Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Övertyga missnöjd ny Macanvändare!

andreasc

Recommended Posts

Tjena,

Polarn har efter mycket om och men köpt den nya MacBooken. Otur som han hade fick han en med sneda tangenter, men ska han lämna in efter nyår för att fixa.

Däremot fick jag i dag följande meddelande från honom:

"Såhär efter en veckas användning kan jag konstatera att osx är enkelt och trevligt, men det som det vinner i enkelhet tas delvis ut av att vissa program är jävligt krångliga att konfigurera rätt, samt relativt begränsade, men det iofs inte apples fel. Matlab måste startas från en konsol, office är fan bättre till pc, mathtype funkar inte med word, och jag har inte hittat något sätt att flytta filer på, i vista är det bara att klippa och klistra. Här måste man kopiera och sedan ta bort kopian. Hårdvaran är nice, bortsett från skärmen som är rätt dålig, den får nästan pisk av min polares packard bell som kostar hälften av min. Din måste vara katastrofal kan jag tänka mig [jag har en ett år gammal MacBook. min anm]. Vidare kostar ju varenda litet program pengar, så jag har fan mer piratade program än någonsin, redan nu."

Så. Nu ska tilläggas att det här låter mer kritiskt än vad det är... vi har redan diskuterat alla fördelar med mac sinsemellan, men de syns inte i meddelandet.

Eftersom jag inte använder något av de program han pratar om (använder dessutom OpenOffice i stället för Word), så kan jag inte riktigt visa honom att han har fel; däremot är jag övertygad om att det han anmärker på i många fall beror på att han är en väldigt ny Mac-användare.

Är det någon som har några bra förslag på hur jag faktiskt ändå övertygar honom om att han har fel? Är det någon här som använder de program han talar om, eller har förslag på liknande som fungerar bättre med OS X?

/Andreas

Matlab måste startas från en konsol

Den var ny för mig, startar matlab som med vilket annat program som helst... :huh:

Är inte helt säker på vad han menar. Kan det vara X11?

X11 startas automatiskt när jag öppnar matlab hos mig...

Vad är det exakt för program han behöver som kostar pengar? Har inte behövt betala för något änsålänge då det finns bra gratis alternativ. Enda köpet är iWorks 08 familjepaket.

Vad är det för begränsade inställningsmöjligheter han menar?

Helt rätt att klipp och klistra inte fungerar med finder, men att flytta filer funkar utmärkt. Ser inte någon nackdel med det heller efter att min fru klippte ut förra årets julfoton ifrån kameran, kopplade ur den och sedan fanns det inget att klistra in på vår förra Pc.

Jag tycker att det låter som att din vän försöker använda sin Mac som om det vore en Vista dator.

Nej, grejen är den att jag konstigt nog aldrig har stört mig på att funktionen klippa/klistra inte finns i OS X - ändå var det en funktion som jag faktiskt använda ganska ofta i windows.

Inte heller när det gäller program håller jag med honom, för jag tycker att jag hittar gratisprogram eller program med öppen källkod för i princip allt jag behöver. Det enda jag saknar är ett bra ritprogram, för Gimp är inte så värst roligt att jobba med.

Men jag ska höra mig för lite bättre vad det egentligen är för problem han har. Lite tråkigt bara om han inte är helt nöjd, särskilt då jag har stor del i att han nu har köpt en mac.

Jag tycker att det låter som att din vän försöker använda sin Mac som om det vore en Vista dator.

Jepp, det sa jag till honom också. Det tar ett tag att vänja sig vid hur man jobbar i OS X, så det är lite tidigt att anmärka på operativsystemet efter en vecka.

Klippa och klistra funktionen är väl enbart nödvändig när man ska flytta över filer till exempel en extern HDD för att man ska byta dator? :P

Du får tipsa honom om lite fina gratis program och sådant som man kan behöva vid en flytt. Personligen skulle jag hellre använda NeoOffice än Word på Macen? Det säger ju sig själv egentligen, att program som är skapta för Windows fungerar bättre i Windows...

Det säger ju sig själv egentligen, att program som är skapta för Windows fungerar bättre i Windows...

Det är snarare så att de fungerar sämre för Mac. Det är så man undrar om inte det är helt medveten strategi från MS generellt när det gäller MS-progg för Mac. Varför kan alla andra göra bra Mac progg men inte MS.............................? Har det lilla företaget MS ont om resurser och kunnande? B)

Ni har ju faktiskt fel. Det visade ju sig nyligen att MS Vista fungerar bättre på en MacBook (Pro?) än på bärbara PC. Så visst gör MS produkter som fungerar bra (nåja) även för mac ;)

Din polare är en gnällspik.

Orkar han inte fixa sina egna problem kan han hålla sig till Windows.

Varför ska DU övertyga honom att använda mac?

Jag använder MatLab, MathType i Word osv osv utan problem...

Jag använder MatLab, MathType i Word osv osv utan problem...

Jag använder då inte matlab utan problem... maken till jobbigt program får man leta efter :innocent:

<--->och jag har inte hittat något sätt att flytta filer på, i vista är det bara att klippa och klistra. Här måste man kopiera och sedan ta bort kopian. <--->

Drag och släpp. Håll ner kommando-tangenten också om filen ska flyttas från en enhet till en annan, t ex mellan två hårddiskar.

A_bite_of_the_apple

:ThumbsUp:

Alla passar inte med mac;) Så är det tyvärr, dom är inte överlägsna på nått sätt, men dom passar oss..

Haade!

Undra vad din kompis sitter i för program. Är ju allmänt känt att det kryllar av gratisprogram till Mac. Många fler jämfört med Windows. Sen kopiera/klistra in. Den underbara saken kallad exposé är ju utmärkt för det...

Snabbknappar så som de aktiva hörnerna som låter dig utföra vissa kommandon genom att dra musen till ett visst hörne. Jag har t.ex nedre höger hörne för Dashboard, och övre höger hörne för "visa alla fönster".

Det som är bra med exposé när du vill flytta filer är ju att du bara kan dra filen, kör upp musen i ett hörne för att visa alla fönster och sedan släppa den i det du vill.

Snabbknappar så som de aktiva hörnerna som låter dig utföra vissa kommandon genom att dra musen till ett visst hörne. Jag har t.ex nedre höger hörne för Dashboard, och övre höger hörne för "visa alla fönster".

Det som är bra med exposé när du vill flytta filer är ju att du bara kan dra filen, kör upp musen i ett hörne för att visa alla fönster och sedan släppa den i det du vill.

Exakt. Jag tror bara att din kompis fortfarande är fast i Windows-tänket. Det tar någon vecka innan man börjar släppa det. Sen kommer det mer och mer den där tanken, Åh fan så smart varför finns inte det i Windows.

Om ett program är bra betalar jag med glädje några hundralappar för det och får då oftast bättre kvalitet på programmen.

Jag inser inte hur mycket jag använder det förrän jag sitter på en Win-dator. Att växla mellan flera fönster i ett program eller mellan alla öppna fönster är smidigt. Flera skrivbord änvänder jag i bland. Oxå smidigt. :lol::mellow:

Jag använder då inte matlab utan problem... maken till jobbigt program får man leta efter :innocent:

He he.

Men det är skönt att slippa räkna (stora) matriser för hand...

Finns det något annat bra matteprog. som du använder?

MathCad är sweet.

Många gnäller på Office för Mac, jag använder det och är nöjd. Vad är problemet/problemen? Vad är det som är så dåligt?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...