Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Klimatet ger fler ras?

nabben

Recommended Posts

Ur dagens GP

Jordskred i Gunnilse

Ett skred drabbade på måndagsförmiddagen ett område mellan Krokerydsvägen och Bureds gärde i Gunnilse. Ett hundpensionat evakuerades, men senare på dagen fick man återvända till fastigheten.

Förra veckan rasade det vid Lärjeån. Det verkar som om rasen blir fler och fler, åtminstone här i västsverige. Mycket regn ingen tjäle i marken. Lerjordar verkar omvandlas till sörja. Utanför mitt fönster ser jag hur kullar liksom "smälter ihop". Förra vintern sjönk vägen 30 cm efter snöfallet i påsk.

Det verkar som om ledningsdragning i marken påverkar mycket. De drog fjärrvärmeledningar* förbi på gärdet utanför och efter det verkar marken blivit mer sättningsbenägen. Ändå planerar kommuner byggnation som vanligt.

Någon som vet mer om klimatpåverkan på lerjordar?

* Man gräver bort 2x2 meter lerjord och ersätter med rör och sättsand

Granskar man historien får man fram att Surte med omnejd är rejält drabbat av ras. Att Gunnilse ett litet antal mil därifrån också drabbas är inte så konstigt. Det är nog inte nåt klimat man ska skylla på, snarare dålig kunskap om jordmån.

Både och tror jag. Jordmånen är skit från Vänersborg till Göteborg, Surte, Göta, Tuve.. listan är lång. Ser själv hur mark som i sommartorka är stenhård bara blir kletig soppa efter höstregn. Men frågan är om det ökar

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...