Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Lite funderingar om Mac/Apple...

antaeus

Recommended Posts

När jag skaffade min första moderna Mac, 2004, blev jag väldigt imponerad av skillnaden med Microsofts produkter, Windows i synnerhet. Hur lätta datorerna var att använda, snygga, underhållsfria.

Och dessutom stämningen bland alla andra Mac-användare, inte minst på MacWorlds forum. Här kan man få 24/7 hjälp med all slags problem, såväl funderingar och rent tekniska problem.

Sedan Apple blivit större och blivit mera synligt i datorvärlden har dock min syn på Apple blivit lite förändrad: det som tidigare var ’Think Different’ har bytts ut mot något annat.

Jag tycker att Apple har blivit en vinstmaskin som beter sig mer och mer som det som det inte ville vara. Nu är det ett företag som ska tjäna ruskigt mycket pengar!

Självklart, vi lever i den kapitalistiska delen av världen och ALLA företag vill tjäna pengar, det är inte det som är problemet. Utan HUR man gör det.

Så fort någon går mot Apples vilja så kommer en radda med advokater, eller hot om det i alla fall. Som den ca 10-åriga lilla flickan i Kalifornien som hade skickat ett brev till Apple med lite förslag hur man skulle göra iPoden lite ”roligare” för småflickor, typ att ha fjärilar på skalet. Apple svarade med ett syrligt brev med hot om advokater med hälsningen att iPod är deras varumärke och DE minsann sköter designen och utvecklingen av produkten. Är inte det rätt häpnadsväckande??

Det senaste är programmet Spolify som är ett strömmande musikprogram som aldrig lär komma för iPhonen via Apps, då det skulle direkt konkurrera med iTunes!

Jag som trodde att all konkurrens är av godo, så länge parterna har samma villkor!

Att Apple inte tillåter andra datorer ha Mac OS X är också lite märkligt: om nu någon lyckats lösa knutarna för att kunna installera mjukvaran på en annan Intel-processormaskin borde väl inte skada Apple, de säljer ju än fler Mac OS X-licenser i så fall! Men så resonerar inte Företaget, utan det hotas med rättegångar och de flesta backar nog när brevet med advokatfirman dimpar ner i brevlådan.

Att man inte följt konsumenters önskemål om radio i någon av iPod-versionerna är också rätt märkligt, i princip alla andra mp3-spelare har den inbyggt. Plus möjlighet att spela in med mikrofon mm. Många billiga märken är bättre utrustade än dyra, men snygga iPod.

Samma sak gäller även iPhone-telefonen: att inte kunna ladda ner musiken via 3G-nätet utan måste använda datorn via WLAN. Ingen annan musiktjänst har så konstigt upplägg!

Dessutom blir det ett jädrans liv om man nu skulle råka ifrågasätta iPhones förträfflighet, det visar inte minst alla oändliga inläggen på Macworld och dess artiklar där man kunnat kommentera artikeln. Så fort någon sagt något kritiskt om telefonen eller pekat på brister, tex MMS-bristen, kommer det tusenfalt tillbaka hur bakåtsträvande man är som hakar upp sig på småsaker som MMS eller att man inte kan ha stereohörlurar över Blåtand med telefonen.

Jag vet att många kommer att ha en hel del synpunkter på mina åsikter som att ’sluta använda Mac och gå tillbaka till Windows om Apple är så dåligt’. Nej, jag älskar min iMac och jag gillar den friska fläkten Apple gett datorvärlden.

Men att gilla nåt betyder väl inte att man inte kan ha synpunkter eller kritik mot saker och ting?

Mac-gänget känns ibland som en sekt som tillber sin Gud, Steve Jobbs.

Allt han gör och säger är helt rätt, om man nu råkar misstycka så är man antingen dum eller eller inte förstått sitt eget bästa!

Är det nån annan som känner likadant?

Kritik kommer jag att få, det vet jag!

Det senaste är programmet Spolify som är ett strömmande musikprogram som aldrig lär komma för iPhonen via Apps, då det skulle direkt konkurrera med iTunes!

Jag som trodde att all konkurrens är av godo, så länge parterna har samma villkor!

Dessutom blir det ett jädrans liv om man nu skulle råka ifrågasätta iPhones förträfflighet, det visar inte minst alla oändliga inläggen på Macworld och dess artiklar där man kunnat kommentera artikeln. Så fort någon sagt något kritiskt om telefonen eller pekat på brister, tex MMS-bristen, kommer det tusenfalt tillbaka hur bakåtsträvande man är som hakar upp sig på småsaker som MMS eller att man inte kan ha stereohörlurar över Blåtand med telefonen.

Skulle chansa att det lär dyka upp nåt liknande Spotify i Cydia eller Installer. I App Store kommer det aldrig finnas men ett tredjepart program kommer säkert komma liknande Spotify.

Sen håller jag med om MMS och det. Självklart skulle Apple fixat det från början, men det funkar ju med MMS och dom flesta andra grejer folk klagar på. Med lite krångel och jailbrek osv så kan man MMS:a.

Du har helt rätt. Men jag förstår fullt ut att Apple inte släpper OS X fritt. Då skulle de ha precis samma problem som microsoft med en myriad av olika hårdvarukombinationer och drivrutiner som måste fungera tillsammans. Då går de miste om deras "It just works"-känsla som de har nu. De har full kontroll på både hårdvara och mjukvara för att skapa just detta fenomen.

Angående iPhone så beror mycket på att den enbart erbjuds i den konfigurationen som finns i USA och där har jag förstått att t ex MMS inte alls har slagit igenom som här i Sverige. Antagligen så tänker de också att telefonen främst riktar sig till folk i storstäder och jag antar att i USA så är allmänt WiFi mer utbyggt och varför då sitta på ett långsammare 3G nät? Dock borde funktionen finnas ifall inte Wifi finns tillgänglig. Kanske är det jättedyrt att ta er data över 3G i USA?

Sen är det väl lite Think Different av Apple att t ex ligga lågt framme med nya standarder eller att ta bort gamla långt innan alla gör det? Någon måste gå i främsa ledet?

Jag är halvless på att alltid framställas som ett lallande fån som köper allt det Apple gör och det Steve Jobs säger med hull och hår. Jag är också innerligt trött på att alla andra ska framställas enligt samma, stereotypa mall. Mac-användare är fanatiker som inte tillåter kritik mot Apple. Det är den bild som alldeles för ofta målas upp - trots att vartenda Mac-forum är fyllt med kritik mot Apple så väljer många att angripa det faktum att vi i hög grad gillar våra prylar.

Hela detta forum är fyllt med kritik och åsikter runt Apples affärsidé som i grunden bygger på kontroll, total kontroll och full kontroll. Det finns de som förvarar Apples sätt att göra affärer och de som kritiserar att Apple jagar livet ur sina egna därför att de skriver för närgånget om nya produkter. Jag har för egen del tappat räkningen på trådar som kritiserar iPhone och valet av en enda operatör, höga priser och en ibland alltför hård tolkning av avtal och regler för support.

När Apple släppte iPhone i förtid, med buggar, så översvämmades iPhone-avdelningen med svidande kritik. Fullt befogad kritik, kan tilläggas. När Mobileme inte fungerade så levererades det ena efter det andra svavelosande inlägget med besk kritik. Apple får kritik, massor av kritik och befogad sådan.

När det sedan gäller deras affärsidé så bygger den som sagt på kontroll. Den har alltid byggt på kontroll och med 25 miljarder dollar på banken så lär inte Apple ändra på den heller.

Apple säljer mer ett varumärke-slash-accessoar-slash livsstilsprodukt än brukarprodukter. Det höga priset och de många proprietära lösningarna är en del av den filosofin. Jag kommer ALDRIG dyrka Jobs eller Apple det minsta. Det är inget företag värt. Jag köper de produkter som passar mina behov, och här gör både Apple och MS ett bra jobb på lite olika områden. Kritisk kommer jag alltid att vara. Jag vägrar köpa mycket av det uphypade nonenstugget Jobs och hans konkurrenter kräks ur sig på diverse keynotes, expos och allt vad det är. De är bara ett gäng giriga nötter som emellanåt lyckas skapa produkter som jag kan använda på ett någorlunda tillfredsställande sätt.

Det finns ju Spotify-liknande apps i App store redan så det är verkligen inte omöjligt att Spotify kommer tillåtas.

Dock är det så klart tråkigt att man sitter och är beredd på att risken är ganska stor att det inte kommer tillåtas.

Jag själv är kritisk mot allt men så länge det är saker som inte direkt berör mig så spelar det ingen roll. Apple har än så länge inte gjort något som stört mig i mitt liv. Det betyder dock inte per automatik att jag sitter och försvarar Apple i allt.

Att de skitit i MMS exempelvis gör mig ingenting eftersom jag aldrig skickar eller får MMS. Jag blev snarare glad eftersom jag gillar tanken med MMS och att Apple valde bort det gav mig ett hopp om att MMS skulle dö ut och ersättas av gratisvarianten mail.

Överlag tycker jag Apple-människor är duktiga på att kritisera, men självklart försvarar de även det de gillar.

Sen kanske försvarandet blir lite väl häftigt ibland men det beror nog mycket på att Apple får en hel del oberättigad kritik. Folk som inte har någon koll över huvud taget kritiserar Apple och då är det klart att Apple-folket kommer in och försvarar märket.

I grund och botten handlar det nog mycket om att ingen vill bli missförstådd.

Annars tycker jag Northwiz sa det så bra så jag tänker inte försöka säga samma sak. Särskilt inte när jag har en buss att hinna med.

Jag tror att apple vill vara speciella. Att det inte ska gå att installera osx hur som helst på vilken dator som helst.

Jag tror lätt att de skulle förlora pengar på det eftersom att deras hårdvara som de säljer är skitdyr! Om de då låter folk installera osx på en pc-burk för 4 tusen så går de ju klart back.

Kan lova att typ 80 procent på forumet skulle köpa en pc-burk om det gick/får installera osx på en windowsdator.

Alla windowsägare säger till oss macälskare och tycker det är konstigt varför vi köper en dator för 12 tusen när man kan köpa en för 6-7 tusen med lika bra prestanda. Det finns bara ett svar som vi macägare kan säga - Den har OSX!

Så om Apple skulle tillåta alla att installera osx på en pc-burk går de i klar förlust.

Det är ju det tjänar apple rejält mycket pengar på. Att sälja dyr hårdvara. Men vi skiter i om det är dyrt. Bara man får osx är man nöjd.

Sen med iphone så tror jag också att de vill vara speciella. De har inte med alla funktioner som mms.

De har med basfunktionerna som sms, ringfunktion, kamera osv.

Sen är det så att mms inte är lika stort I Usa som i Sverige. Då väljer de att ta bort den funktionen för att de inte vill vara lika tex. Ericsson och Nokia. De vill vara speciella. Apple vill liksom inte vara som vilket mobilföretag som helst. De utmärker sig på annat sätt.

Man kan tänka: Vad har inte iphone som ericsson/nokia inte har? riktig blåtand, sämre kamera och mms.

Vad har iphone som inte ericsson/nokia har? ett så jävla mycke bättre touchscreen än tex. ericsson Xperia osv.

iphone har google maps. Det har inte nåt annat företag vad jag vet. Vad har iphone mer? jo... en så jäkla mycket coolare mp3/ipod än de andra mobiltillverkarna. Det överväger och gör så att iphone säljer som smör ändå.

Jag tror att de säljer som mest till de som ser iphone som en riktig halleluja-känsla när man ser den. De blir kära i den direkt! De måste bara ha den. Sen efter en vecka har man tröttnat på den här touchscreenen och då sitter man där med 18 månaders abonnemang.

Apple vill helt enkelt vara speciella. Ha status, inte vara som vilket företag som helst.

Och gissa om dom har lyckats!!

Jag tror att apple vill vara speciella. Att det inte ska gå att installera osx hur som helst på vilken dator som helst.

Jag tror lätt att de skulle förlora pengar på det eftersom att deras hårdvara som de säljer är skitdyr! Om de då låter folk installera osx på en pc-burk för 4 tusen så går de ju klart back.

Kan lova att typ 80 procent på forumet skulle köpa en pc-burk om det gick/får installera osx på en windowsdator.

Alla windowsägare säger till oss macälskare och tycker det är konstigt varför vi köper en dator för 12 tusen när man kan köpa en för 6-7 tusen med lika bra prestanda. Det finns bara ett svar som vi macägare kan säga - Den har OSX!

Så om Apple skulle tillåta alla att installera osx på en pc-burk går de i klar förlust.

De har ju enligt mig en ganska överlägsen design så att det bara är osx som lockar 80% av macanvändarna det tror jag inte riktigt är sant...

Sen för att prata lite iphone också. Jag har haft ganska många lurar tidigare, alla dessa har jag tröttnat på efter 1 vecka. Iphonen har jag haft sen releasen och har fortfarande inte tröttnat. Visst är den inte lika spännande som till en början men det é faen så bra =)

Cash rules, punkt slut.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...