Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Senaste OS X till PowerMac G4?

ong bak

Recommended Posts

Hej! Jag har en gammal Powermac g4 dual 450MHz 1,12gb ram. Använder den främst för att surfa på nätet och det funkar ganska ok. Har dock lagt märke till att senaste versionen av vissa program t.ex. flashplayer och safari inte funkar med mitt operativsystem, OSX 10.3.9. Safari tar dessutom väldigt lång tid att starta upp, så jag använder Firefox för den går att uppdatera. Klarar min dator senare versioner av OSX? Sidor som innehåller mycket rörliga bilder och Flash går också ibland segt och hänger upp sig. Kan detta åtgärdas med hjälp av nyare programvara eller är min dator helt enkelt för gammal. Har snabb bredbandsuppkoppling så där ligger (nog?) inte problemet.

Hur mycket RAM har du?

10.4 klarar din dator av bara du har mycket RAM, 10.5 kan du få in med lite hjälp men jag rekommenderar inte det om du använder den som primär dator, hade det vart en server så spelade det ingen roll :)

Thomas Ytterberg

Modellen du kör är åtta år gammal (lanserades under år 2000) och hade det inte varit för de dubbla processorerna hade du antagligen kommit till dagens insikt redan för några år sedan. Datorn orkar helt enkelt inte med dagens Flashbaserade webb. Så du behöver byta upp dig är en begagnad Powermac G5, förslagsvis med dubbla processorer, ett bra val ifall du inte vill köpa nytt.

1,12gb ram.
Hur mycket RAM har du?

Inte riktigt vaken än?  ;)

Jodå, med 1,12GB RAM kan du köra Tiger. Undvik Leopard, det klarar inte din Mac.

Inte riktigt vaken än? ;)

Jodå, med 1,12GB RAM kan du köra Tiger. Undvik Leopard, det klarar inte din Mac.

:blush: hur kunde jag missa det? ja jag var nog inte riktigt pigg i morse :gaspar:

Tack för svaren! Jag kommer nog att köpa en ny(are) mac så småningom. Är mac mini nåt att ha? Finns det något värde i min nuvarande dator eller är det bara att kasta?

Jo då ett värde i den finns det, du kan säkert få runt en femhundring.

Det vete tusan. Jag skulle inte lägga 500:- på den.

Varför inte använda den som server hemma, exempelvis för backup.

Det vete tusan. Jag skulle inte lägga 500:- på den.

Det räcker med att EN person lägger 500kr på den.  ;)

Skämt åsido, dubbla processorer och mycket RAM, visst är den värd en femhundring.

• 5 weeks later...

Det faktum att internet och flash etc. segar ihop på min gamla dator. Kan det ha att göra med grafikkortet? Låt säga att man satte ett bättre grafikkort i datorn, skulle det bli bättre då? Eller är det fler faktorer som spelar in? Visst är det så att drivrutiner till grafikkortet upptaderats i Mac:s automatiska uppdateringer? Eller kan man ladda ner uppdateringar?

Thomas Ytterberg

Normalt är grafikkortet endast en av flera komponenter som är i veteranklassen. Byter du ut den mot något "modernare" (de som fungerar är förvisso nyare men ändå flera år gamla) kommer det bättre grafikkortet att mest vänta in övriga datorn.

Men denna gång kan det ha betydelse. Ifall du sitter med originalkortet (Ati Rage 128) så accelererar det inte gränssnittet i OS X och du kan med ett snabbare kort avlasta processorn en hel del, så mycket som 30 - 60% beroende på moment. Du behöver ge dig ut på globala begagnatmarknaden (eBay till exempel) och leta efter ett Nvidia Geforce2 eller Ati Radeon och bättre samt att det har agp-anslutning OCH att det fungerar i gammal G4 med 2x agp. Mycket därute är endast för nyare Macar. Det brukar vara Geforce2/4 och Radeon, Radeon 7x00 och Radeon 9x00-serierna som fungerar i en äldre G4.

Hej! Jag har en gammal Powermac g4 dual 450MHz 1,12gb ram. Använder den främst för att surfa på nätet och det funkar ganska ok. Har dock lagt märke till att senaste versionen av vissa program t.ex. flashplayer och safari inte funkar med mitt operativsystem, OSX 10.3.9. Safari tar dessutom väldigt lång tid att starta upp, så jag använder Firefox för den går att uppdatera. Klarar min dator senare versioner av OSX? Sidor som innehåller mycket rörliga bilder och Flash går också ibland segt och hänger upp sig. Kan detta åtgärdas med hjälp av nyare programvara eller är min dator helt enkelt för gammal. Har snabb bredbandsuppkoppling så där ligger (nog?) inte problemet.

Sitter med en PM 1,25 10.3.9 och kan meddela att Safari ska starta på ca en max två studsar. Anledningen till att det tar tid vid uppstart är att Safari måste ladda in alla små ikoner som finns före varje webbadress. Använd Onyx och döda den funktionen så blir Safari som ny! Tyvärr så är den Safariversionen out of date som du och jag kan använda, så vi behöver lite nyare pinaler under huven. Jag skulle rekommender dig att du köper en Tiger 10.4 begagnad på "köpes"-avdelningen på forumet eller på blocket. Sen formatterar du hårddisken och nyinstallerar OS-et så ska du se att din gamla burk kommer att tuffa på som aldrig förr för en liten peng, trots sin höga ålder! Då kan du använda den nyaste Safarin som är myyycket bättre. Själv ska jag köpa en Mini så fort den uppdateras. I dag är den inte prisvärd även om den är en rymdraket jämfört med våra PM-burkar.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...