Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Vad menas med drm fritt?

magsta

Recommended Posts

skulle vija veta va det innebär

Inget inbyggt kopieringsskydd i filen.

Att det är utan kopieringsskydd. Det vill säga att du kan spela upp musiken/filmen på vilken spelare som helst utan något som helst krångel!

DRM är något som idag motverkar nätförsäljning av musik och film i min mening.

Att det är utan kopieringsskydd. Det vill säga att du kan spela upp musiken/filmen på vilken spelare som helst utan något som helst krångel!

DRM är något som idag motverkar nätförsäljning av musik och film i min mening.

Det går en historia där jag inte vet sanningshalten.

På ett möte mellan skivbolagsdirektörer sa den ena direktören att

"Vi måste ha DRM, för vi kan ju inte ha oskyddad musik ute på marknaden."

En annan kontrade:

"Det har vi ju redan. Det kallas för CD."

:hihihi:

DRM-fritt innebär att du själv har äganderätt på det du köpt.

DRM-fritt innebär att du själv har äganderätt på det du köpt.

Nej, det gör det inte. Men det betyder att det är betydligt färre restriktioner på det du köpt.

Det betyder i stort sett att den musik du köpt där kan du faktiskt kopiera mellan alla datorer och lägga över på vilken/vilka mobiltelefoner/iPods/annat du vill.

Om du har DRM-äckel på dina filer och, exempelvis byter dator, måste du först bränna ut alla på CD för att sedan importera tillbaks dem. (INTE roligt om man har ~10-20 gig musik)

Detta påminner mig för övrigt om den här geniala XKCD-strippen:

steal_this_comic.png

Nej, det gör det inte. Men det betyder att det är betydligt färre restriktioner på det du köpt.
kan du vara snäll o beskriva för mig och alla andra hur låt med DRM bli mig ägodel när jag köpt den? DRM gör att ägandet på det jag köpt uteblir, då den i partiken är begränsad.

Det betyder i stort sett att den musik du köpt där kan du faktiskt kopiera mellan alla datorer och lägga över på vilken/vilka mobiltelefoner/iPods/annat du vill.

Om du har DRM-äckel på dina filer och, exempelvis byter dator, måste du först bränna ut alla på CD för att sedan importera tillbaks dem. (INTE roligt om man har ~10-20 gig musik)

Detta påminner mig för övrigt om den här geniala XKCD-strippen:

steal_this_comic.png

haha, gillar strippen :D

vad du än gör så är du kriminell :D

kan du vara snäll o beskriva för mig och alla andra hur låt med DRM bli mig ägodel när jag köpt den? DRM gör att ägandet på det jag köpt uteblir, då den i partiken är begränsad.

Tror vad han menar är att bara för att filen är drm-fri så har du inte full äganderätt. Du får fortfarande inte bara använda musiken för privat bruk; du får exempelvis inte spela den offentligt. Full äganderätt har bara upphovsrättsinnehavaren... tror jag. Juridik är inte riktigt min grej.

Tror vad han menar är att bara för att filen är drm-fri så har du inte full äganderätt. Du får fortfarande inte bara använda musiken för privat bruk; du får exempelvis inte spela den offentligt. Full äganderätt har bara upphovsrättsinnehavaren... tror jag. Juridik är inte riktigt min grej.

Ungefär så, ja.

Vare sig musiken har DRM eller inte, så blir du inte ägare till musiken. Du får bara en begränsad rätt till den, vanligtvis spela upp den för privat bruk. Med DRM är det (som sagt) betydligt mer begränsat än utan.

Man ska inte glömma bort att man har möjlighet att göra egna kopior för privat bruk och ge bort kopiorna till ens vänner i omedelbar närhet (umgängeskrets) samt den egna familjen (ex: systrar, bröder, föräldrar). Jag är ingen jurist, heller - och vet inte hur domstolar ser på "vänner" som begrepp.

Du äger inte rätten till musik, filmer, böcker eller litterära verk - såvida du inte är upphovsman.

Du har rätt att bruka dem - en nyttjanderätt för den som gillar svåra ord.

Men sen ska man inte hänga upp sig på småsaker och tro att man blir kriminell och efterlyst som hagamannen bara för att man kopierar låten till en kompis.

Då är man seriöst paranoid.

Ungefär så, ja.

Vare sig musiken har DRM eller inte, så blir du inte ägare till musiken. Du får bara en begränsad rätt till den, vanligtvis spela upp den för privat bruk. Med DRM är det (som sagt) betydligt mer begränsat än utan.

nej, men till den kopia jag just köpt. Annars heter det hyra.

Du skrev "äganderätt" och någon sådan har du INTE. Du har köpt en "nyttjanderätt" eller "licens" eller motsvarande.

Man ska inte glömma bort att man har möjlighet att göra egna kopior för privat bruk och ge bort kopiorna till ens vänner i omedelbar närhet (umgängeskrets) samt den egna familjen (ex: systrar, bröder, föräldrar). Jag är ingen jurist, heller - och vet inte hur domstolar ser på "vänner" som begrepp.

Det stämmer bra, dock med viss modifikation:

- Datorprogram får du ALDRIG kopiera för spridning, inte ens till din familj. Du får däremot göra backup.

- Rätten att framställa kopior av t.ex. musik för spridning för privat ändamål är OK (d.v.s. till familj och vänner, dock inte i någon större omfattning). Detta gäller t.ex. även DRM-skyddad musik från iTunes. Det är dock olagligt att försöka knäcka DRM-skyddet enl. URL.

- OBSERVERA dock att all spridning för privat ändamål förutsätter att du har en LAGLIG förlaga. Det är således inte tillåtet att sprida piratkopierad musik ens för privat ändamål. (12 § URL)

- Att se på "streamad" film på nätet är lagligt, oavsett om förlagan (d.v.s. filmen du tittar på) är illegal. Detta beror på att den streamade filmen aldrig framställs på din dator utan endast temporärt lagras i din dators cache-minne, vilket är tillåtet enl 11 a § URL.

Du äger inte rätten till musik, filmer, böcker eller litterära verk - såvida du inte är upphovsman.

Det är en sanning med modifikation. Självklart äger aldrig en användare av iTunes rätten till verket han eller hon laddar ner utan, precis som du säger, en begränsad licens att använda verket. Däremot är det inte så att endast upphovsmannen till ett verk har uteslutande rätt till sitt verk. Immaterialrätter kan överlåtas och därför bör man skilja på begreppen "upphovsman" och "rättighetsinnehavare", vilka kan vara två olika subjekt.

Dagens djupdykning i våra immaterialrättsliga spörsmål! :)

Nej det är inte "hyra". Du köper en licens. Du äger licensen, du hyr den inte. Licensens omfattning bestäms av den som har rätt att upplåta den.

Du kan köpa en jaktlicens, men den ger dig inte rätt att jaga överallt och du har inte heller rätt att sälja den till någon annan. Det hade ju varit ganska absurt om det hade varit på annat sätt, eller hur?

Du skrev "äganderätt" och någon sådan har du INTE. Du har köpt en "nyttjanderätt" eller "licens" eller motsvarande.

Jag kunde inte redigera mitt inlägg, så här kommer ett tillägg:

"Äganderätt är ett materiellt rättighetsanspråk, där ägaren besitter kontrollmakt över en individuellt bestämd materiell sak, en egendom, med vissa befogenheter. Äganderätten är den mest grundläggande och långtgående juridiska rätten till ett föremål. Det är en rätt att fritt förfoga över en viss sak i alla hänseenden som inte är särskilt undantagna genom lag, avtal eller sedvanerätt."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Äganderätt

"Äganderätt" är alltså en mycket stark rättighet, som dessutom är kopplad till något materiellt. Musik är till sin natur immateriell. Du kan ha "äganderätt" till själva plasten i en CD du köpt, men inte till musiken på den.

Nej det är inte "hyra". Du köper en licens. Du äger licensen, du hyr den inte. Licensens omfattning bestäms av den som har rätt att upplåta den.

Du kan köpa en jaktlicens, men den ger dig inte rätt att jaga överallt och du har inte heller rätt att sälja den till någon annan. Det hade ju varit ganska absurt om det hade varit på annat sätt, eller hur?

Visst, men om jag köper en låt via itunes-store ska jag få bruka den på de spelare jag vill. Om jag så har 300 ipods ska det inte spela någon roll. Allt annat är inte gångbart som jag ser det.

Man kan inte spärra konsumenter och i längden tjäna på det.

Visst, men om jag köper en låt via itunes-store ska jag få bruka den på de spelare jag vill. Om jag så har 300 ipods ska det inte spela någon roll. Allt annat är inte gångbart som jag ser det.

Vad gäller just iPods så finns det väl ingen begränsning på antalet, tror jag.

På iTunes Music Store finns det både DRM-musik och DRM-fri musik på iTunes Plus (och i bättre kvalitet dessutom).

DRM-musiken får du ha på högst 5 DATORER, men på iTunes Plus finns ingen sådan begränsning.

iTunes Plus är litet dyrare, men väl värt pengarna.

Man kan inte spärra konsumenter och i längden tjäna på det.

Ja, det kan du ju tycka om du vill. Juridisk förhåller det sig dock inte så.

Dessutom är väl iTunes Store ganska "gångbart" idag, med tanke på hur många låtar som säljs. Om det kommer vara så i framtiden kan jag inte uttala mig om, men med tanke på att iTunes idag överlägset konkurrerar ut andra alternativ som säljer DRM-fri musik, trots att iTunes musik till största delen är skyddad, tyder väl på att ganska många konsumenter är beredda att underkasta sig de inskränkningar som upphovsrätten ju uppställt i drygt 100 år.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...