Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Två Macar med samma Internetanslutning?

sodertalje

Recommended Posts

Jag har en imac som jag kör adsl-lina till. Har även en gammal G4 som står precis bredvid.

Är det möjligt att koppla ihop dem så att det går att surfa på dem samtidigt från samma lina?

Typ koppla ihop dem med firewire- eller ethernet-kabel?

Skaffa en router så är det inget problem.

En router är tveklöst det mest flexibla och enklaste valet. Men det går ju att låta den ena macen vara "router" åt den andra genom att slå på nätverksdelning. Då måste man använda ett annat nätverksgränssnitt mellan macarna än mellan den macen som agerar router och ADSL-modemet.

Exempel: Om du använder ethernet mellan den första macen och ADSL-modemet så kan du köra AirPort mellan de två macarna.

Jag sitter inte vid min mac just nu, så jag kan inte kolla exakt hur man sätter upp det hela.

Men jag hade köpt en billig router istället. Det är mycket enklare.

Men det går ju att låta den ena macen vara "router" åt den andra genom att slå på nätverksdelning. Då måste man använda ett annat nätverksgränssnitt mellan macarna än mellan den macen som agerar router och ADSL-modemet.

Om imacen agerar "router" till G4:an. Kan jag länka ihop dem via firewire eller ethernetkabel. Och i så fall hur påverkas surfhastigheten?? Slöar de ner linan?

Om man låter ena imacen vara "router" åt G4:an genom att slå på nätverksdelning. Länkar man ihop dem med med firewire eller ethernetkabel?

Och i så fall hur påverkas surfhastigheten? Slöar de ner linan?

skaffa en router så slipper du ha på bägge maskinerna bara för att kunna surfa med den ena....

Men det går ju att låta den ena macen vara "router" åt den andra genom att slå på nätverksdelning. Då måste man använda ett annat nätverksgränssnitt mellan macarna än mellan den macen som agerar router och ADSL-modemet.

Om imacen agerar "router" till G4:an. Kan jag länka ihop dem via firewire eller ethernetkabel. Och i så fall hur påverkas surfhastigheten?? Slöar de ner linan?

Om du ansluter imacen med ethernet till ADSL-modemet så kan du ju inte använda den porten även till G4:an. Jag har aldrig provat att köra nätverk över FW, men jag har för mig att det ska gå. Notera att imacen måste vara igång (inte ens i vila) för att det ska funka.

Hur menar du att det skulle slöa ner linan?

Det går att ansluta FW mellan de båda, kolla här: http://www.tuaw.com/2007/03/26/how-to-usin...s-a-nat-router/ Där får du fler tips och anvisningar om hur du kan surfa med ena Macen som router. Men jag säger som alla andra, skaffa en router för 3-400:-, mycket enklare och bättre.

Finns det inbyggt nätverkskort i G4:an då? Det finns det i alla fall inte i iMac G4, globen. Jag satt i samma situation för ett år sedan och hade tänkt ha globen på annan plats i huset men ett nätverkskort skulle ha kostat för mycket.

Nu står både globen och iMacen kopplade med varsin kabel till samma router, som i sin tur är kopplad till jacket och vi kan surfa samtidigt.

Finns det inbyggt nätverkskort i G4:an då? Det finns det i alla fall inte i iMac G4, globen. Jag satt i samma situation för ett år sedan och hade tänkt ha globen på annan plats i huset men ett nätverkskort skulle ha kostat för mycket.

Nu står både globen och iMacen kopplade med varsin kabel till samma router, som i sin tur är kopplad till jacket och vi kan surfa samtidigt.

Jag antar att du menar AirPort-kort (trådlöst nätverk). Det vet jag faktiskt inte, men jag antar att den åtminstone gick att få med inbyggd AirPort.

Agnes måste mena Airport för den har nätverkskort om det inte gått sönder.

Agnes måste mena Airport för den har nätverkskort om det inte gått sönder.

Ja, jag menade Airport.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...