Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Spricka i MacBooken

Daniela

Recommended Posts

Idag kände jag hur något "nöp till" i handen när jag satt här och skrev. Och jojo, vad ser jag inte. På högersida av datorn ungefär där man håller handen när man skriver, har det uppkommit en liten spricka på ovansidan. Bifogar en bild. Detta måste väl ändå räknas som fabriks-/tillverkningsfel? Inte är det då jag som huggit i min dator för att jag så gärna önskade mig en spricka... Tycker det är fruktansvärt kasst att de inte kan göra bättre datorer än så... :utskallning:

post-6928-1228649510.jpg

Yep. (Tror det finns några trådar om detta?)

Det finns det förmodligen. Men jag är lat och två månader sömnbrist gör att man inte tänker längre än näsan räcker. ;)

Det är mycket riktigt en konstruktionsmiss, väldigt vanligt fel också. Bara att gå till närmsta apple-serviceställe och få utbytt.

Finns som sagt ett par trådar och det ska lagas gratis även om man inte har garanti längre.

Har själv samma problem men har inte orkat kontakta Apple än >.<

Funderar på om jag bara ska gå till servicestället. Ligger tydligen 600 meter härifrån.

Aldrig sett stället dock :P

Har också drabbats men har inte orkat lämna in den eftersom jag skriver uppsats på den. Håller med om att det är kass konstruktion.

Den dag jag ska lämna in den så ska jag be om ett ärendenummer så går det mycket snabbare.

Idag kände jag hur något "nöp till" i handen när jag satt här och skrev. Och jojo, vad ser jag inte. På högersida av datorn ungefär där man håller handen när man skriver, har det uppkommit en liten spricka på ovansidan. Bifogar en bild. Detta måste väl ändå räknas som fabriks-/tillverkningsfel? Inte är det då jag som huggit i min dator för att jag så gärna önskade mig en spricka... Tycker det är fruktansvärt kasst att de inte kan göra bättre datorer än så... :utskallning:

post-6928-1228649510.jpg

har en exakt likadan spricka. Men jag orkar inte lämna in den eftersom det säkert kommer ta 2 veckor innan mna får tillbaka den..

Min blev lagad på några timmar, efter utgången garanti.

Beror på om de har delen inne, annars måste den beställas från Nederländerna och då tar det ca 5 dagar. Installationen tar någon timme!

Ring Apple 0771-199 519, beskriv felet, då får du troligen ett ärende/garantinr, ring eller maila din närmsta Apple service, delge dom detta nr så kan dom om dom är justa beställa delen och meddela dig när dom fått den och vilken dag dom har tid, så bör det inte gå på mer än ett par timmar.

Jag kan väl också tycka det är kasst, men eftersom jag fick det fixat så smidigt känner jag mig ändå som en VIPkund.

Det känns ju som lite kass kvalité men med tanke på att Apple verkar reparera det utan att krångla så känns det ju rätt bra ändå - vilken annan pc-tillverkare skulle flera år efteråt ta tillbaka och reprera en dator bara på grund av en spricka i skalet?

Det känns ju som lite kass kvalité men med tanke på att Apple verkar reparera det utan att krångla så känns det ju rätt bra ändå - vilken annan pc-tillverkare skulle flera år efteråt ta tillbaka och reprera en dator bara på grund av en spricka i skalet?

Bara och bara... Är det ett fel som beror på dem är det ju lite av en självklarhet tycker jag? Kasst material eller kass konstruktion. Jag tror dock det kommer lösa sig ganska snabbt för min del, hoppas jag på. Och jag klarar mig faktiskt utan en dator i några veckor. Och i annat fall kan jag göra anspråk på sambon(s) under tiden. ;)

Guest WhySoSerious

Haha seriöst, det här är ett tillverkningsfel. Spelar ingen roll om det är Apple, asus, HP eller någon annan dom är enligt lag skyldiga att åtgärda problemet / betala tillbaka pengarna. Och det skulle nog inte "ta några år" allt handlar om vem man pratar med i kundtjänst och hur man kan behärska sig i telefonen.

Haha seriöst, det här är ett tillverkningsfel. Spelar ingen roll om det är Apple, asus, HP eller någon annan dom är enligt lag skyldiga att åtgärda problemet / betala tillbaka pengarna. Och det skulle nog inte "ta några år" allt handlar om vem man pratar med i kundtjänst och hur man kan behärska sig i telefonen.

Javisst, men det är dock konsumenten som har ansvaret att påvisa att det är ett tillverkningsfel. Alltså kan ju företagen försöka neka till att laga det gratis. Tror det var så tema menade. Att andra tillverkare kanske inte skulle ge mig lika lätt.

Verkar på andra som det bara räcker att ringa Apple och säga "hej, min macbook har spruckit i skalet" så fixar dem det liksom.

Guest WhySoSerious
Javisst, men det är dock konsumenten som har ansvaret att påvisa att det är ett tillverkningsfel. Alltså kan ju företagen försöka neka till att laga det gratis. Tror det var så tema menade. Att andra tillverkare kanske inte skulle ge mig lika lätt.

Verkar på andra som det bara räcker att ringa Apple och säga "hej, min macbook har spruckit i skalet" så fixar dem det liksom.

Givetvis kan dom neka, men det går rätt lätt att påvisa som i det här fallet då det är ganska många. Och varför skulle andra tillverkare neka och göra det svårare för kunden än Apple? Alla företag är väl måna om kunderna?

Ni som har blivit drabbade och fått top-casen utbytt. Blir det någon slags förstärkning på det drabbade område? Eller är det samma lim som förut?

Med andra ord: är det stor risk att man får en spricka igen efter lagning?

Jag var inne på MacForum idag o frågade om min vita MacBook som iofs ännu inte har spruckit så som många andra gjort, men personalen sa att kom in den dan det händer så fixar vi det.

"Garantin" för detta fel verkar ha förlängts med ett par år. :crossfingers:

För min del har det ju dock gått rätt "fort". Kommer inte ihåg när denna är inköpt exakt, men i våras någongång.

Givetvis kan dom neka, men det går rätt lätt att påvisa som i det här fallet då det är ganska många. Och varför skulle andra tillverkare neka och göra det svårare för kunden än Apple? Alla företag är väl måna om kunderna?

Har aldrig påstått att andra tillverkare skulle neka.

Mellan den 2a och 12e januari är jag inte i akut behov av min macbook.

kanske skulle försöka passa på att fixa skiten då.

Måste bara ta tag och orka göra den ren först med. Så här smutsig kan man ju inte lämna ifrån sig den :P

Jag var inne på Kullander & Kullander i Malmö idag och fick mitt topcase utbytt och det tog knappt 20min, det är precis så det ska vara.

Jag har samma problem, ringde Apple idag och fick till svar att jag kunde lämna in den på en verkstad i stan så skulle de lösa sig, min är lite drygt 2 år. Men vad är det egentligen de byter ? Vad innebär topcase ?

Guest WhySoSerious
Jag har samma problem, ringde Apple idag och fick till svar att jag kunde lämna in den på en verkstad i stan så skulle de lösa sig, min är lite drygt 2 år. Men vad är det egentligen de byter ? Vad innebär topcase ?

skalet till din macbook

skalet till din macbook

Mer preciserat: Hela det plaststycket som rymmer touchpad och tangentbord.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...