Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Behöver lite råd ang kameraköp

robn

Recommended Posts

Jag tänker byta till Nikon (från canon) och kan inte bestämma mig för vilket hus jag ska ha. D300, D90, D2x eller D200.

Jag gillar D2x utseende och det faktum att den var top of the line innan d3an kom. D90 känns egentligen lite för amatör och lite för liten, plastig för mig men bildkvaliteten ska ju vara outstanding. D200 testade jag i helgen och gillade skarpt. Synd bara att den är så dålig på höga ISO. Köper jag en d300 har jag att växa i några år framöver.

Likviden är begränsad så ett dyrt hus kommer tyvärr få sämre optik i början.

Vad tycker ni?

• 2 weeks later...
Anders Lundberg

Har en d90, den är grymt fin. D300 ska du bara köpa om du behöver den extra tyngden, typ. D90 har nästan allt som d300 har, fast med några trevliga nyheter som kom i d700.

Säger som Rockwell: D700 om du har råd, annars d90.

D700 och ett 50mm f/1.4 skulle jag köpt om jag hade råd. Fick bli en d90 istället, men ska inte klaga. Ergonomin är outstanding. Det enda lite tråkiga är att den har SD-kort, så om du har en hel uppsättning CF-kort är det lite surt.

Har en d90, den är grymt fin. D300 ska du bara köpa om du behöver den extra tyngden, typ. D90 har nästan allt som d300 har, fast med några trevliga nyheter som kom i d700.

Det är mer än tyngden som skiljer. D300 är ett vädertätat proffshus medan D90 är plastigare och gjord för amatörfotografer. Alltså helt olika målgrupper.

Jag skulle vilja säga att det är näst intill omöjligt att svara på frågan utan att veta vad som ska fotograferas, hur mycket kameran ska användas, om den måste tåla regn och hur stor budgeten är. Det är trots allt ganska stor skillnad att fotografera sport inomhus jämfört med att fotografera landskap för att nämna ett exempel. Nu får du svar utifrån vad den som svarar har för behov.

Personligen skulle jag köpt en D200 om budgeten är trång så att det finns pengar kvar till vassa objektiv. Sen vore det rätt häftigt med en D2x men jag gissar att den kostar en hel del även som begagnad samt att den väger onödigt mycket om man ska ta semesterbilder med den.

Efter att ha varit och känt på kamerorna idag på MediaMarkt så kan jag säga att rent handhavandemässigt så gåt D90 bort direkt. Inte alls skön att hålla i och väldigt plastig. D300 var bäst.. förutom D3 och 1D mk III då (som var larmad på avtryckaren, dvs när du tryckte gick larmet - och det gick ofta).

Hagman vi tänker ganska lika, D200 är intressant med är riktigt dålig vid höga ISO. Jag fotograferar mycket med blixt så egentligen gör det inte så mycket. En D200 med batterigrepp kanske är den bästa ekonomiska lösningen.

Snor tråden lite. Har länge tänkte köpa en "riktig" digitalsystemare. Först Canon 400D, sen kom 450D. Men så har jag börjat funderar på om jag verkligen behöver en sådan. Så har börjat kolla på Canon 1000D och Nikon D60. Har fotat en del i mina dagar med icke digitala systemkameror och gick foto a/b kurs på gymnasiet så tycker inte själv iallafall att jag är helt lost när det gäller att hantera en kamera. Så frågan är klarar jag mig med någon av dom två? Kommer mestadels fota utomhus och leka lite med långa slutartider osv. Om ja, vilken av dom rekommenderar ni?

Edit: Nu har jag en Panasonic halvsystem med Leica objektiv. Visst gör den sitt jobb men jag vill ha lite mer avancerade saker som ändra slutartid, iso och objektiv med icke optiskt-zoom.

Snor tråden lite. Har länge tänkte köpa en "riktig" digitalsystemare. Först Canon 400D, sen kom 450D. Men så har jag börjat funderar på om jag verkligen behöver en sådan. Så har börjat kolla på Canon 1000D och Nikon D60. Har fotat en del i mina dagar med icke digitala systemkameror och gick foto a/b kurs på gymnasiet så tycker inte själv iallafall att jag är helt lost när det gäller att hantera en kamera. Så frågan är klarar jag mig med någon av dom två? Kommer mestadels fota utomhus och leka lite med långa slutartider osv. Om ja, vilken av dom rekommenderar ni?

Edit: Nu har jag en Panasonic halvsystem med Leica objektiv. Visst gör den sitt jobb men jag vill ha lite mer avancerade saker som ändra slutartid, iso och objektiv med icke optiskt-zoom.

Nikon D90 är mitt förslag. Har nu en D50 men dreglar och drömmer över en D90. Som amatör tycker jag pris/teknik verkar vara vettigt.

• 2 weeks later...

Vet inte om den här tråden dött...men skitsamma.

Är själv i kameraköpartagen och har tittat en del på Nikons D90 och D300. Mitt byte går från D40x som jag haft ett år...

Kan bara instämma med dem som säger att kameravalet beror på vem som ska fota och vad som ska fotas. För att hjälpa till med resonemanget kan jag ju alltid försöka beskriva hur jag tänker. =)

Jag ser mig själv som amatör med några års erfarenhet. Jag fotar ofta sport (frilansar, mest fotboll), porträtt och ibland landskap/stadsmiljöer. Mina objektiv hittills är kitobjektivet Nikon 18-55mm 3,5-5,6 och ett Nikon 55-200mm 4,0-5,6 VR.

Jag kommer köpa D300 (med Nikons objektiv 16-85/3,5-5,6 VR samt AF 50/1,8 D) istället för D90 på grund av att:

* D300 är är snabbare (6b/s) än D90 (4,5b/s), snabbaste slutartiden på D300 är 1/8000s mot 1/4000.

* D300:an har större chans att fokusera "rätt" i rörelse med 51 fokuspunkter mot D90:s 11 punkter.

* D300-huset är robustare i aluminium-magnesium med allvädersskydd vilket är bra då jag oftast fotar ute. D90 saknar allvädersskydd och är gjord enbart i plast.

* D300 har i tester bättre kvalitet vid höga ISO-tal.

* Jag vill ha en kamera att växa i och hellre investera i nya objektiv i framtiden än nya kamerahus.

Fördelar med D90 man dock ska väga in:

*Storleken, det skiljer tros allt ca 20hg i vikt och några milimeter i storlek. Vilken som ligger bäst i handen är dock upp till var och en...

* D90 har HD-videoinspelning, vilket säkert lockar en del (jag tvivlar på att jag komme använda det).

* Priset, man får mycket kamera för pengarna i jämförelse med D300, det skiljer idag ca 5000:- mellan dem (dvs en hel Nikon D60 med 18-55/3,5-5,6).

För att sammanfatta

Det som bör avgöra är helt enkelt frågorna "Hur proffsig är jag?" "Vilka krav bör jag ha på kameran?" samt "Vilken budget måste jag hålla mig till?"

Avslutningsvis citerar jag en tråd i ett annat forum: "D300 är bäst när du tar foto med den. D90 är bäst när du inte gör det dvs. släpar runt kameran. Hm, kanske jag borde kanske köpa en D90 också...."

Hoppas det hjälpte lite.

MVH

Fredrik

Med tanke på budget och användningsområde för mig så kommer det bli en d200 och 2-3 st SB-800 samt ett bra macro. Det hade blivit för dyrt om jag köpt en d300.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...