Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Vilken Mac ska jag välja för videoredigering?

ThePhotographer

Recommended Posts

ThePhotographer

Sitter idag med en PC som bara trasslar och är därför sugen på en Mac, som bara får lovord överallt :-)

Jobbar mycket med foton/bildbehandling på "Semipro"-nivå, och även en hel del videoredigering.

Fotofilerna är stora ca 200MB så de kräver en del kraft.

När det gäller videoredigeringen, kör jag idag med DV, men ämnar gå över på HD 1080i under nästa år.

Vad rekomenderar ni?

Mycket tacksam för hjälp.

//Fredrik

A_bite_of_the_apple

Har du råd med en MacPro så kör på det. Kan vara skönt att ha en framtidssäker dator som du dessutom kan uppgradera allt eftersom. Annars är väl 24" iMacen ett bra val. Då får du en allt i ett dator som mycket väl lämpar sig för videoredigering. Skärmen på 24" är underbar :D

Behöver du bärbar så finns ju även MacBook Pro. Jag hade dock satsat på ett stationärt alternativ.

Välkommen till forumet :)

Kan bara hålla med. har du råd så är Mac Pro det självklara valet.

Har själv jobbat med videoredigering i PC med både Ulead och Pinnacle Studio XX. Det senare är ett fantastiskt lättarbetat program med tillräckligt med finesser.

Trodde dock att Mac skulle göra livet ännu ljusare. Trodde alltså.

Om vi bortser från inlärningsprocessen för Mac (köpte en iMac med 24") som tar den tid det tar. Här finns mycken hjälp att få via diverse tutorials på Apple och andra sidor. Det gäller i första hand att försöka släppa Windows-kunnandet...

Däremot har jag stora problem med både iMovie (gratisprogrammet som ingår i iLife) och Final Cut Express. Det senare har en för mig otrolig hög inlärningströskel. Andra påstår dock att när man väl kommit in i programmet så är det suveränt. Jag kämpar vidare...

FCE gav mig stora problem med videoformat och DVD-bränning. Dessutom hänger jag upp mig på hela hanteringen och gränssnittet som är otroligt pillrigt. De mest enkla åtgärder verkar vara svåra, trots 24-tumsskärmen saknar jag en överblick på t ex importerade klipp (som i Pinnacle automatiskt delas upp i scener eller i kortare sekvenser). Att lägg till titlar kräver ytterligare kompetens för att lära sig LiveType (som följer med FCE).

Jag tvingades till slut kapitulera när jag skulle redigera våra barnbarns "årsfilmer" och plockade fram PCn igen.

Dock har jag inte gett upp - ska kriga mig igenom FCE eftersom jag trots allt tror att det är ett bra program (men jag kommer nog att installera Windows på iMac för att kunna köra Pinnacle om så krävs...).

Vad gäller iMac så har jag bara bra betyg. Vissa program laddar långsamt dock, t ex Neo-Office. Men du kommer att gilla iMacen.

Det fina i kråksången är om att om du lärt dig FCE så är steget inte speciellt långt till FCP och andra icke-linjära redigeringsprogram på professionell nivå. Tänket och principerna är nämligen detsamma. :)

Jag redigerar inte professionellt, men har använt DV en hel del på PC, både Preimere och Pinnacle genom åren. Efter att ha gått över till Mac bestämde jag mig för en tid sedan att ge iMovie en rejäl chans. Tidigare var jag tveksam till programmet, men eftersom jag hade ett tydligt mål - att redigera ihop en 10 minuters-film med gammalt videomaterial till min sons konfirmation - så gick det lättare.

Efter att ha kommit in i tänkandet och funktionerna i iMovie så gillar jag det skarpt. Som program för nöjesredigering av video är det suveränt enligt min mening. Man MÅSTE dock ge sig tid att komma in i det sätt som programmet är tänkt att användas (tänk bort allt du redigerat i tidigare på PC). När man väl kommer in i det integrerade sätt som programmet jobbar så är det dock ett riktigt kul, snabbt och användarvänligt program.

. Mac Pro

. MacBook Pro

. iMac 24

I den ordningen. Alla tre duger utmärkt för uppgiften. Dock skulle jag nog kanske välja en iMac före MacBook pro om skärmstorleken är av betydelse. Alternativt en extern skärm för MacBook Pro.

Vad gäller iMovie så finns det uppfattningar om att den senaste versionen (7) är betydligt sämre än 6-an.

Jag tycker personligen att 7-an är helt okay, dessutom är den ju gratis. Dock har jag haft, och har, problem med att bränna en DVD i 16:9-format. Ingen på forumet har ännu lyckats få mig att förstå hur jag ska göra.

Jag blev lite inspirerad och gjorde ett nytt test.

Så här bidde det:

1. Importerade i FCE i PAL 16:9 vilket gick bra.

2. Tog in klippen i iMovie och gjorde en kort redigering.

3. Exporterade i iMovie till en Quicktime-film

Resultatet blev en dimmig upplevelse men i rätt format när jag kollade på Macen

4. Försökte bränna projektet i iDVD men ombads att först "dela" iMovie-projektet.

Gjorde så och kunde här konstatera att det enda alternativ som fanns för mig var 960 x 540

Använde detta och brände sedan en DVD i iDVD.

5. Resultatet när jag kollade på tv-n blev korrekt format men en suddig bild.

Vad gjorde jag för fel?

Vad gjorde jag för fel?

Vad skulle du in i iMovie '08 att göra? Kan du inte gå dirket från FCE till iDVD?

Ja men grejen var ju att testa iMOVIE, ju.

Ska jag göra motsvarande i FCE blir jag ju inte färdig förrän uppskattningsvis på juldagens eftermiddag.

Ja men grejen var ju att testa iMOVIE, ju.

Ska jag göra motsvarande i FCE blir jag ju inte färdig förrän uppskattningsvis på juldagens eftermiddag.

Men strunta i iMovie '08 och använd en vettig version, det vill säga iMovie 6. iMovie '08 är avsett dels som bibliotek för videosnuttar och dels för att göra små YouTube-filemr. Det är INTE avsett för att göra DVDer, vilket bevisas av att du inte ens kan lägga dit kapitel!

http://support.apple.com/downloads/iMovie_HD_6

Telly82,

Du har tidigare givit mig rådet att ladda ned 6-an vilket jag gjorde. Har ännu inte testat dock.

Fast nu börjar vi nog att diskutera i fel forum. Det handlade ju om vilken Mac man skulle köpa från början...

Fast nu börjar vi nog att diskutera i fel forum. Det handlade ju om vilken Mac man skulle köpa från början...

:)

ThePhotographer

Otroligt många snabba svar :-)

Imponerande!

Har nog tittat på de alternativen ni föreslår, och även om iMac 24" är riktigt läcker, så lutar det nog åt en Pro... Ska sätta mig in i specifikationerna först...

Vad behövs för minnesmängd och processor på mac? Min PC verkar alldrig få nog av det utan segar vid varje redigering när den får mycket film.

Någon som är pro-fotograf (Ej video) och vill delge vad han/hon använder för maskin och program?

På PC använder jag idag Lightroom och CS3 samt Capture NX.

//Fredrik

Otroligt många snabba svar :-)

Imponerande!

Har nog tittat på de alternativen ni föreslår, och även om iMac 24" är riktigt läcker, så lutar det nog åt en Pro... Ska sätta mig in i specifikationerna först...

Vad behövs för minnesmängd och processor på mac? Min PC verkar alldrig få nog av det utan segar vid varje redigering när den får mycket film.

Någon som är pro-fotograf (Ej video) och vill delge vad han/hon använder för maskin och program?

På PC använder jag idag Lightroom och CS3 samt Capture NX.

//Fredrik

iMac 24 tum och Photoshop. För redigering av bilder, design och formgivning. 4 GB Ram är den enda komplettering/utbyggnad som har gjorts. Fungerar alldeles utmärkt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...