Jump to content
Just nu i M3-nätverket

ASUS EEE PC

Axelman

Recommended Posts

Fick reklam från ONOFF idag och kikade lite i den. Nu har de satt ner priset på några EEE så de är VÄLDIGT billiga, så billiga att det dinglar i köptarmen. MEN: är EEE bara en leksak eller? Det finns flera EEE. Var går gränsen för en "användbar" EEE? Räcker det med en PC 900 med Celeron eller måste man ha en EEE med Atom? Någon som har en och törs berätta.........? :w00t:

marcushedenstrom

Den går väl alltid att använda till något.

Den går väl alltid att använda till något.

Lysande svar!! Kunde inte räkna ut det själv! :utskallning::hihihi:

Den jag tänker på är EEE PC 900 med 9" skärm nu prissatt till 1999:- och Windowsfri (!) Det är liiite frestande.... :)

Den jag tänker på är EEE PC 900 med 9" skärm nu prissatt till 1999:- och Windowsfri (!) Det är liiite frestande.... :)

Ja, jag är sjukt sugen på en sådan och tyckte att priset på Misco var lockande (2400 nånting), men detta är ju ännu bättre. Det tråkiga är att den Linux-dist som hör till tydligen inte är så bra. Det finns inte så särskilt mycket programpaket till den och många program är äldre versioner (Firefox 2 etc). Det bästa alternativet så vitt jag kan se är att installera Ubuntu EEE - en Ubuntu-dist som är särskilt anpassad till små netbooks. Dock måpste man ha tungan väldigt rätt i munnen när man installerar (läs tänka rätt). Den inbyggda SSD-disken tål bara ett begränsat antal skrivningar och om man installerar Ubuntu rakt av kommer SSD-disken att skrivas sönder på kort tid. Detta problem uppstår inte om man installerar Ubuntu utan swap-partition eller om man installerar swappartitionen på tex ett usb-minne, som då får sitta i för jämnan.

Jag funderar högt:

1) Behålla det förinstallerade Linux-systemet: Dåligt programutbud och inte så kul enligt många.

2) Installera Ubuntu: Mycket bättre, trevligare och stort programutbud. Tydligen fungerar allt "out-of-the-box. Lättinstallerat, men lite beslutsångets runt swap-partitionen.

3) Installera tex Windows 2000. En massa trassel runt drivrutiner för tex WLAN. Kanske inte ens fungerar med SSD-disken

4) Installera XP. Nja...dyrt, segt och så...nja. Då är jag hellre utan netbook.

5) Men titta! Apple säljer ju en likadan modell, fast med MacOS Light på... Samma pris! Jippie... (Väckarklockan ringer i bakgrunden...)

5) Men titta! Apple säljer ju en likadan modell, fast med MacOS Light på... Samma pris! Jippie... (Väckarklockan ringer i bakgrunden...)

Jo... det är inte helt enkelt men dagens MW glunkar om nåt åt det hållet. Den kan komma i morgon eller om 10 år...... Vad jag tänkte är att ha en bärbar skrivmaskin med surf, inget mer.

Fick reklam från ONOFF idag och kikade lite i den. Nu har de satt ner priset på några EEE så de är VÄLDIGT billiga, så billiga att det dinglar i köptarmen. MEN: är EEE bara en leksak eller? Det finns flera EEE. Var går gränsen för en "användbar" EEE? Räcker det med en PC 900 med Celeron eller måste man ha en EEE med Atom? Någon som har en och törs berätta.........? :w00t:

Celeron modellen är iprincip identisk till Atom modellen rent prestanda mässigt (Atom är ganska långsam), däremot är batteritiden sämre på Celeron (exakt skillnad vet jag dock inte, men det rör sig förmodligen om någon halvtimma eller så).

Jag har en EEE PC 900 samt en EEE Box b202 (ena har alltså Celeron den andra Atom) så jag har personligerfarenhet av båda processorerna.

Det som är rent av värdelöst med EEE PC:n är det faktum att den (16GB) modell jag har är så fruktansvärt långsam på att läsa mindre filer att Windows är näst in till obrukbart. I linux märks det inte lika mycket- men det är samma begränsning även där (alltså detta är en hårdvarubegränsning på Flash minnet i just denna modell).

Hur det är med windows versionen av EEE PC 900 vet jag inte (jag köpte en linux modell och installerade windows senare), linux modellen är känd för att ha långsamt SSD.

Personligen anser jag att EEE PC är en leksak, den är visserligen funktionellt för lite enklare surfande, men för allt annat är den näst in till oduglig tycker jag.

Celeron modellen är iprincip identisk till Atom modellen rent prestanda mässigt (Atom är ganska långsam), däremot är batteritiden sämre på Celeron (exakt skillnad vet jag dock inte, men det rör sig förmodligen om någon halvtimma eller så).

Jag har en EEE PC 900 samt en EEE Box b202 (ena har alltså Celeron den andra Atom) så jag har personligerfarenhet av båda processorerna.

Det som är rent av värdelöst med EEE PC:n är det faktum att den (16GB) modell jag har är så fruktansvärt långsam på att läsa mindre filer att Windows är näst in till obrukbart. I linux märks det inte lika mycket- men det är samma begränsning även där (alltså detta är en hårdvarubegränsning på Flash minnet i just denna modell).

Hur det är med windows versionen av EEE PC 900 vet jag inte (jag köpte en linux modell och installerade windows senare), linux modellen är känd för att ha långsamt SSD.

Personligen anser jag att EEE PC är en leksak, den är visserligen funktionellt för lite enklare surfande, men för allt annat är den näst in till oduglig tycker jag.

AHA!

Nu finns det ju större EEE med 160 GB HD så man kommer väl runt beymret med slö SSD. Men då pratar vi helt andra priser... 3.500:- i stället för 1.999:-................ mindre intressant. Jaha... det blir nog ingen EEE.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...