Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Öppna nytt fönster i Dreamweaver

Marooned

Recommended Posts

Okej såhär är det.

Jag har en vanligt text som är en länk (#). Sen har jag behavior "open browser window" där jag en html sida med en flashfilm ska vara. I flash har jag gjort fönstret 900w 600h och även skrivit in det i "open browser window" i dreamw. Problemet är först och främst att det blir ett vitt fält på sidan även fast fönstret har samma mått som flashfilmen.

post-18935-1228858368.jpg

Jag vill att bilden ska vara kant i kant såklart. Sen vill jag också låsa fönstret så att man inte kan förstora förminska det längst ner till höger.

Hur var när?

post-18935-1228858371.jpg

Ingen?

Det är bokstavligen 10 år sedan jag höll på att koda men för att förhindra att ändra på fönstret la man in "resizable=no" på samma ställe som dom andra atributen såsom height, witdth etc. är placerade. Har inte en susning om hur du ska lägga till detta i Dreamweaver men om du markerar kodsnutten som hör till länken man klickar på och postar så ska vi nog kunna komma fram till något.

När det gäller storleken på fönstret minns jag att det alltid varierade i olika läsare vilket gjorde en vansinnig så testa att köra på andra mått. Om det blir en vit kant med 600 pixlar så testa att gå ner till 595 pixlar osv.

Men som sagt, det här var 10 år sedan så ta det med en nypa salt... :)

Det är bokstavligen 10 år sedan jag höll på att koda men för att förhindra att ändra på fönstret la man in "resizable=no" på samma ställe som dom andra atributen såsom height, witdth etc. är placerade. Har inte en susning om hur du ska lägga till detta i Dreamweaver men om du markerar kodsnutten som hör till länken man klickar på och postar så ska vi nog kunna komma fram till något.

När det gäller storleken på fönstret minns jag att det alltid varierade i olika läsare vilket gjorde en vansinnig så testa att köra på andra mått. Om det blir en vit kant med 600 pixlar så testa att gå ner till 595 pixlar osv.

Men som sagt, det här var 10 år sedan så ta det med en nypa salt... :)

Ska testa resizable, har redan testat att ändra ner till 500px tillex. Det fungerar inte. Men tack ändå!

i htmlkoden mellan headtaggarna på sidan som öppnas lägg in detta...

<style>

body {margin:0; padding:0;}

</style>

Fick det att funka så nu är den kant i kant. Problemet med att inte kunna ändra storleken på fönsret kvar står dock. Har denna koden:

"<td><a href="#" onclick="MM_openBrWindow('sida.html','GoingGoingGone',resizable=no'width=900,height=600')">Website</a></td>"

Fungerar inte, har jag yes så fungerar det att trycka på länken osv. Men såfort jag skriver no så får jag inte ens upp sidan.

denna kod funkar....

<script type="text/javascript">

function openPopup(url, name, height, width) {

window.open(url, name, "channelmode=no, directories=no, fullscreen=no,"

+ " height=" + height + ", location=no, menubar=no,"

+ " resizable=no, scrollbars=no, status=no, width=" + width);

}

</script>

<a href="#" onclick='openPopup("hej.html", "thewindow", 400, 300); return false;'>Länk</a>

Hmm, funka inte. Går fortfarande att ändra storleken.

"<td><a href="#" onclick="MM_openBrWindow('sida.html','GoingGoingGone',resizable=no'width=900,height=600')">Website</a></td>"

Just i den här kodensnutten ska det väl vara en apostrof innan resizable och ett komma efter, alltså:

onclick="MM_openBrWindow('sida.html','GoingGoingGone','resizable=no, width=900, height=600')"

Testade:

<td><a href="#" onclick="MM_openBrWindow('sida.html','GoingGoingGone','resizable=no, width=900, height=600')">Website</a></td>

Fungerade inte, blir fan tokig. Känns som att det borde vara enkelt att ändra det i dreamw. att man inte kan ändra fönstret...men nope. Dumma program :utskallning:

Japp, iallafall i Safari och Firefox.

Gick in på adobe.com och hittade följande:

http://www.adobe.com/support/dreamweaver/i...behavior04.html

"Resize Handles specifies that the user should be able to resize the window, either by dragging the lower right corner of the window or by clicking the maximize button (Windows) or size box (Macintosh) in the upper right corner. If this option is not explicitly set, the resize controls are unavailable and the lower right corner is not draggable."

Resize handles har jag inte i bockat under inställningarna för mitt öpnna fönster, allstå borde det inte gå att resiza eller? Men går ju ändå...

Nej då "ska" det inte gå enligt Adobe... :P

Här är en lite nyare version:

http://livedocs.adobe.com/en_US/Dreamweave...93f21-7b07.html

Trodde det var Dreamweaver CS4 i förra länken men det var den vanliga fyran dvs från förra milleniet... Men samma sak gäller i nya guiden om jag fattar allt rätt.

Men om du kryssar i och kollar i koden borde det ju stå "yes" där någonstans, kanske bara att byta ut det mot "no" då?

Och nu läste jag kommentaren:

"This is an inaccurate and incomplete explanation for this function that has not been clarified for several iterations of Dreamweaver. These instructions for this action will not produce the desire result, particularly for a text link.

Complete and accurate procedure for this behavior is way overdue and would be greatly appreciated by those who spend hours trying to determine what they are doing wrong when following these instructions."

Låter inte som det funkar som det är tänkt direkt :(

Ska läsa där, tack för hjälpen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...