Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Svart skärm

Grus74

Recommended Posts

Hallå!

Har som många andra fått problem när jag kört Boot Camp och försökt installera Windows. Precis som man kan läsa på flera forum och på Apples egen support kan skärmen bli svart när det är dags att boota upp från Windows cd:n och påbörja installationen. Mitt "lilla" problem är att jag inte kan få tillbaka någon bild alls. Jag kan alltså inte ens boota tillbaka till Mac OS utan får en helsvart skärm hela tiden.

Följande har testats:

- Dra ur alla sladdar och vänta minst 15 sekunder innan man kopplar in och startar upp (kallades att rensa/nollställa något men minns inte vad det hette) ger inget resultat.

- Hålla ner alt-knappen vid omstart för att välja startdisk ger inget resultat.

- Rensa PRAM/NVRAM genom att hålla ner "Command, Option, P, and R" vid omstart ger inget resultat.

- Att starta om utan musen inkopplad ger inget resultat.

- Göra över 10 omstarter ger inget resultat.

- Att göra kombinationer av allt ovan på olika sätt har inte heller gett något resultat.

Det enda förslag jag hittat men inte testat är från Apples egen support "download and install the iMac MXM Update 1.0 update" vilket för mig är omöjligt eftersom jag inte kan få igång burken öht.

Så, har ni några förslag? Vidare, finns det något företag i Stockholmstrakten där man kan lämna in sin iMac och få detta fixat omgående samt få en fungerande Windowsinstallation gjord?

Och sist, alla "roliga" skämt om Windows undanbedes. Du tycker säkert att du är jätterolig men lita på mig när jag säger att det är du inte och att jag inte riktigt är på humör för att höra dom just nu...

Tyvärr kan detta läggas till listan på saker som inte ger något resultat. Det låter iofs som datorn läser från cd:n men det händer ingenting i form av att jag får en bild eller så :(

Har du garanti/applecare kvar är det bara att pallra dig i väg till apple, det är nog effektivare än att leta i blindo- du har redan gjort iprincip allt jag kan tänka på i självhjälpsväg utan resultat.

Datorn är köpt på MediaMarkt utan Apple Care. Har anmält mig till Apple supporten nu och fått ett Case ID så ska ringa dom (och MediaMarkt) imorgon och så får jag ta det därifrån.

Vad för Windowsversion försökte du installera? Jag har läst att vissa inte helt ärliga hembränningar kan ställa till rejäla problem, men du körde väl ärligt får vi hoppas. Supporten vill nog också veta.

Vad för Windowsversion försökte du installera? Jag har läst att vissa inte helt ärliga hembränningar kan ställa till rejäla problem, men du körde väl ärligt får vi hoppas. Supporten vill nog också veta.

Har väl ingen som helst betydelse- Han får inget liv i datorn överhuvudtaget ens i EFI initeringen och det spelar ingen roll om man så kör fulOS 3.54 så ska EFI svara på "äpple-alt-p-r" osv när du startar.

Har väl ingen som helst betydelse- Han får inget liv i datorn överhuvudtaget ens i EFI initeringen och det spelar ingen roll om man så kör fulOS 3.54 så ska EFI svara på "äpple-alt-p-r" osv när du startar.

Ok, jag fick den uppfattningen när jag sökte hjälp ang mitt eget strul med bootcamp. Var lagras EFI? Är det flashat på moderkortet och går det att göra några ändringar där?

Ok, jag fick den uppfattningen när jag sökte hjälp ang mitt eget strul med bootcamp. Var lagras EFI? Är det flashat på moderkortet och går det att göra några ändringar där?

Grundläggande EFI funktionalitet är flashat, ja. Vad jag känner till så finns det inga verktyg att göra förändringar i just flashen omedvetet- Det finns inte ens ett EFI shell som standard med på Apples datorer utan man måste installera reEFIt eller liknande.

---

Däremot är jag inte 100% säker (då jag inte hållt på med EFI mer än läst om det) på hurvida "tangentbordskombinationerna" är hanterade av det grundläggande systemet eller av någon EFI drivrutin som läses in under uppstart, men detta är något som ska ske efter video, tangentbord, mus osv blivit initierade isåfall.

På Open Firmware gick det väldigt lätt att sabbotera en dator uppstart om man ville från OF prompten

En uppdatering. Tillbringade gårdgen i telefon med Apple Support samt var ute i MediaMarkts butiks serviceavdelning och det hela slutade med att jag fick en ny dator då ingen kunde bli klok på det. Den nya burken har fungerat felfritt och varken Boot Camp eller själva Windows-installationen ställde till med några problem så högst troligen var det något specifikt knas med just den burken jag fick.

Om du hamnade här för att du sökt på "svart skärm" och har liknande problem var dom tre sakerna som man först och främst skulle testa enligt supporten följande:

- Dra ur alla sladdar, inklusive nätsladden, och vänta i minst 15 sekunder innan du kopplar ihop allt och startar om och då helst utan eventuell extrautrustning som skrivare, scanner etc.

- Rensa PRAM/NVRAM (videominne) genom att hålla ner "Command, Alt, P, och R" vid omstart.

- Försök att boota från en system-cd (tryck i skivan som följde med och håll nere "c" vid omstart).

Vidare hade mitt (och andras problem med svart skärm efter att ha använt Boot Camp och försökt starta om för att starta installationen) enligt alla jag pratat med (inklusive Apples egen support) inget att göra med Windows. Datorn kraschar innan den försöker boota från Windows-skivan och borde således inte ha kunnat få i sig en enda rad kod från Microsoft. Ja, i vissa fall fortsätter datorn att faktiskt att boota och starta installationen i bakgrunden men då har buggen redan slagit till och man sitter med en svart skärm. Så även om du som jag använder en genuin/verifierad/äkta/whatever version av Windows Vista eller en fultankat skiva med DOS från yttre Mongoliet dubbad på Tornedalsfinska och med stora hål i skivan spelar det ingen roll för just den här buggen för den sker INNAN datorn försöker läsa från skivan. Detta oavsett vad fanatiska frikyrkliga kultmedlemmar som Baxer ovan har "hört"...

Förlåt för min lite hård ton (särskillt mot dig Baxer) men jag var fan grymt besviken att mina 15 000 kronor köpte mig en dator som bara höll i tre dagar och det färgade mig lite. Sorry.

Förlåt för min lite hård ton (särskillt mot dig Baxer) men jag var fan grymt besviken att mina 15 000 kronor köpte mig en dator som bara höll i tre dagar och det färgade mig lite. Sorry.

Det är lugnt, jag var inte heller på bästa humör innan jag fick till min bootcamp, men att kalla mig frikyrklig var väl ändå i hårdaste laget. :bla:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...