Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Uppdatera från Tiger till Leopard?

MacBleckert

Recommended Posts

Sitter i min stilla ro och inser att det faktiskt börjar bli dags att byta katt, slänga ut tigern och skaffa en leopard. jag har dock lite funderingar.

1. är det värt att byta så här sent, kommer ju en ännu nyare katt inom kort?!?

2. på pc försvinner ju allt man har på datorn när man ominstallerar ett operativsystem, försvinner allt om jag installerar Leopard eller förstår men mycket intelligenta Mac att jag faktiskt vill ha kvar allt utom operativsystemet?

Med Vänliga hälsningar

Jonas

det finns olika varianter att installera ett system på. antingen "uppgraderar" du systemet....vilket lämnar gammalt material kvar.

du kan arkiverainstallera vilket ger nytt system men med gamla inställningar kvar och gamla systemet i en "backupfolder"

eller så gör du en helt ren installering och raderar den gamla informationen på hårddisken.

jag föredrar helt ren installering eftersom det verkar minimera vad som kan gå fel vid senare uppdateringar.

Det finns ett antal olika sätt att byta pälsen på katten

För det första bör du, om du inte har det, investera i en extern hårddisk och ta en hel klonad backup med hjälp av ex.vis SuperDuper Det programmet kan du använda gratis för just det ändamålet.

Se bara till att formattera den externa disken i Mac OS extendet (journalförd) samt i GUID. Testa att starta upp från den externa efteråt, så att du ser att allt fungerar.

Så har du din Tiger intakt på denna externa disk.

Därefter väljer du att radera din interna disk, och installera en ny fräsch Leopard på din Mac. Om du inte vill ha med en massa utländska språk och diverse skrivare och annat, så väljer du detta innan installationen.

Med hjälp av Flyttassisten, som dyker upp efter installationen, så flyttar du över alla dina inställningar och program.

Så kan man göra om vill.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...