Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Vmware Fusion

drpepper

Recommended Posts

Hej

Jag är en ny nöjd mac köpare. Har kollat runt lite på forumet för bästa lösningen för att ha XP på min dator då jag måste ha det gör att köra ArcGis, vilket är det ända jag ska ha xp till. Då verkar boot camp vara lite onödigt sen har jag läst lite runt parallells och Fusion och ni verkar förorda Fusion?.

Sen har jag en fråga om tilldelning av ram om jag ska köra Fusion ska man alltid ge den hälften av ramet i mitt fall 2gb då jag kör 4a?, å delas detta bara medans jag kör Fusion?.

MVH

Henrik

Sen har jag en fråga om tilldelning av ram om jag ska köra Fusion ska man alltid ge den hälften av ramet i mitt fall 2gb då jag kör 4a?, å delas detta bara medans jag kör Fusion?.

En bra tumregel är att ge hälften.

Det används bara när man verkligen kör Windows.

hanterar Vmware Fusion Ubuntu versioner bättre än Parallels Desktop?

som jag har det nu så får jag inte ut Ubuntu över hela skärmen

hanterar Vmware Fusion Ubuntu versioner bättre än Parallels Desktop?

som jag har det nu så får jag inte ut Ubuntu över hela skärmen

VMWare Fusion är i mitt tycke överlägset parallels på allt (enda som saknas är OpenGL acceleration, vilket kommer så småningom), Och ja linux (och i synerhet Ubuntu) fungerar perfekt, har dessutom stöd för unity (vmwares "coherence") i X11.

VMWare Fusion är i mitt tycke överlägset parallels på allt (enda som saknas är OpenGL acceleration, vilket kommer så småningom), Och ja linux (och i synerhet Ubuntu) fungerar perfekt, har dessutom stöd för unity (vmwares "coherence") i X11.

så du menar att ubuntu kommer att vara i en heltäckande ruta i Fusion?

så du menar att ubuntu kommer att vara i en heltäckande ruta i Fusion?

Du kan köra Ubuntu i helskärm i Fusion, ja. Du kan även köra det i fönster- eller i Unity mode (alltså program uppträder som vanliga MacOS X program)

Du kan köra Ubuntu i helskärm i Fusion, ja. Du kan även köra det i fönster- eller i Unity mode (alltså program uppträder som vanliga MacOS X program)

vackert, då undrar jag varför jag slantade för parallels när jag inte får det att funka tip top

vackert, då undrar jag varför jag slantade för parallels när jag inte får det att funka tip top

Ett tips är att du laddar ner trail versionen av vmware och provar om det fungerar som du tänkt dig.

Ett tips är att du laddar ner trail versionen av vmware och provar om det fungerar som du tänkt dig.

smart tips så slipper jag slanta upp 700 spänn till :totaltgalen: tack

ok nu e jag tillbaks igen med ungefär samma problem. jag får inte ubuntu att fungera tillfredsställande med VmWare Fusion 2, jag får den inte att installera VmWare tools.

skillnaden som jag får mot parallels desktop är att den är jätte slö i ubuntu rutan.

jag har provat att tanka ner ubuntu versioner som är moddade för vmware från deras sida men får det iaf inte att fungera.

ngn här som e en riktig haxxor som kan hjälpa mig att få till det?

ok nu e jag tillbaks igen med ungefär samma problem. jag får inte ubuntu att fungera tillfredsställande med VmWare Fusion 2, jag får den inte att installera VmWare tools.

skillnaden som jag får mot parallels desktop är att den är jätte slö i ubuntu rutan.

jag har provat att tanka ner ubuntu versioner som är moddade för vmware från deras sida men får det iaf inte att fungera.

ngn här som e en riktig haxxor som kan hjälpa mig att få till det?

Vilken version av ubuntu, och hur installerade du?

installerade denna versionen ubuntu-8.10-desktop-i386.

hur jadu det vet jag inte hur jag ska svara på, följde instruktionerna på dom olika programvarorna.

vart havererar för mig är när jag ska installera dom extra verktygen för dom olika visualiseringssystemen

om jag inte installerar dom så får jag inte ut bilden över hela skärmen.

har nu provat visiualbox oxå

installerade denna versionen ubuntu-8.10-desktop-i386.

hur jadu det vet jag inte hur jag ska svara på, följde instruktionerna på dom olika programvarorna.

vart havererar för mig är när jag ska installera dom extra verktygen för dom olika visualiseringssystemen

om jag inte installerar dom så får jag inte ut bilden över hela skärmen.

har nu provat visiualbox oxå

Ubuntu 8.10 (interpid) kräver att du manuellt installerar "VMware tools" just nu. (inte så svårt, men kräver att du installerar kompilator och kärnkällkoden i ubuntu maskinen först, har för mig att apt-get install build-essentials är tillräckligt för utvecklingsverktygen, är inte helt säker på linux källkoden då det var ett tag sedan jag höll på med ubuntu, men det kan vara så att kärn headersen räcker- alltså apt-get install linux-headers har jag för mig (det kan vara fel))

Du hittar vmware programvaran i källkods form på en virtuell cd som monteras när du väljer "Install VMware tools"

Ubuntu 8.0 installerar vmware tools automatiskt om du installerar med "wizarden".

---

(VMWare tools krävs dock inte för att få fullskärm, om det är allt du vill ha, däremot krävs det för att få grafikacceleration.)

Är det fullskärm du vill ha kan du trycka control-alt-enter, är bilden inte sträckt över hela skärmen då, lägg ett nytt inlägg så berättar jag hur du konfigurerar detta. Har tyvärr lite dåligt med tid just nu, så svaret blir isåfall senare i kväll, alt i morgon.

Ubuntu 8.10 (interpid) kräver att du manuellt installerar "VMware tools" just nu. (inte så svårt, men kräver att du installerar kompilator och kärnkällkoden i ubuntu maskinen först, har för mig att apt-get install build-essentials är tillräckligt för utvecklingsverktygen, är inte helt säker på linux källkoden då det var ett tag sedan jag höll på med ubuntu, men det kan vara så att kärn headersen räcker- alltså apt-get install linux-headers har jag för mig (det kan vara fel))

Du hittar vmware programvaran i källkods form på en virtuell cd som monteras när du väljer "Install VMware tools"

Ubuntu 8.0 installerar vmware tools automatiskt om du installerar med "wizarden".

---

(VMWare tools krävs dock inte för att få fullskärm, om det är allt du vill ha, däremot krävs det för att få grafikacceleration.)

Är det fullskärm du vill ha kan du trycka control-alt-enter, är bilden inte sträckt över hela skärmen då, lägg ett nytt inlägg så berättar jag hur du konfigurerar detta. Har tyvärr lite dåligt med tid just nu, så svaret blir isåfall senare i kväll, alt i morgon.

jag har fastnat nu men jag har lyckats få den att täcka hela skärmen.

jag har aldrig pysslat med Ubuntu förut så jag hoppas du har tålamod med mig :D

tänkte jag länkar en bild så kanske du kan säga vart jag ska ta mig här ifrån

post-32433-1228853226.jpg

jag har fastnat nu men jag har lyckats få den att täcka hela skärmen.

jag har aldrig pysslat med Ubuntu förut så jag hoppas du har tålamod med mig :D

tänkte jag länkar en bild så kanske du kan säga vart jag ska ta mig här ifrån

Okej ska skriva en steg för steg lista hur du installerar vmware tools på 8.10 (håller på att ladda ner ubuntu), vet inte om jag hinner klart idag, men om inte annat så kommer den under dom kommande dagarna.

1. Klicka på (meny) Program -> (meny) Tillbehör -> (menyval) Terminal

2. skriv "sudo -s" skriv in ditt lösenord.

3. skriv "apt-get install build-essential" tryck enter, tryck sedan enter igen på frågan (j/n).

4. skriv "apt-get install linux-headers-2.6.27-7" och tryck enter

5. skriv "cp /cdrom/VMwareTools-7.9.3-128865.tar.gz /tmp/" tryck enter

6. skriv "mkdir /tmp/vmtools ; cd /tmp/vmtools ; tar xvfz ../VMwareTools-7.9.3-128865.tar.gz" och tryck enter

7. skriv "./vmware-tools-distrib/vmware-install.pl" tryck enter

8. tryck enter på varje fråga du får tills installationen är klar

9. när installationen är klar bör du se något istil med "root@användare-desktop:/tmp/vmtools#"

skriv då "sync ; reboot" och tryck enter.

10. grattis när systemet startat upp igen ska vmwares hjälp program vara installerade.

Jag kom också på att det är någon musrelaterad bug i ubuntu (eller rättare sagt den version av xorg 8.10 som ubuntu använder), jag råkade dock inte ut för den när jag skrev den här guiden- och kommer inte på rakarm ihåg exakt vad den var orsakad av heller, jag minns enbart att det är en mindre ändring i xorg.conf som behövs för att fixa det.

1. Klicka på (meny) Program -> (meny) Tillbehör -> (menyval) Terminal

2. skriv "sudo -s" skriv in ditt lösenord.

3. skriv "apt-get install build-essential" tryck enter, tryck sedan enter igen på frågan (j/n).

4. skriv "apt-get install linux-headers-2.6.27-7" och tryck enter

5. skriv "cp /cdrom/VMwareTools-7.9.3-128865.tar.gz /tmp/" tryck enter

6. skriv "mkdir /tmp/vmtools ; cd /tmp/vmtools ; tar xvfz ../VMwareTools-7.9.3-128865.tar.gz" och tryck enter

7. skriv "./vmware-tools-distrib/vmware-install.pl" tryck enter

8. tryck enter på varje fråga du får tills installationen är klar

9. när installationen är klar bör du se något istil med "root@användare-desktop:/tmp/vmtools#"

skriv då "sync ; reboot" och tryck enter.

10. grattis när systemet startat upp igen ska vmwares hjälp program vara installerade.

Jag kom också på att det är någon musrelaterad bug i ubuntu (eller rättare sagt den version av xorg 8.10 som ubuntu använder), jag råkade dock inte ut för den när jag skrev den här guiden- och kommer inte på rakarm ihåg exakt vad den var orsakad av heller, jag minns enbart att det är en mindre ändring i xorg.conf som behövs för att fixa det.

fastnar redan på steg 2. då ser det ut så här för mig

ubuntu@ubuntu:∼$ sudo -s lösenord

[ sudo ] password for ubuntu:

skriver jag in lösen en gång till så får jag detta som svar:

/bin/bash: lösenord: Filen eller katalogen finns inte

ubuntu@ubuntu:∼$

o skriver jag mitt "lösenord" igen så kommer detta och det kommer igen o igen

bash: lösenord: kommandot finns inte

hur gör jag för att komma runt det?

fastnar redan på steg 2. då ser det ut så här för mig

skriver jag in lösen en gång till så får jag detta som svar:

/bin/bash: lösenord: Filen eller katalogen finns inte

o skriver jag mitt "lösenord" igen så kommer detta och det kommer igen o igen

bash: lösenord: kommandot finns inte

hur gör jag för att komma runt det?

Ja börja med att installera ubuntu... livecd fungerar inte- och även om det gjort det hade du fått göra om proceduren varje gång.

Ja börja med att installera ubuntu... livecd fungerar inte- och även om det gjort det hade du fått göra om proceduren varje gång.

jag har installerat programvaran, så jag förstår inte.

ubuntu måste vara ett av dom svåraste operativsystem jag har försökt installera :D

om du har lust att hjälpa mig över en skärmdelning så skulle jag vara oerhört tacksam

• 4 weeks later...

Hur går det? Har du löst det?

Gjorde själv detta igår och följde denna guide:

http://ubuntu-tutorials.com/2008/06/07/how...ntu-804-guests/

Funkar likadant i 8.10, ett tips är att i terminalen ska du skriva det om står inom [ ] när den frågar dig om saker.

Håller på och testar både parallels och fusion och kan inte bestämma mig riktigt vilken jag ska slå till på.

Har inte blivit riktigt nöjd hur ubuntu funkar i någon av dem.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...