Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Samma mail på två datorer?

Brandsaeter

Recommended Posts

Jag har en iMac och en MBP som jag använder i firman med mycket mail hit och dit. Tyvärr så har jag inte lyckats få över alla mina brevlådar från iMac till MBP.

Hur gör jag för att få en spegling av mailen på iMac till min MBP?

Med Exchange eller IMAP ska det inte vara några problem alls.

Med POP3 är det problem.

Vad har du?

Jag har en iMac och en MBP som jag använder i firman med mycket mail hit och dit. Tyvärr så har jag inte lyckats få över alla mina brevlådar från iMac till MBP.

Har du ett .me-konto är det mycket enkelt. I annat fall löser du det med ett gmail-konto med IMAP.

Se min guide här >

Se till att använda imap - ett format där inkommande mail lagras på servern, centralt. Då kan du komma åt dina mejl från valfri dator.

Det beror lite på vad du har för mailserver. Har du Exchange är det klart bäst och enklast. .me skall också vara ganska enkelt (inte provat själv). IMAP är nog vanligast, då det kan slås på på de flesta vanliga mailservrar, om ni har en egen. GMail använder sig numer också av IMAP, så du kan få det synkat.

Har du, som Telly82 ovan nämner, endast tillgång till POP3-protokollet, är det värre. Har ni en egen mailserver/domän, kontakta serveradministratören och kolla möjligheter att få tillgång till IMAP!

Lycka till!

Jag kör POP 3 hos Loopia, har precis loggat in och ska nu genast kolla hur jag gör för att använda IMAP istället. Ska finnas ser jag ;)

Hur får över alla mina mappar och dess innehåll till MBP frn min iMac då? Är det något som IMAP kan ordna automatiskt också?

Jag kör POP 3 hos Loopia, har precis loggat in och ska nu genast kolla hur jag gör för att använda IMAP istället. Ska finnas ser jag ;)

Hur får över alla mina mappar och dess innehåll till MBP frn min iMac då? Är det något som IMAP kan ordna automatiskt också?

Ja, det kan IMAP ordna. Där är det servern som "bestämmer".

Börja med att ta en backup på all din e-post, för säkerhets skull. (Men du kör väl backup regelbundet, eller hur?)

Skapa ett nytt IMAP-konto på iMacen. Kolla så det kan ansluta till Loopia.

Dra över (kopiera) alla mappar från POP3-kontot till IMAP-kontot, så kommer posten ( i sina respektive mappar) att laddas upp till IMAP-servern.

Skapa ett IMAP-konto på MBPn.

Posten kommer att laddas ner, i sina respektive mappar.

Nu kommer posten du läser på ena datorn markeras som läst på servern och därmed också på den andra datorn.

Nu kommer post som raderas på ena datorn raderas på servern och därmed också på den andra datorn.

Ja, precis så vill jag ha det.

Men eftersom alla mail enbart ligger på servern känenr jag mig lite osäker på säkerheten gällande backup. Jag har en del bokföringsmaterial på mailen som ajg inte vil ska försvinna. Kan Time Machine göra backup på mailen som ligger på servern eller får jag manuellet spara ned mailen, eller får jag förlita mig på Loopias backup?

Upplever man IMAP slöare än POP eftersom allt sker via servern?

Ja, precis så vill jag ha det.

Men eftersom alla mail enbart ligger på servern känenr jag mig lite osäker på säkerheten gällande backup. Jag har en del bokföringsmaterial på mailen som ajg inte vil ska försvinna. Kan Time Machine göra backup på mailen som ligger på servern eller får jag manuellet spara ned mailen, eller får jag förlita mig på Loopias backup?

Upplever man IMAP slöare än POP eftersom allt sker via servern?

Nej, posten ligger inte enbart på servern. Du har ju lokala kopior på båda Macarna och dessa bör komma med i de lokala backuperna, precis som idag med POP3.

Nej, jag tycker att IMAP går snabbare än POP3.

Ja men lysande!! Då är det bara att dundra på med IMAP... tack för hjälpen!

Men ojoj vad bra det blev! Nu har jag IMAP på Imacen, MBP'n och iLuren... funkar ju hur bra som helst och precis som jag ville ha det!

Men ojoj vad bra det blev! Nu har jag IMAP på Imacen, MBP'n och iLuren... funkar ju hur bra som helst och precis som jag ville ha det!

Tjohoo!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...