Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Problem i excel

Mr Olson

Recommended Posts

Hej,

Är det någon som vet om det går att hämta namnet på fliken och visa i en cell. Har letat bland informationsfunktionerna men inte hittat något som verkar kunna göra detta. Det går ju att hämta denna information i sidhuvuden så jag tycker att att det borde gå även i kalkylbladet.

Någon som vet?

Nu begriper jag inte varför du vill göra det, men det är väl bara att dubbelklicka på fliknamnet och klista in detta i önskvärd cell.

Eller är det nån funktionalitet du är ute efter?

Jag vill att den hämtar automatiskt.

Jag kommer ha många flikar med olika namn och vill inte behöva hämta informationen manuellt

Jag vill att den hämtar automatiskt.

Jag kommer ha många flikar med olika namn och vill inte behöva hämta informationen manuellt

Jag begriper ju fortfarande inte. Vad vill du skall hämtas automatiskt? Fliknamnet är ju bare en liten textrad, lite kopiera/klistra in löser i så fall ditt problem.

Skall du behandla information från en kalkylbald med speciell information så är det ju t.ex. ett resultat du hämtar och klistrar in. Ett fliknamn är ju ingen information av någonting.

När du fått fliknamnet i en cell, hur skall du hantera det vidare?

Beskriv närmare vad du vill göra, åstadkomma.

Jag måste medge att jag inte heller riktigt begriper vad du har tänkt använda fliknamnet till.

Det känns lite som att du vill ha en lista med fliknamn som du väljer och då ska något hända. Det går att ordna relativt enkelt.

I övrigt så går det mesta att ta fram med makron.

Men vi behöver lite mer info för att kunna hjälpa dig

Hej,

Är det någon som vet om det går att hämta namnet på fliken och visa i en cell. Har letat bland informationsfunktionerna men inte hittat något som verkar kunna göra detta. Det går ju att hämta denna information i sidhuvuden så jag tycker att att det borde gå även i kalkylbladet.

Någon som vet?

Detta fungerar i de versioner av Excel jag testat det i, men kan inte garantera att det fungerar i din version av Excel:

=MID(CELL("filename",A1),FIND("]",CELL("filename",A1))+1,256)

Glöm inte att du måste ha sparat filen först, annars fungerar det inte.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...