Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Pdf-skapnings-mapp?

daboo

Recommended Posts

Hej!

Jag skulle vilja ha en mapp i vilken allt jag lägger blir till pdf:er. Vet inte exakt hur jag vill ha det utan har lite förslag.

1. När en fil kopieras till mappen skapas en pdf av den och och orginalet slängs. (dock inte orgnalet i den mapp som jag kopierade från, bara den nyskapade kopian.)

2. När jag högerklickar på en fil får jag upp ett menyval: "skapa 'filnamn.pdf' i 'pdfmappen'"

Nåt sånt. Det måste vara någon mer som tänkt så här så ni förstår säkert.

Jag använder mig även av quicksilver så en lösning däri vore varmt välkommen!!

Möjligen har du i ditt OS ett AppleScript som heter "Convert to PDF" och som kan tänkas vara körbart genom Automator?

Skriptet öppnar en dialog genom vilken filen som ska konverteras till PDF väljes. Om du tycker att detta är en en godtagbar nivå av manuell arbetsgång bör det gå att komplettera Automator med ett AppleScript som exkluderar önskade filer från mappen. Annars: även om inte jag klarar av att föreslå ändringar i skriptets orignal-kod (rätt avancerad) går det nog ändå att utveckla denna så att skriptet alltid konverterar en fil i en förvald mapp. AppleScriptet i fråga bör finnas i mappen "Script" i mappen "Bibliotek". Detta kan kanske vara en utgångspukt för en lösning?

Varför inte använda OpenOffice ? Den gratissviten har klarat detta sedan version 2.4 (nu 3.0)

Jag förstår inte riktigt vad du menar... Jag använder NeoOffice och kan skapa pdf:ar där men det kan jag väl inte automatisera på massa dokument, eller? Dessutom är det flera dokument av olika typer, alla är inte textdokument.

Möjligen har du i ditt OS ett AppleScript som heter "Convert to PDF" och som kan tänkas vara körbart genom Automator?

Skriptet öppnar en dialog genom vilken filen som ska konverteras till PDF väljes. Om du tycker att detta är en en godtagbar nivå av manuell arbetsgång bör det gå att komplettera Automator med ett AppleScript som exkluderar önskade filer från mappen. Annars: även om inte jag klarar av att föreslå ändringar i skriptets orignal-kod (rätt avancerad) går det nog ändå att utveckla denna så att skriptet alltid konverterar en fil i en förvald mapp. AppleScriptet i fråga bör finnas i mappen "Script" i mappen "Bibliotek". Detta kan kanske vara en utgångspukt för en lösning?

Det här låter onekligen intressant. Men jag hittar inte ens någon scriptmapp i mappen "bibliotek", varför? Måste man tanka hem scripten själv nånstansifrån?

Men jag hittar inte ens någon scriptmapp i mappen "bibliotek", varför? Måste man tanka hem scripten själv nånstansifrån?

Mysko. Jag kör Tiger och hittar skriptet i System-biblioteket (tror jag att det kallas, det är i alla fall inte användarbibl.) - undermapp "Printing scripts." Har du prövat att söka med 'Spotlight' på "Convert To PDF"?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...