Jump to content
Just nu i M3-nätverket

iMac G4 1 MHz ominstallation

wallmon

Recommended Posts

Jag har en iMac G4 Globe 1 Mhz som jag har "misskött" genom åren. Inga HD-skötsel eller liknande.

Nu ska barnen ta över och jag tänkte "radera och installera" systemet. När jag sätter i installationsskivan och startar om så kommer endast det svarta äpplet fram och tidssymbolen snurrar bara. Den kommer inget längre. Hut gör jag för att kunna göra ominstallationen?

Dessutom, finns det flera platser för internminne i denna burken. jag har 786 MB installerat och tänkte öka det.

Hälsningar

Anders

marcushedenstrom

1. Svårt att säga varför den inte startar. Pröva att nollställa PRAM enligt följande.

• Starta om datorn som vanligt.
  • När du hör startljudet håller du ner tangenterna ALT, KRINGLA, P och R.
  • Håll ner tangenterna tills du hört startljudet en gång till.

Nu har ett minne som har att göra med väldigt grundläggande systemfunktioner nollställts.

Du kan läsa mer här.

http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=en_US

2. Det finns två minnesplatser i datorn. En sitter precis under luckan i botten, och den andra sitter längre in i datorn. Den sistnämnda kommer du inte åt så lätt, men det går. Du måste skruva loss bottenstycket.

Du kan installera upp till 2 GB minne i datorn. Notera att det inte är samma minne i bägge minnesplatserna.

I det yttre ska du ha ett SO-DIMM (200-pin), men det inre ska ha ett fullstort DIMM (184-pin). Samtliga minnen bör vara PC3200. Datorn kom med äldre minnen (PC2100 eller PC2700) men PC3200 är bakåtkompatibelt och billigare.

Ett SO-DIMM är mindre än DIMM, trots att det har fler kontakter. :)

marcushedenstrom

Ska tillägga att om du öppnar datorn för att komma åt det inre minnet måste du lägga på ny kylpasta på två ställen.

Är det originalskivan som medföljde iMacen som du använder?

Trycker du ned c-tangenten efter det att startljudet hörts, det ska du göra.

Skivan kan ju vara skadat också, inte omöjligt.

Hej

tack för hjälpen.

Jag använde originalskivan och försökte med att hålla ner C-tangenten utan att det lyckades. När jag dock testade med en installationsskiva med Jaguar funkade det så det var nog originalskivan som var kass.

Minnesinfot var jättebra. Jag ska beställa ett för att sätta i den yttre då jag nog inte vågar gå in djupare.

Ett problem som dock uppstått efter att jag installerat Jaguar och raderat all info är att jag inte kan koppla upp mig till min trådlösa nätverk via airport. Den ser mitt nätverk men när jag anger lösenordet svarar datorn med att det är ogiltigt. Detta trots att jag vet att lösenordet är rätt då det funkar med övriga datorer samt iphone hemma.

Använder Leopard och Time capsule. Kan inte min gamla globe med jaguar använda sig av "nymodigheterna" i Time capsule?

Har någon nått tips?

/Anders

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...