Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Allt färre nyskrivna virus för OS X

Nyhetsroboten

Recommended Posts

Oj då, verkar ju onekligen finnas fler virus än dom 6-7 som det snackas om på detta forum. Kanske man ska skaffa ett skydd trots allt. :chockadskeptisk:

Mycket märklig artikel! Det är en nedgång på virusskrivandet för OS X!!!!! Ingen har ju sett det första viruset än! Detta känns som informationen är planterad..... :utskallning:

...

Om någon skickar in information från "säker" källa att månen är en grönmögelost, publiceras den också av roboten? :armskeptisk:

Om en journalist uppger att han fått uppgiften från säker källa, så menar han oftast bartendern på sitt stamfik...

Om en journalist uppger att han fått uppgiften från säker källa, så menar han oftast bartendern på sitt stamfik...

AHA!! Jag som alltid trott det var svärmor! :w00t: :w00t:

Om man söker i F-Secures virusdatabas hittar man en handfull träffar på malware som i regel inte ens fungerar i en vanlig Mac, utan bara i laboratoriemiljö.

Ett stort frågetecken angående MacWorlds källkritiska metoder. Vet man ens vad man återpublicerar? På F-Secures eller Independent Security Evaluators hemsidor hittar jag ingenting om det som MacWorld publicerar.

Länka gärna till källorna för påståendena. Om ni kan... Rewrajtade nåt ni hittade på nätet, va? :chockadskeptisk:

Det här är ren marknadsföring à la management by fear, och man kan högaktningsfullt skita i det.

Thomas Ytterberg

Suck. Nu börjar jag bli trött på det här... :(

Vad som finns i omlopp är en trojan, DNS Changer eller "OSX.RSPlug.xxx" i olika varianter. Det är ett trojan du måste installera på egen hand, med namn och lösenord, vilket du uppmanas göra i samband med vad som i första hand är surfning på oseriösa porrsidor. Då och då dyker det också upp bluffprogram riktade mot Mac-användare och indirekt går Mac-användare på bluffar och annat avsedda för Windows. Ringer det inte klockor i skallen vid de tillfällena så ursäktas det med ovana, blåögdhet eller tja, en klunk pucko.

Utöver detta finns det ett gäng, ett hundratal enligt F-secures kategorisering, tvivelaktiga programvaror till exempel avsedda för att bluffa till sig pengar, olika hackerverktyg och diverse konceptvarianter. Alltså så kallad Malware. Program avsedda för att skada, spionera eller utföra bedrägeri mot användare. Men några virus är det inte och hitills har inget av de få virusförsöken visat sig fungera eller få spridning under OS X. Därmed inte sagt att det aldrig kommer värre hot än DNS Changer och det vore korkat att hävda immunitet då hela den här biten hela tiden handlar om vad som ännu inte är känt.

Fast så har det ju alltid varit. Ingen kan garantera att du inte råkar ut för flygplanssabotage nästa år.

Tyvärr är ju rubriken på den här nyheten missledande eftersom det inte handlar om virus, utan om malware som kan omfatta i princip vad som helst, inklusive programvara som inte gör någonting annat än att kostar pengar. Eller någon students halvhjärtade försök till hackerverktyg. Jag skulle på någon timme kunna koka ihop en webbsida och ett värdelöst Applescript som skulle plinga till som Mac-hot nummer 108 hos F-secure. Men det betyder inte att hotet är verkligt. Och det är definitivt inget virus.

Så se till att ändra den där rubriken nu. B)

Kan också vara så enkelt att som vanligt så kallar media all "malware" för virus, oavsett det är trojanskahästar, maskar eller virus osv.

Kan också vara så enkelt att som vanligt så kallar media all "malware" för virus, oavsett det är trojanskahästar, maskar eller virus osv.

Så enkelt kan det vara. Men nu är MacWorld inte en generell tidning utan en branchtidning som man borde förvänta sig liiiite bättre koll av.... detta är dåligt. :utskallning:

Så enkelt kan det vara. Men nu är MacWorld inte en generell tidning utan en branchtidning som man borde förvänta sig liiiite bättre koll av.... detta är dåligt. :utskallning:

Det kan man tycka, men Macworld skiljer väl sig inte så mycket mot andra tidningar- publicerar en tidning en nyhet så kopierar och översätter man innehållet helt käll okritiskt.

Ja och vem är Sven-Olof Johansson? tror inte jag sett att han har skrivit för MW innan, han kanske är ett virus :sarcastic:

Än mer tragiskt är ju att genom att MacWorld så att säga är dom som har koll på mac så är ju risken stor att det används i andra tidningar och sammanhang - "jo, det stämmer, MacWorld skrev det och dom om någon måste ju veta"

då vet jag vart du får din info.. på bensinmacken.

Suck. Nu börjar jag bli trött på det här... :(

...

Så se till att ändra den där rubriken nu. B)

Håller med till punkt och pricka. En enda missvisande rubrik förstör så oerhört mycket. Vet inte hur mycket tid jag ägnat åt att förklara situationen för folk som bara läser rubriker...

Håller med till punkt och pricka. En enda missvisande rubrik förstör så oerhört mycket. Vet inte hur mycket tid jag ägnat åt att förklara situationen för folk som bara läser rubriker...
Har gått in och ändrat rubriken....

Operation bortförklaring på gång. Självklart är det fel på läsarna... :chockadskeptisk:

I det här fallet stod det även i artikeln, och gör så fortfarande. Bäst att bevisa det innan även det hinner ändras... :

post-28798-1228908529_thumb.png

Kan hålla med. Macworld bör lägga ut en rättelse och förklaring till hur läget angående virus på Mac i nuläget ser ut.

Är beklagligt att ni kan gå ut med så total felaktig information på detta viset och med värsta tabloidrubriken värdig svensk kvällspress.

Gör om och gör rätt....

Kan hålla med. Macworld bör lägga ut en rättelse och förklaring till hur läget angående virus på Mac i nuläget ser ut.

Är beklagligt att ni kan gå ut med så total felaktig information på detta viset och med värsta tabloidrubriken värdig svensk kvällspress.

Gör om och gör rätt....

Absolut! :ThumbsUp:

Hur vore det med följande svar:

Den här artikeln är undermålig och missvisande och den borde inte ha lagts ut. Det är ett olycksfall i arbetet och vi är tacksamma över att våra kunniga och engagerade forummedlemmar påpekar detta.

Texten får användas in extenso och helt gratis, hälsar murveln Alix... :)

Fast har inte detta fått lite väl stora proportioner nu? mikamar har uppenbarligen ändrat titeln på artikeln, kan inte alla vara nöjda med det?

Eller måste man få ett certifikat på att MacOS X inte har några virus eller dyl innan det blir lugnt med kritiken, Jag anser att MacWorld har korrigerat sitt initiala misstag nu.

företag som säljer datasäkerhet vill naturligtvis att du ska vara orolig. det ger dem kunder.

jag förstår att det kan vara jobbigt för dem att inte ha tillgång till samma kundbas som de har på pc-sidan.

men på sista tiden verkar det verkligen vara värsta skrämselpropagandan på gång.....artiklar hit och dit om personer som varnar för ditten o datten.

sen visar det sig att artiklarna rör gammal information eller obevisade påhitt.

tragiskt.

lite oberoende källkritik kanske hade vart på sin plats. bara för att symantec tycker att man ska köpa virusskydd av dem behöver det inte betyda att det finns virus till mac...fortfarande.

Fast har inte detta fått lite väl stora proportioner nu? mikamar har uppenbarligen ändrat titeln på artikeln, kan inte alla vara nöjda med det?

Jag är inte nöjd, eftersom mikamar insinuerar att vi bara läser rubriker. Personligen tänkte jag att det kanske hade blivit fel i rubriken, men att det var rätt i texten.

Eller måste man få ett certifikat på att MacOS X inte har några virus eller dyl innan det blir lugnt med kritiken, Jag anser att MacWorld har korrigerat sitt initiala misstag nu.

Jag anser att så inte är fallet, eftersom det fortfarande står fel i artikeltexten, som jag postade ovan.

Men jag respekterar givetvis att du har ett annat synsätt. :)

Jag är inte nöjd, eftersom mikamar insinuerar att vi bara läser rubriker. Personligen tänkte jag att det kanske hade blivit fel i rubriken, men att det var rätt i texten.

Visst står det "fel" även i artikeltexten. Borde stå "skadeprogram" i stället för "virus och trojaner".

Känner emellertid att det är lite känsligt att gå in och ändra i andras texter. Ska höra med Sven-Olof om det är okej...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...