Jump to content
Just nu i M3-nätverket

iTunes ad library

hellstens

Recommended Posts

Hej

Problem i iTune 8

När jag vill lägga in nya låtar elle album i iTune så försvinner dom från det biblotek jag hadde dom i dvs. iTune bibloteket

och går det inte bara att klicka på albumet för att infoga, måste man välja alla songerna för sig?

och iblan kommer bara en song in fasst jag valt alla. SUCK struligt värre!

Vore tacksam för lite hjälp med detta strul, (eller misstag av mej)

När jag vill lägga in nya låtar elle album i iTune så försvinner dom från det biblotek jag hadde dom i dvs. iTune bibloteket

Nu förstår jag inte vad du menar. Vart vill du lägga in dem? Och varför vill du lägga in dem i iTunes om de redan finns i iTunes? I iTunes-mappen/bibilioteket så ligger ju de filer och album som finns i iTunes. Eller menar du att du har filer i iTunes-mappen som inte finns i iTunes?

och går det inte bara att klicka på albumet för att infoga, måste man välja alla songerna för sig?

För att få in låtar i rätt album behöver man redigera informationen för låtarna. Albumartist och Album ska vara samma för de låtar som tillhör samma album. Sedan måste även spårinformationen vara ifylld så man talar om vilket spår i ordningen som spåren är, även hur många spår totalt som finns på skivan.

Man kan inte flytta filer till album genom att klicka eller dra dem, utan de sorteras in i album automatiskt utifrån den information som finns om låtarna - som man får upp när man klickar Visa info. Notera nu att all information inte är tillgänglig för redigering om man redigerar flera låtar på en gång, därför är det bättre att redigera låt för låt så man verkligen får in informationen rätt. Då kommer iTunes att sortera dem rätt också.

Jag hadde PC förut och testade iTuns på den o då skapades den mappen, sen kopierade jag över den från min backup disk till min nya iMac, men för att få in dom i iTunes så måste jag ju inportera filerna o det va inga problem, men som du säger det blev lite oårdning på musiken pga. att taggarna inte stämde.

Men när jag senare ville lägga in nya mappar eller music och jag öppnar AD LBRARY så försvinner alla låtar i det biblotek jag lackt dom i och ibland får jag inte in alla låtarna heller.

Då var det bättre med WinAmp o PC bara att copiera ;-)

Jag förstår inte vad du menar med att du öppnar ett bibliotek för iTunes kör inte mot olika bibliotek, iTunes kör alltid mot endast ett bibliotek. Man kan inte ha olika bibliotek i iTunes, om man inte har en tredjeparts plug-in som tillåter växling mellan olika bibliotek - och om man kör den plug-inen så är det bara ett bibliotek som man ser åt gången.

Itunes sorterar inte någon musik i bibliotek, utan allt läggs ju på samma ställa i iTunes. Det som iTunes gör är sorterar under album, genrer och artister - om man vill. Annars kan man ju klicka bort den sorteringen och välja att en listvy med allting. När man skapar en mapp i iTunes så läggs den inte i iTunes musikbibliotek, för det kan inte ha mappar. Vad som händer är att man skapar en mapp där man kan samla olika spellistor. Men musiken ligger inte där, spellistorna bara länkar till låtarna och innehåller inga låtar i sig själva.

För att lägga in låtar till iTunes så drar man ju bara musiken till iTunes-programmet så hamnar den ju där, inga problem. Om du har en mapp med musikfiler så kan du bara dra den till iTunes-ikonen så körs den in. Eller så använder du Lägg till i bibliotek. Jag förstår inte vad du menar med att filer försvinner när du öppnar ett bibliotek, inga filer försvinner från mig. Observera att du inte ska lägga filerna i iTunes-mappen, det är iTunes sak att hantera den mappen - det är inget du ska hålla på med. Låt den vara som den är.

När man drar in musik till iTunes så kopieras de automatiskt till iTunes-mappen om detta val är ikryssat under Inställningar. iTunes kan här sortera in dem i mappar under artist, även detta är ett val man gör i Inställningar. Men iTunes raderar ingenting, den kopierar så om man har filerna på andra ställen så får man dubbletter.

Om man har ett album som man vill lägga in så stoppar man bara in skivan så kommer iTunes upp automatiskt och kan hämta in allt.

Använder du svenstk eller engelskt system? Är det "Add to library" du menar med "AD LIBRARY"?

Det är "Lägg in i bibliotek" och den lägger ju bara till i musikbiblioteket, det är inget som tas bort från den. Det är ju en vanlig filruta som fungerar som filrutan i vilket Mac-program som helst. Vill man markera flera filer i den håller man nere Command-knappen, alltså den med run-tecken på eller äpple eller så står det Cmd (beroende på vilken Mac man har).

Man kan inte markera mappar i den, utan bara filer. Vill man köra mappar så drar man mappen in i iTunes istället - till ikonen eller det öppna iTunes fönstret. Lämpligen är man i läget Musik då för om man är i en spellista så hamnar låtarna i den spellistan och det kanske man inte alltid vill.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...