Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Mäta CPU på en webbsida?

Woggi

Recommended Posts

Hejsan!

undrar fall det finns några plugin till browserna Firesfox eller safari, eller fristående program som kan mäta CPU ökningen på tex hemsidor och flash annonser

Har en problem, där jag vill visa en kund att det är alltför mycket snöanimation och andra tween jävelskap ;-) i i en flash annons som gör att CPU´n nästan exploderar på en läsares dator...

Någon som har tips på hur man kan mäta CPU?

varför inte bara öppna "Aktivitetskontroll" när du inte har sidan uppe och sedan öppna sidan och visa hur safari tar nästan 100% cpu och om han inte tror dig så kom hit med honom!!! FLASH ÄR SKIT!!

jo men då är man väl rätt beroende av att man inte har öppna några andra processer än safari?

Ser att det finns ett plugin till firefox som heter Firebug, där man kan mäta m/s.. men det verkar bara vara responstiden.. inte hur mycket CPU det tar!

Jag vet att jag via mitt webbhotell kan få fram denna information. Hur de gör vet jag tyvärr inte, men kanske kan ni gå samma väg?

Att mäta "CPU belastning" känns relativt meningslöst ioch med att det är en siffra som reflekterar hur mycket av den tilldelade tiden ett program använder- och eftersom processorer är olika snabba får du alltså olika belastningssiffror på exakt samma sida.

Detta kan enbart vara intressant om du har en referensplatform som ska kunna köra programmet/sidan mjukt.

Nej, du kan inte visa sådana saker i din webbläsare.

Eller, det beror på hur du menar. Jag antar att det är -möjligt- att göra en plugin till t.ex. Firefox, men det finns ju ingen anledning till det, då det inte har det minsta med själva webben att göra. Gör som folk har föreslagit, öppna Aktivitetskontroll. Finns ju även iStat, där du kan hålla reda på sådana saker.

Att visa serverns prestandan via en browser/på en hemsida är mycket mer genomförbart än att få fram data från klienten (din dator).

jo men då är man väl rätt beroende av att man inte har öppna några andra processer än safari?

Ser att det finns ett plugin till firefox som heter Firebug, där man kan mäta m/s.. men det verkar bara vara responstiden.. inte hur mycket CPU det tar!

nej verkligen inte, den visar hur mycket % av processorn som safari (eller FF om du vill) tar, och då spelar det ju ingen roll om du har massa annat uppe

nej verkligen inte, den visar hur mycket % av processorn som safari (eller FF om du vill) tar, och då spelar det ju ingen roll om du har massa annat uppe

Det gör det visst, Väldigt förenklat...

Säg att program A får 100 ms, efter 10 ms har den gjort sitt lämnar programmet frivilligt överkontrollen tillbaka till kärnans idle loop, genom tex sleep(), Om programmet vore ensamt i systemet skulle alltså idle loopen köras 90% av tiden, alltså använder program A 10% av den tillgängliga processor kapaciteten. (Kooperativ multitasking)

Säg istället att program A ofrivilligt lämnar ifrån sig kontrollen- efter 100 ms kommer kärnan byta körtid kontext oavsett programmet vill eller inte, alltså tillbringas ingen tid i idle loopen- och processor användningen är där med 100%. (Preemptiv/Avbrottsstyrd multitasking)

Om vi antar att program A och program B båda är egoistiska och inte lämnar ifrån sig kontrollen- så uppstår en märklig situation om inte resterande processer skulle spela in i beräkningen, nämligen att process A och process B båda skulle använda 100%- något som är teoretiskt och praktiskt omöjligt på en enkel kärnig processor efter som det skulle innebära att processorn helt magiskt blev 100% snabbare än den egentligen är, istället så kommer A och B använda 50%.

Så visst spelar det roll vad du kör för andra program...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...