Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Baka bröd

snowreeler

Recommended Posts

Har vi en tråd för brödbakning sen tidigare? Sökfunktionen (som i och för sej är lite konstig ibland) gav inget klart svar så jag startar en tråd för detta. Vi har förstås mattrådar tidigare men inget specifikt för bröd i olika former. Jag tänker inte bara på grovt bröd eller formbröd utan även bullar och längder, t o m dessa fantastiska bröd med grädde och mandelmassa som Jochum är forumets egen ambassadör och språkrör för, även om dessa förstås har en tråd redan liksom bullarna.

Enklast möjliga baguette (hämtat och anpassat från Tasteline.com):

ca 45 minuter

25 gram jäst

5 dl vatten

1 msk salt

2 msk olivolja el. rapsolja (smör går faktiskt också bra)

13 dl vetemjöl

1.

Smula jästen i en bunke. Värm vattnet till fingervärme, 37°. Rör ut jästen i vattnet. Tillsätt salt, olja och det mesta av mjölet. Spar lite till utbakningen.

2.

Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig. Jäs under duk ca 1 timme.

3.

Ta upp degen på mjölat bord, men knåda den inte.

4.

Dela den i 4 delar. Forma till baguetter och lägg dem på plåtar med bakpapper. Pudra över lite mjöl. Låt jäsa under duk ca 30 min.

5.

Sätt ugnen på 275°. Grädda i mitten av ugnen ca 15 min. Låt svalna på galler utan duk.

Då har du missat mina brödtips, på nyttigt bröd. ;)

Vitt bröd det ska vi skippa :borstatanderna:

Började min yrkesbana som bagar/konditorlärling.. :P

Baka är roligare, nyttigare, godare och billigare.

• 2 months later...

Baka bröd kan tyckas vara en baggis...men inte efter att man satt sig in i Bakkemi

Då blir det genast mer komplicerat :borstatanderna:

Olli Ojonen

Kolla programmet "Bullar av stål" med Camilla Plum i STV 2 (7/3 och 8/3), hon kan baka. :)

Med vänlig hälsning

Olli

t o m dessa fantastiska bröd med grädde och mandelmassa som Jochum är forumets egen ambassadör och språkrör för, även om dessa förstås har en tråd redan liksom bullarna.

Å jag känner mig plötsligt lite hedrad, jag har uträttat nånting viktigt i mitt liv alla fall! :)

Men du får väl försöka bli matbrödets ansikte här å se om du lyckas, det kräver mycket arbete. ;)

Baka är roligt och resultatet blir oftast mycket gott, om man inte slarvar med mått och vikter.

Jag blev imponerad över länken om Bakkemi, mycket att testa där...

• 2 weeks later...

Hoppas att ni inte missat den danska serien på SVT 2 "Bullar av stål" där bakas bröd på annorlunda vis.

Skördebröd ex.vis

Går i repris på lördag kl 11.00

Kul med sådana program

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...