Jump to content
Just nu i M3-nätverket

HJÄLP! Vad tusan är detta?

ChaosX

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har en Imac 20" ca ett år gammal som funkat klockrent fram tills idag. Jag har 2gb intsallerat och satt och lekte med webbdesign. Helt plötsligt hände detta i de flesta fönster jag öppnade.

Det roliga är att den sjuka bilden var rörlig.

Kan det vara ett av de få virus som finns? Har någon annan detta problemet???

Jag testade att starta om och det hjälpte lite. Jag testade att stänga ner en del program (som jag alltid kört tidigare samtidigt) men det funkade inte.

Om någon vet vad detta kan vara.. Snälla svara då! :-)

post-25998-1228774858.png

Är det så hela tiden? Isåfall chansar jag på att grafikkortet är kaputt.

Ser ut som korrupt minne.

Testa att ta ut en minneskrets (om du har två).

Om grafikkretsen strular kan det vara både processorn och/eller grafikminnet som inte funkar.

I alla fall måste du lämna in datorn om det inte är fel på RAM. Imac har inga andra delar man kan byta själv.

Uteslut för all del inte mjukvarufel, om du inte vill vänta på reparatören kan du försöka att installera om operativsystemet. Börja med att göra en hårdvarutest:

Lägg i Mac OS-skivan och håll nere "C" på tangentbordet under start och kör "hårdvarutest" från lämplig meny

Men om det är minnet är det väl enkelt att kolla under systeminställningar?

post-18935-1228776607.png

Det känns som det kan vara minnet. När systemet kör själv så är det inga problem. När jag drar igång en del applikationer (som jag iofs haft tidigare) så börjar den flippa runt så här.

Kan man upptäcka hårdvarufel med något program från startskivan? VIlket skall man köra då?

Kan även nämna att jag körde clamxav (tror jag det heter) och det hitta 3 virus vilket jag tycker är konstigt då OsX inte alls är känt för något sådant skit,,,,

edit....

Om det skulle vara processorn... Då hade det väl inte funkat att hoppa mellan olika applikationer?

När detta fenomenet uppstår kan jag fortfarande gå till andra apps och arbeta...

Är det så hela tiden? Isåfall chansar jag på att grafikkortet är kaputt.

Nej faktiskt inte.. Det kommer helt plötsligt om man har en del igång. T ex så när jag satt i fireworks och hade en del tunga jobb öppna och sedan gick ner i docken så vips... Då började det spöka.

Man kanske ska testa att installera om från Timemachine?

Testa ett par småsaker först

Släng apple.windowserver.plist i /Library/Preferences

sen provar du det här: Restart Dock

http://www.soft32.com/download_210668.html

Funkar inte det gör du en "säker start" och ser om problemet är borta. Passa på och kör en "Hardware test". Sätt i startskivan starta -håll ner T så kommer den "kanske upp" som val.

Testa ett par småsaker först

Släng apple.windowserver.plist i /Library/Preferences

sen provar du det här: Restart Dock

http://www.soft32.com/download_210668.html

Funkar inte det gör du en "säker start" och ser om problemet är borta. Passa på och kör en "Hardware test". Sätt i startskivan starta -håll ner T så kommer den "kanske upp" som val.

Ok....

apple.windowserver.plist..

Detta skall jag göra...

Sedan, en "Säker start" är detta den från CDen? Och om så.. Skall man hålla ner "T" i själva uppstarten?

Detta med "Dock" det händer faktiskt när man drar pekaren över programmen i DOck som det börjar spöka....

Säker start gör du som vanligt men håller ner "shift" under hela uppstarten. Hårdvarukontroll görs från startskiva + håll ner T hela tiden. Båda två tar en stund så "trimma fingret".

Dock spökade för många under 10.4.11 av alla inlägg på tex MacFixIt -Du kan söka på "MacFixIt +Dock+problem" om inte ämnena hunnit bli låsta kan man hitta bra tips

Säker start gör du som vanligt men håller ner "shift" under hela uppstarten. Hårdvarukontroll görs från startskiva + håll ner T hela tiden. Båda två tar en stund så "trimma fingret".

Dock spökade för många under 10.4.11 av alla inlägg på tex MacFixIt -Du kan söka på "MacFixIt +Dock+problem" om inte ämnena hunnit bli låsta kan man hitta bra tips

TACKAR!!!

Jag visste faktiskt inte att man kunde "Shift"-starta fortfarande. Sedan jag började med OSX så har jag aldrig haft problem. Men de gamla systemen visste jag hur man kunde starta på olika sätt och med olika tangenttryck.

Tacka för hjälpen. Så snart jag kommer hem kommer jag testa detta.

En annan fråga som stör mig är detta att CLamxav (tror jag det heter) hittade 3 virus när jag skannade inatt? Jag har inte hört talas om virus i OsX men däremot worms om man har otur och laddar hit och dit.

FInns det några kända virus till våra kära maskiner.

Hårdvarukontroll görs från startskiva + håll ner T hela tiden.

Betyder inte "T" att starta i Firewire target disk mode?

Är det inte "D" för hårdvarutest?

Tror inte på ClamXav! -Det bara segade ner datorn. det hittade virus hos mig men så kollade jag på nätet, var det PTS?; och inga virus eller annan skit fanns på datorn.

Blev lite misstänksam och tänkte:

-Ett bra Virusprogram måste hitta virus om någon ska tro på det!

Försljningstrick eller jag som är elak? Väljs själv!

TACK!!!

Det var precis vad jag misstänkte! Jaghar kört Mac sedan 94 och aldrig drabbats så när detta dök upp i Clam så blev jag myyyycket förvånad.

DÅ ska jag testa alla andra tips.

Som sagt.. Processorn tror jag att jag kan räkna bort då när det väl funkar så är den som vanligt...

Processor, minneskretsar och hårddiskfel brukar ge en hel massa "knas" på en gång.

Hoppas det lyckas, det är i alla att börja fall i "den billiga ändan".

Om det skulle vara processor eller annat, då är det väl nästan billigare att handla ny mac?

Om den är så ny som ett år så borde garantin enligt Konsumentköplagen gälla.

Har hört om en del som fått knas tack vare klockbatteriet men det vet jag inte tillräckligt om för att våga råda.

Är det ett speciellt program som knasar kan man försöka slänga det programmets .plist om man hittar den.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...