Jump to content
Just nu i M3-nätverket

3G eller Wi-Fii?

Graget

Recommended Posts

Hej.

Efter att ha läst senaste nummret av MacWorld så blev jag mäkta intresserad av Deezer.

Laddade ner appen i min iPhone och började lyssna, streamades väldigt mycket bra musik in i mina öron. Så jag lyssnade ett tag.

Sen upptäckte jag att min wi-fii kontakt var bruten (har en dålig mottagning från övervåningen) och hade börjat streama genom 3G. Under den relativt korta lyssningstiden så hade det lyckats laddas ner en ganska stor mängd data.

Så nu till fråga: Kan man begränsa eller spärra telefonen tillfälligt, så man bara kan ladda ner/upp data genom wi-fii? Skulle vilja begränsa tex en sådan app så att, när min uppkoppling försvinner så varnar telefonen eller helt enkelt slutar streama.

Går det? Finns det någon app som styr detta eller går det att ställa in?

Vill inte gå via telia och begränsa eftersom jag vill ha friheten själv att välja när jag ska använda mitt 3G.

(Gillar dessa nya sätt att få tillgång till ny musik)

Jag har även märkt att, när telefonen går ner i vila och man väcker den igen så har wi-fii kontakten försvunnit.

Eller det står 3g längst upp men om jag direkt går in i inställningar så står det nätverkets namn under "wi-fii inställningar" men den lilla trekanten bredvid telia kommer inte upp föränn senare.

Varför är det så och vad betyder det?

Du kan väl ändra APN-inställningarna till något felaktigt. Då fungerar inte data förrän du ändrar till rätt igen.

Inställningar - Allmänt - Nätverk - Mobilt datanätverk

I vissa program kan man i programmets inställningar ställa in att den bara ska fungera över wi-fi. Vet inte om det är så med Deezer.

Du kan väl ändra APN-inställningarna till något felaktigt. Då fungerar inte data förrän du ändrar till rätt igen.

Inställningar - Allmänt - Nätverk - Mobilt datanätverk

I vissa program kan man i programmets inställningar ställa in att den bara ska fungera över wi-fi. Vet inte om det är så med Deezer.

Ok... Det kan ju vara ett sätt. Tack för tipset.

Såg att det gick att göra med FStream men har ingen sådan funktion i Deezer. Ska nog kanske tipsa dom om att lägga till en sådan funktion.

Jag såg oxå under "Nätverk" att man kan stänga av 3G. Betyder det att man har stängt av det mobila nätverket eller laddar man ner genom en annan standard då?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...