrera sin skärmar.

Sedan kan man också tänka sig att själva kristallerna och deras amorfa tillstånd samt hur de reagerar på elektricitet förändras med tiden. Men där är det återigen ont om tester som beskriver vad som händer.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...