Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Startar upp, grå skärm, sedan äpplet, inget mer...

seoulenite

Recommended Posts

Min powerbook hängde sig för 3 dagar sedan, gick inte ens att tvångsavsluta program, den bara stod och tänkte, jag blev less och slog av strömmen, sedan gick den inte att starta om.

Nu när jag startar kommer den grå skärmen upp, sedan äpplet, sedan står den bara och tänker, den fastnar alltså i det läget. Vad göra?

Provat med att sätta i din Installationsskiva, och köra Skivverktyg, Reparera skiva?

Provat med att sätta i din Installationsskiva, och köra Skivverktyg, Reparera skiva?

Ajdå, installationsskiva, någon sådan tror jag inte jag har, heh, är det kört nu?

Prova att zappa PRAM.

Starta datorn, håll ner alt, cmd, p och r samtidigt, låt startljudet plinga 2 ggr och släpp upp och se om datorn startar.

Om inte, gör om startförsöket och gör en "säker start" genom att hålla ner shift vid uppstart, du kommer då till inloggningsfönstret förhoppningsvis.

Du kan ha ett program eller något så simpelt som ett trasigt typsnitt som sabbar din uppstart.

Vad gjorde du innan detta hände.

Sedan ska mann alltid se till att förvara sina installationsskivor på säker plats ;)

Prova att zappa PRAM.

Starta datorn, håll ner alt, cmd, p och r samtidigt, låt startljudet plinga 2 ggr och släpp upp och se om datorn startar.

Fungerade inte :deppig:

gör om startförsöket och gör en "säker start" genom att hålla ner shift vid uppstart, du kommer då till inloggningsfönstret förhoppningsvis.

Fungerade inte heller :deppig:

Du kan ha ett program eller något så simpelt som ett trasigt typsnitt som sabbar din uppstart.

Vad gjorde du innan detta hände.

Har för mig att jag körde safari på internet, men är inte helt säker, heh. Vet att jag ibland haft problem med safari, och varit tvungen att tvångsavsluta. Men denna gång hängde sig hela datorn, eller snarare, den stod och tänkte, och till slut blev jag less och stängde av för att reboota.

Sedan ska mann alltid se till att förvara sina installationsskivor på säker plats ;)

Ja, skall komma ihåg det tll nästan gång, men det hjälper knappast nu, hmm. :deppig:

Tack för denna information, skall försöka återställa PMU som det skrivs om i första artikeln.

Vad menar du med att zappa PRAM?

PRAM är parameterminne. Den filen håller reda på en massa saker om filer bla och kan bli korrupt. Zappa menas nollställa. Du återställer parameterminnet och då fixar sig många saker som kan få macen att bita i det sura äpplet.... :borstatanderna:

Och hur gör man det? :borstatanderna:

håll ner äpple-alt-p-r under uppstart tills du hör att datorn startar om, gör du detta 3-5 gånger så forceras en total omställning av hela parameter ram.

Det som lagras i detta minne är blandannat val av startskiva, ljudnivå, ljusnivåer osv.

håll ner äpple-alt-p-r under uppstart tills du hör att datorn startar om, gör du detta 3-5 gånger så forceras en total omställning av hela parameter ram.

Det som lagras i detta minne är blandannat val av startskiva, ljudnivå, ljusnivåer osv.

Först och främst, var lite snabb och trasslade in mig i en lite onödig fråga då Pochahontas redan svarat på frågan. Men när du ändå svarat på den också vill jag ändå fråga: när du säger 3-5 gånger, menar du att man skall hålla nere knapparna så att det "plingar" 3-5 gånger?

Först och främst, var lite snabb och trasslade in mig i en lite onödig fråga då Pochahontas redan svarat på frågan. Men när du ändå svarat på den också vill jag ändå fråga: när du säger 3-5 gånger, menar du att man skall hålla nere knapparna så att det "plingar" 3-5 gånger?

Det ska plinga ja.

Hände samma sak med min powerbook. Den har nu stått på vinden i två år.

Jag körde ett "Hardware test" fick upp en fel kod, och ringde till macoteket.

Det visade sig att det interna ram-minnet som sitter på moderkortet var trasigt och ett nytt moderkort skulle kosta 6000:-

Prova att kora ett hardware-test. Om du har skivan kvar vill säga.

Jag har en, kanske kan dela med mig på någe vis (om någon kan ge ett tips på hur jag skulle kunna göra det)

Typ kopiera den och skicka, Olagligt?

Edit:

Kanske inte är en universal skiva utan bara för min dator?

Hände samma sak med min powerbook. Den har nu stått på vinden i två år.

Jag körde ett "Hardware test" fick upp en fel kod, och ringde till macoteket.

Det visade sig att det interna ram-minnet som sitter på moderkortet var trasigt och ett nytt moderkort skulle kosta 6000:-

Prova att kora ett hardware-test. Om du har skivan kvar vill säga.

Ajdå, låter inte bra alls!!

Jag har en, kanske kan dela med mig på någe vis (om någon kan ge ett tips på hur jag skulle kunna göra det)

Typ kopiera den och skicka, Olagligt?

Edit:

Kanske inte är en universal skiva utan bara för min dator?

Jag skall först försöka de andra knepen och se om de hjälper.

Men tack i alla fall, och om det inte löser sig, så vore det kanon om vi kunde hitta något sätt där vi enkelt kunde tanka över lite information från din cd-installationsskiva. Men jag kan skicka PM om detta i såfall!

Jag skall alltså försöka återställa PMU och se om det hjälper, men det står en varningstext i dokumentet som beskriver hur man går tillväga för att köra PMU som lyder: Varning: När du återställer Power Manager-inställningarna på en PowerBook eller iBook som har en RAM-skiva, försvinner RAM-skivan och allt dess innehåll.

Vad är en RAM-skiva?

Jag vet vad RAM-minne är, men inte RAM-skiva. Och vad som finns i RAM-minnet är väl inget annat än det man har på clip-board så att säga...

Har kört PMU, och försöker nu att starta upp i "singel user mode", och i hjälpartikeln om "singel user mode" står det att jag skall skriva reboot och trycka enter för att komma ur det.

Men det går överhuvudtaget inte att skriva något, däremot känns det som datorn tänker, eller gör något, och det enda meddelande som kommer fram är : "IOATACController device blocking bus", den står och tuggar så en stund, efter ca 5 minuter, efter att ha sagt detta meddelande typ 24 ggr så stannar den av.

Sedan säger den "disc0s3 I/O timeout".

Sedan "Jnl: update_fs_block: error reading fs block # 427761 (ret 60)

återigen "IOATACController device blocking bus"

Vad händer??

HJälp!

Har du en CD eller DVD-skiva sittandes i läsaren?

Tror faktiskt att du har ett fel på din hårddisk.

Har du originalinstallationsskivan och Apple Hardware Test, så testa med den.

Backup hade du, eller ?

Ja, det är nog inte helt omöjigt, kommer tokigt nog inte ihåg.

Nu kom det dessutom ett nytt meddelande mitt i alla : "IOATACController device blocking bus"

Senast sade den dels som tidigare "Jnl: update_fs_block: error reading fs block # 427761 (ret 60)"

men därefter sade den "jnl: journal open: error replying to the journal" och sedan:

"hfs: early jnl init: Failed to open/create the journal (reval 0)"

Som jag sa ovan, kolla med Hardware test.

För att få ut ev skiva så får du trycka ner "musknappen" när du gör omstart

Tror faktiskt att du har ett fel på din hårddisk.

Har du originalinstallationsskivan och Apple Hardware Test, så testa med den.

Backup hade du, eller ?

nej, har ingen installationsskiva, men jag har lärt mig en läxa att i alla fall hädanefter alltid ta väl vara på sådana.

Apple hardware test? Har ingen sådan.

Har ingen backup heller, hmm

Som jag sa ovan, kolla med Hardware test.

För att få ut ev skiva så får du trycka ner "musknappen" när du gör omstart

Det stora kruxet är att jag inte har någon hardware test, jag har ju ingen installatoinsskiva :unsure:

Har du en annan Mac och en Firewirekabel, så du försöka starta upp i Target Mode.

Har du en annan Mac och en Firewirekabel, så du försöka starta upp i Target Mode.

aha, japp, har tillgång till en annan Mac!

Dock ingen firewirekabel, får åka och köpa en sådan i morgon!

Hur stor är chansen att jag lyckas starta den på det sättet tror du?

Aha, detta verkar intressant!

Jag använder alltså den fungerande datorn som värddator, och kopplar upp min felande powerbook, för att sedan förhoppningsvis komma åt hårddisken och göra backup på den?

Tack, skall genast kolla upp det, så fort affärerna har öppnat så åker jag och köper en firewirekabel

Har köpt firewirekabel, provar att köra i "target mode", men min powerbook dyker inte upp på hostdatorn skrivbord, eller finderfönster. Jag får dock upp firewireikonen på powerbookskärmen, men inget mer...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...