Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hitta dubletter med olika namn.

iSwitch

Recommended Posts

Satt och gick igenom en massa gammalt som jag lagt in i datorn över tid, sådant som hängt med sedan tidigare datorer och en sak slår mig och det är att jag främst bland det gamla har lyckats samla på mig en massa dubletter. Främst då bland skojiga bilder och egna foton osv.

Det stora problemet är att en del bilder kan föekomma på flera olika ställen men då med olika namn. Jag har helt enkelt döpt om dem eller gett dem olika tillägg och då filen inte heter likadant på två ställen är det svårt att söka efter dubletter.

Jag undrar om det finns något program eller funktion som kan söka efter dubletter baserat på filinnehållet/informationen istället för på bara namnet. Jag tror att jag skulle troligen kunna göra mig kvitt en hel del om så vore fallet.

Tacksam för tips.

Eventuellt kan FileBuddy hjälpa dig. Där finns en funktion att söka efter dubbletter med olika kriterier, men jag har aldrig provat den själv.

Finns en användbar demo att ladda ner.

Fungerade klockrent Hetlund! Lyckades bli kvitt några hundra (!!!) dubletter i synnerhet på en gammal extern hårddisk. Saker som sparats om och om igen med lite olika namn innan man kom på att det inte var så klokt att göra så. Det enda skumma i sammahnanget är väl att i princip ingen plats har "frigjorts" på den externa disken trots att jag kanske kastat runt 2-300 jpg-bilder. Det är i sammanhanget lite lustigt tycker jag.

Fungerade klockrent Hetlund! Lyckades bli kvitt några hundra (!!!) dubletter i synnerhet på en gammal extern hårddisk. Saker som sparats om och om igen med lite olika namn innan man kom på att det inte var så klokt att göra så. Det enda skumma i sammahnanget är väl att i princip ingen plats har "frigjorts" på den externa disken trots att jag kanske kastat runt 2-300 jpg-bilder. Det är i sammanhanget lite lustigt tycker jag.

Tömt papperskorgen?

Om du gjort det är det nog läge att köra en Skivkontroll.

Jajamen, tömde den innan jag matade ut disken, annars försvinner ju inte filerna. Hörde tydligt prasslet när filerna kastades.

Kört skivkontroll och allt verkar felfritt. kanske kan det bero på att filerna ligger i en sådan där mapp - vad det nu heter - som skall anpassa sig efter innehållet.

Kört skivkontroll och allt verkar felfritt. kanske kan det bero på att filerna ligger i en sådan där mapp - vad det nu heter - som skall anpassa sig efter innehållet.

??? Du menar zip-mapp (görs med "Skapa arkiv")? Den komprimerar innehållet i mappen så det tar upp mindre plats.

??? Du menar zip-mapp (görs med "Skapa arkiv")? Den komprimerar innehållet i mappen så det tar upp mindre plats.

Nej han menar en gles skivavbild som anpassar storleken till hur mycket som finns i den :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...