Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Multifunktionsskrivare och AirPort

Emret

Recommended Posts

Hej,

Jag har länge kört med en Zyxel P-320W router som funkat felfritt till mina PC-datorer.

Men sedan jag införskaffade min macbook för snart ett år sedan har jag stött på det ena problemet efter det andra. När jag hade Telia ADSL tog det en evighet innan jag fick en IP-adress och kunde komma ut på nätet (10-15 minuter) med MacBooken, dock funkade WLAN-funktionen bra.

Nu när jag har "riktigt" bredband med nätverksuttag i väggen och inte längre har något modem (bortsett från telefoni/WLAN-prylen från Bredbandsbolaget) har jag stött på problem med WLAN-funktionen i Zyxel-routern. Jag har upptäckt att den inte vill lira med både mac:ar och PC-datorer samtidigt. Om jag gör en routerkonfigurering från min MacBook blir inga PC-datorer insläppta på WLAN:et och om jag gör konfigurationen från någon PC-dator blir inte MacBooken insläppt (Mac-filter... ha...ha...ha... :chockadskeptisk: ).

Detta gör mig smått galen, då jag kör Mac och sambon PC vill jag inte veta av några XOR-fasoner från routern. Någon firmware update finns ju såklart inte heller.

Jag har nu beslutat att byta ut routern till någon som fungerar bättre.

Valet står mellan en AirPort Extreme (har fått för mig att allt som det står Apple på bara fungerar utan krångel) och en D-Link DIR 655 som jag hört mycket gott om.

Det som får mig att snegla på Airport Extreme är, trots det höga priset, USB-porten för att dela ut skrivare/hårddisk på nätverket, vilket är en funktion jag saknat sedan en tid tillbaka.

Nu är frågan: Jag har en HP PSC 1210 multifunktionsskrivare (Printer/Scanner/Copy), hur fungerar det via Airport? När jag körde Windows lyckades jag dela ut skrivaren över nätverket men scannern fick jag inte att fungera utan att koppla den direkt till datorn.

Någon som har erfarenhet av detta eller har möjlighet att testa? Vill inte slänga ut 1700 spänn om den inte klarar vad jag behöver.

//Emret

Problemet med en multifunktionsenhet som inte är byggd för nätverksacces är att enheten inte kan adressera över nätverket.

När du skriver ut är det datorn som tar kontakt med skrivaren och kommunicerar. Eftersom datorn och AirPorten har full koll på det här med nätverkskommunikation etc så klarar de av att hantera adressering till skrivaren.

När du ska scanna så är det scannern som ska ta kontakt med datorn. När scannern då försöker kommunicera över USB-porten har den ingen koll på att den behöver adressera trafiken till en mottagande dator på nätverket.

Jag känner inte till någon lösning som skulle få det att funka. Ska man fixa det i mjukvara skulle man behöva sätta upp någon sorts tunnel från datorn till multienheten så att scannern kan kommunicera över USB-porten som vanligt och att tunneln fixar att informationen hamnar rätt i nätverket. Det kanske skulle gå att lösa på något sätt, men jag känner som sagt inte till något sådant.

Har en Epson DXr4400 multifuktion, och tyvärr går det inte att scanna när den är ansluten till Airport Extreme.

Får dra ur kabeln och koppla den direkt till USB-porten på Macen.

Har funderat på om det finns en adapter som jag kunde sätta i Epsonskrivarns USB-port som ger den två ingångar...

Okej, tack för era svar.

Då kanske jag satsar på D-link ändå. Trots allt nästan hala priset.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...