Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Extern HDD till Time Capsule/Airport Extreme, kompitabel både för PC &

kim_sv

Recommended Posts

Som rubriken säger:

Ni som har en extern HDD (formaterad i HFS+) kopplad till Airport Extreme eller en Time Capsule, kan en PC-användare då använda disken på samma sätt som en Mac-användare?

Luddig fråga kanske, men jag undrar om HFS+ sätter stopp för PC-användning?

//Kim

• 3 weeks later...
Nej.. en pc kan inte läsa macens format.

FAT32 är det enda format som fungerar åt båda hållen, utan tilläggsprogram.

Gäller det även nätverksanslutna hårddiskar kopplade via Airport Extreme basstation?

Så PC kan inte läsa externa disken över nätverket om den är HFS+ formaterad?

Går nämligen i tankarna själv att införskaffa Airport Extreme och extern hårddisk kopplad till ett blandnätverk med både PC och Mac... men nu blev jag osäker igen.

Det där bonjour som följer med som sägs ska användas för skrivare och Time Machine, kan det göra så att Win XP kan läsa över nätverket?

A_bite_of_the_apple
Gäller det även nätverksanslutna hårddiskar kopplade via Airport Extreme basstation?

Så PC kan inte läsa externa disken över nätverket om den är HFS+ formaterad?

Går nämligen i tankarna själv att införskaffa Airport Extreme och extern hårddisk kopplad till ett blandnätverk med både PC och Mac... men nu blev jag osäker igen.

Det där bonjour som följer med som sägs ska användas för skrivare och Time Machine, kan det göra så att Win XP kan läsa över nätverket?

Nej Windows kan varken läsa eller skriva till HFS+. Likaså som att OS X inte kan skriva till men dock läsa Windowsformatet NTFS

FAT32 funkar för bägge system att skriva till samt läsa. Dock inte enskilda filer större än 4GB

Du kan koppla en skriva över nätverket så att både Windows och Mac OS X kan använda den

Nej Windows kan varken läsa eller skriva till HFS+. Likaså som att OS X inte kan skriva till men dock läsa Windowsformatet NTFS

FAT32 funkar för bägge system att skriva till samt läsa. Dock inte enskilda filer större än 4GB

Du kan koppla en skriva över nätverket så att både Windows och Mac OS X kan använda den

Nu var ju frågan om Windows kan skriva och läsa till HFS+ hårddisken om den är kopplad via Airport Extreme routern. Har du testat själv?

Har iaf köpt mig en Airport Extreme basstation nu och kopplat in en liten HFS+ formaterad 40GB disk för att experimentera. Både mac och Windows XP hittar disken och dess innehåll så det ser ganska ljust ut för min del iaf. Tyvärr räckte inte tiden till mer djupgående testande med att skapa mappar och skriva en massa. Han bara med att spela lite mp3 från disken vilket gick bra. Ska fortsätta senare ikväll eller imorgon.

Sök och du ska hitta. Windows kan läsa/skriva till hfs+ med drivrutiner som måste installeras. Kostar några hundralappar har jag för mig, men sen kan man bläddra på disken i utforskaren utan problem.

A_bite_of_the_apple
Nu var ju frågan om Windows kan skriva och läsa till HFS+ hårddisken om den är kopplad via Airport Extreme routern. Har du testat själv?

Har iaf köpt mig en Airport Extreme basstation nu och kopplat in en liten HFS+ formaterad 40GB disk för att experimentera. Både mac och Windows XP hittar disken och dess innehåll så det ser ganska ljust ut för min del iaf. Tyvärr räckte inte tiden till mer djupgående testande med att skapa mappar och skriva en massa. Han bara med att spela lite mp3 från disken vilket gick bra. Ska fortsätta senare ikväll eller imorgon.

Spelar ingen roll om den är kopplade vid en Airport. Det är fortfarande SAMMA format på disken

Sök och du ska hitta. Windows kan läsa/skriva till hfs+ med drivrutiner som måste installeras. Kostar några hundralappar har jag för mig, men sen kan man bläddra på disken i utforskaren utan problem.

:ThumbsUp:

Har testat lite mer nu och det går utmärkt att mappa hårddisken som nätverksenhet i Windows XP. Hårddisken macformaterade jag innan i min macbook. Hade jag anslutit hårddisken direkt till PC:n hade det säkert blivit bekymmer.

Tar jag egenskaper på nätverksenheten i windows står det iof FAT32 men Windows vet väl inte riktigt vad den ska tro då det är en macformaterad nätverksdisk. Men går bra att både läsa och skriva utan drivrutiner i windows så jag vill påstå att det går bra att ansluta en macformaterad hårddisk till Airport Extreme basstation.

Nu är jag nybörjare på mac men tycker det är lite kul att en klant som jag lyckades få igång det på en timme.

Ska köpa mig en större hårddisk med/och en USB-hub för att även koppla in en skrivare och testa på mac och Windows. Ska dubbelkolla och jämföra lite olika filsystem och se så allt fungerar felfritt.

I hastighetsväg fick jag 8,5mb/s i nerladdningshastighet i DC++ på mitt 10/100 BBB. Då med min PC anluten med gigabit-kabel till routern. Fick samma hastighet utan routern så den är snabb så det räcker.

Min gamla macbook pro anslöt trådlöst med 130Mbit och skickade med 4,5mb/s till hårddisken. Går kanske slipa lite på för att få upp hastigheten.

Som rubriken säger:

Ni som har en extern HDD (formaterad i HFS+) kopplad till Airport Extreme eller en Time Capsule, kan en PC-användare då använda disken på samma sätt som en Mac-användare?

Luddig fråga kanske, men jag undrar om HFS+ sätter stopp för PC-användning?

//Kim

Eftersom TC och APEX är Macar går ska du ha HFS+ formaterade diskar till dem. Det är inga problem med att skriva o läsa från windowsdatorer.

Du behöver inte dela diskarna i win- och macpartitioner. Vill du, kan du ha en enda stor enhet.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...