Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vill se hur en font ser ut i typsnittslistan


Eva Dogan

Rekommendera Poster

Finns det ett sätt att se hur fonterna ser ut direkt när man scrollar i typsnitt i mac mail eller pages, på samma sätt som i tex word? Det finns ju i teckenpallett och tangentbordsvisning också men det är inte det jag menar... Se bifogade bilder.

 

Någon som vet?

 

Undrar... :unsure:

 

Eva

eva.dogan@dynamicurge.com

Fonter_ej_avbildade_i_scrollista.tiff

Fonter_avbildade_i_scrollista.tiff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tittat i Typsnittsboken, i din Programmapp

 

post-113-1228739220.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Ja det har jag. Då behöver man öppna ytterligare ett fönster, vilket var vad jag ville undvika. Det är ju hela grejen med ny teknik och finurliga funktioner att man ska behöva så lite klick/arbete som möjligt...

 

Men visst, det går fint att ha den öppen samtidigt då man vill redigera text!

 

Hälsar

:sarcastic: Eva

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det ett sätt att se hur fonterna ser ut direkt när man scrollar i typsnitt i mac mail eller pages

 

Nej, det finns stöd i operativsystemet för det men Apple har valt att inte lägga in det i de programmen. Troligen på grund av att det äter resurser i datorn och slöar ner programmen. Pages är en formatorienterad ordbehandlare där man ställer in typsnitt och storlekar etc. för olika delar i ett dokument - titel, rubrik, avsnittsrubrik, citat, brödtext, fotnoter och så vidare. I listan över formaten "Styles drawer" listas formaten med det typsnitt och den storlek som man har valt för just det formatet.

 

I alternativ som Nisus Writer, Mariner Writer med flera så listas typsnittslistan med namnen skrivna i samma stil som det typsnitt som de representerar. Nackdelen nu är att i det är i rätt liten storlek och vissa typsnitt är nästan oläsbara i mindre storlek - vissa är tydligt gjorda för att vara i flera punkter. Så det blir en rätt rörig listning tycker jag. Jag har inget emot det sätt som Pages jobbar på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...