Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Smtp server som alltid funkar..?

Nikk

Recommended Posts

Finns det någon smtp-server man kan använda sig av som alltid fungerar?

Jag kör med Telia uppkoppling och egen domän från Cliché. Cliché har ingen egen smtp-server utan hänvisar till den internetleverantör man har.

Grejen är att om man använder datorn med annan uppkoppling (tex på tåget, flygplatsen, hotell etc) så är det väldigt ofta som det inte fungerar att ta emot eller skicka (främst skicka) och det är ju lite störande. Kan man råda bot på detta..?

Ja, det där är ett välkänt problem som beror på att SMTP-servern kontaktas via port 25, en kontaktkanal som är förinställd som utgångsvärde. På grund av oseriösa personers utnyttjande av internet i form av skräppost så har internetleverantörerna i de flesta förekommande fall valt att blockera port 25 för SMTP-servrar andra än sin egen. Det är detta som gör att du inte kan skicka via Telia på ett annat internet än Telias.

Lösningen är att använda en annan port än 25.

De flesta internetleverantörer har alternativa portar för sina SMTP-servrar, men observera att det är *olika*. Det finns alltså ingen standard för alternativa SMTP-portar. Det kan vara 2525, 5711, eller vad sjuttsingen som helst.

Så vad du bör göra är att kontakta Telia och fråga om de har en *alternativ port* för sin SMTP och vilket nummer den har. Sen ställer du in den i Apple Mails inställningar för SMTP server. Där det idag står 25 ställer du in den alternativa porten.

Om Telia inte skulle ha en alternativ port, så blir det genast knivigare. Du kan nämligen inte bara köra på vilken SMTP server som helst (och om det gick så skulle vi verkligen ha ett säkerhetsproblem i Internet-världen). Det du kan göra är att skaffa dig ett alternativt e-post konto hos en leverantör som har POP och SMTP-servrar.

Exempelvis Yahoo mail (www.yahoo.se). Yahoo erbjuder POP och SMTP-mail. Du kan skicka och ta emot via Apple Mail.

Yahoos SMTP server ställer du in på port 587 och kringgår därför skyddet på port 25.

Och ja, du kan skicka via Yahoos SMTP server även fast du tar emot från en annan server, så du behöver inte använda din nya Yahoo e-post adress, annat än som "mellanlösning" för att få en fungerade SMTP-server - om Telia mot förmodan inte har en alternativ port som man kan köra deras SMTP server på.

gmail har en smtp som funkar på alla uppkopplingar.

Ja det verkar den göra...!

:yeahbaby:

Exempelvis Yahoo mail (www.yahoo.se). Yahoo erbjuder POP och SMTP-mail. Du kan skicka och ta emot via Apple Mail.

Yahoos SMTP server ställer du in på port 587 och kringgår därför skyddet på port 25.

Yahoo har ändrat sina inställningar, nu är det port 465 som gäller för Yahoos SMTP-server.

• 3 weeks later...
gmail har en smtp som funkar på alla uppkopplingar.

Inte med Telia i norrköping.

Just nu iaf, för jag har kunnat skicka tidigare via den...

Någon med en lösning?

Inte med Telia i norrköping.

Just nu iaf, för jag har kunnat skicka tidigare via den...

Någon med en lösning?

Glöm det.

Hade bara ogiltig epostadress.

Jag har styrt om alla mina adresser till G-mailen som jag oavkortat använder överallt nu. Funkar riktigt bra förutom att jag inte få ÅÄÖ i rubrikerna. Någon som vet varför? Varken i Mail eller i iPod Touchen. Det funkar däremot på gmails webinterface.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...