Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Slog sönder sin bil när fogden kom

snowreeler

Recommended Posts

http://www.e24.se/lifestyle/klacksparkar/artikel_918103.e24

Att kronkalle inte står högt i kurs hos folk med skulder är väl känt. Detta var väl ett av de mer drastiska metoderna för att hindra dom från att utmäta.

För övrigt anser jag att kronofogden är otidsenlig och bör ersättas av en mer human myndighet (om nu sådana är möjliga). Hur utformningen ska vara är i nuläget inte klart.

För övrigt anser jag att kronofogden är otidsenlig och bör ersättas av en mer human myndighet (om nu sådana är möjliga). Hur utformningen ska vara är i nuläget inte klart.

Håller med dig. En vän till mig var nära att få gå från hus och hem när fogden ville sälja hans hus exekutivt för en skuld på 14.000:- :devil:

Att kronkalle inte står högt i kurs hos folk med skulder är väl känt. Detta var väl ett av de mer drastiska metoderna för att hindra dom från att utmäta.

Är det inte enklare och bättre att betala sin skatt?

undrar förbryllad J

som undrar om indrivning kan ske "humanare" - hurdå?

ytterst handlar det ju om medborgare (eller andra som jobbat) i landet som inte betalat de skatter som sedan används för att få systemet att fungera...

Demokrati innebär ju inte att man får kryssa i en ruta

x - ja, jag avser att följa de demokratisk fattade reglerna och betala de av de politiska partierna (i majoritet) överenskomna skatterna,

eller

x - nej, jag tycker inte att jag berörs av dessa spelregler och avser att skita i dem

etc.

P.S. - är det någon som funderat något om varför det alltid är män som bär sig åt på det här idiotiska sättet?

J igen

Det är de som måste leva över tillgångarna för att imponera på kvinnorna.

No cash, no ass.

P.S. - är det någon som funderat något om varför det alltid är män som bär sig åt på det här idiotiska sättet?

J igen

Finns kvinnor också, min granne tvärsöver är ett tydligt exempel på detta, och Kronofogden kommer ingen vart den stackarn heller.

Hon är skyldig Trafikförsäkringsföreningen hundratusentals kronor, eftersom hon vägrar försäkra sina bilar, inte betalt sina elräkningar (strömmen är avstängd sedan minst 5 år tillbaka. Sophämtning, slamtömning, sotning, inget av det har hon betalt, och får naturligtvis ingen heller.

Vägavgiften till föreningen går vi in och kräver av henne, annars fimpar vi hennes vatten.

Brevlådan tömmer hon inte, trots att hon lovat mig att tömma den efter att jag monterat upp den för henne häromåret, för jag tog ner den en gång då den överfull skräpade ner. Snart dags att ta ner den igen, då jag insett det meningslösa att tömma den åt henne och hänga upp en plastpåse med breven å hennes grindstolpe. De hänger kvar där.

Nu går ingen av hennes bilar, då de pajat, men de är inte avställda, snart köper hon en ny skrothög och kör med.

Polisens delgivningsmän är här och söker henne, tror inte de fått tag i henne.

Kronofogden skulle ha exekutiv auktion här för några år sedan, men höll på att kvävas av kattskitslukten, och det blev ingen auktion.

Jag ville bjuda på kåken för att sedan bränna ner den (byggd ungefär 1980) men fick inte för frugan

Käringen bor kvar där, och har ett jobb i Göteborg.

Det gör indrivning på hennes lön vet jag.

Jag anser att försäkringkassan och arbetsförmedlingen borde gå samma väg.....

Poca, det låter som om din granne har en psykisk åkomma av nåt slag. Kanske en svår depression eller nåt annat som hindrar henne att fungera normalt, vad nu normalt innebär.

Till alla som svarar:

Att utmätning sker av lön är en sak, det är fullt naturligt. Jag har dock tänkt mej att det i framtiden ska stanna vid sånt. Anmärkningar och offentliga register som vilket företag som helst ska få tag i bör inte få finnas kvar och restriktioner för folk med skulder ska inte få gälla boende.

Poca, det låter som om din granne har en psykisk åkomma av nåt slag. Kanske en svår depression eller nåt annat som hindrar henne att fungera normalt, vad nu normalt innebär.

Till alla som svarar:

Att utmätning sker av lön är en sak, det är fullt naturligt. Jag har dock tänkt mej att det i framtiden ska stanna vid sånt. Anmärkningar och offentliga register som vilket företag som helst ska få tag i bör inte få finnas kvar och restriktioner för folk med skulder ska inte få gälla boende.

Som fd företagare känns det inte bra med ett förslag som maximerar risken för blåsning.....

Jag anser att försäkringkassan och arbetsförmedlingen borde gå samma väg.....

:yeahbaby:

Gärna lägga ner AF helt till att börja med...

Till alla som svarar:

Ser ingen vettig lösning med myndigheters register som bara vissa företag har till gång till. Antingen är handlingen/informationen hemlig, alltså inte tillgänglig för någon utanför myndigheten, eller så är den öppen, alltså tillgänglig för vem som än frågar.

Tycker jag verkar vettigt.

Till alla som svarar:

Jo något är det, men pratar man med henne får man inte den uppfattningen, nu har jag inte haft långa samtal med henne, men något måste det vara. Har skrivit till sociala flera ggr, men ingen svarat.

Enda var Miljö och Hälsa när vi tog upp kattproblemet, då var de här, och vi fick skjutit av 28 katter.

Nu har hon inga katter längre.

Hon har ett jobb, sitter vid en dator på något åkeri eller vad det är...

Jag tyckte inte att hon skulle sitta och frysa och ha det så djävligt därinne, tomten ser ut som slottet som Törnrosa sov i..

Därför vände jag mig till sociala.

Hon är drygt 50

Erbjudit mig flera ggr att ta hit elekriker och få på strömmen, men hon vägrar.

Tyvärr vägrar Fortum att släppa på strömmen om inte det görs görs en elbesiktning innan.

Hon stör ingen

Mer än den bil hon lämpade av utanför mitt under stormen Per. Men den fick jag hämtat av skroten.

• 1 month later...

Läste om detta (nånstans) igår..

Mannen anklagas för överträdelse av myndighets bud.

Att banka lite på sin egen bil så blir man (polis)anmäld? :ermm:

Det är ett brott att undanhålla saker från utmätning, vilket det handlade om där.

Jag minns att det var nåt fall nyligen där en dömd brottsling skänkte bort sitt hus till en nära släkting för att slippa att den skulle utmätas för att gå in i skadeståndet till offret. Det blev bakläxa på det, och köpet ogiltigförklarades, om jag inte minns fel.

sin egen?

Jag har egentligen ingenting utöver det som står skrivet att tillägga, men jag älskar verkligen ljudet och känslan i dessa Apple tangentbord, så jag skriver några rader ändå!

Jag skulle förmodligen agerat på precis samma sätt som mannen i fråga, slagit sönder det som de ville ta, i ren irritation.

Två fel blir inte ett rätt, så man tycker att det borde finnas andra lösningar på problematiken än just att ta någonting som han antagligen behöver. Nu blir ju inte tre fel ett rätt heller, men jag förstår hans agerande.

Att sätta hårt mot hårt blir bara ännu hårdare. Han lär ju inte rätta sig i ledet bara för att de tar ifrån honom saker han har i sin ägo, det skapar ingenting annat än ilska. Har man felat så bör det självfallet finnas konsekvenser, men straff har ju aldrig bevisat sig vara ett fungerande system. Nu var det ju heller inget straff, de vill ju ha sina pengar och betalar han inte så låter det ju ganska rimligt att de tar någonting annat i stället. Men det låter ännu rimligare att man går ihop och arbetar fram någon typ utav avbetalning som dras direkt ifrån hans inkomst, men så att han ändå har så att han klarar sig.

Att ta bort det väsentliga skapar ilska, men att ta bort det bekväma kanske är effektivare i det långa loppet?

Jag kan tycka att det är ganska bra att vissa individer hamnar i offentliga register. När det ska göras affärer så är det väl bra att veta att den du ska ingå avtal med är reko. Uthyrning av kapitalvaror, lägenhetskontrakt, biluthyrning osv.

Jag kan tycka att det är ganska bra att vissa individer hamnar i offentliga register. När det ska göras affärer så är det väl bra att veta att den du ska ingå avtal med är reko. Uthyrning av kapitalvaror, lägenhetskontrakt, biluthyrning osv.

I fråga om lägenhetskontrakt tycker jag tvärtom. Enligt FN är bostad något som är en rättighet. Skrupelfria uthyrare ska inte kunna hindra folk från att hyra.

I fråga om lägenhetskontrakt tycker jag tvärtom. Enligt FN är bostad något som är en rättighet. Skrupelfria uthyrare ska inte kunna hindra folk från att hyra.

Kanske det.

Men om du hyr ut ett rum i ditt hus till en okänd så är det väl ganska skönt att kunna kontrollera om den personen har några betalningsanmärkningar, eller hur? Har du väl fått en tvivelaktig hyresgäst så är det ju näst intill omöjligt att få personen vräkt.

Kanske det.

Men om du hyr ut ett rum i ditt hus till en okänd så är det väl ganska skönt att kunna kontrollera om den personen har några betalningsanmärkningar, eller hur? Har du väl fått en tvivelaktig hyresgäst så är det ju näst intill omöjligt att få personen vräkt.

Om personen i fråga har haft ekonomiska problem, eller lyckats hamna i en sådan sits utan att vara "tvivelaktig", då?

Eller om personen varit tvivelaktig, men numera är en helylle person med rent mjöl i påsen, varför ska då den personen få lida för sitt förflutna?

Jag anser att man kanske borde finnas med i något register tills problemen är uppklarade. När allting är löst och man är fri från kronofogden eller ett eventuellt straff så ska man också vara det, då ska det vara klart och man ska ha alla förutsättningar att kunna börja om, utan att få misstankar från både höger och vänster.

Problemet är väl att instrumentet är så trubbigt. Kanske mannens enda sätt var att ta sig till jobbet med bilen…

Det är ju inte mening med att ta en gammal Volvo värd 10 000 från någon om skulderna uppgår till 500 000… Det blir ju då enbart ett straff. Istället skulle det i varje fall göras upp en plan för vad för betalningsförmåga och möjligheter det finns. Alla blir gladare om någon som kanske inte har kunnat betala sin kontraktsmobiltelefon kommer i arbete igen för kunna betala då än att beslagta personens dator så att personen inte längre kan skriva ansökningar. Det måste finnas flexibilitet och proportionalitet - man ska inte behöva sälja sitt hus för att man glömt att betala parkeringsböter… Sedan finns det ju förstås omöjliga galningar som inte vill lösa sin situation.

Som fd företagare känns det inte bra med ett förslag som maximerar risken för blåsning.....
hur minimera du risken då? gör så att FRA får avlyssna allt?

Man hamnar liksom inte hos kronofogden utan att ha klantat till det ganska så rejält.

Det är väldigt enkelt egentligen: har man inte pengar, så ska man inte heller köpa något.

Så jag har full förståelse för att kronofogden tar allt av värde från den som inte kan betala på annat sätt.

Har man ingått ett kontrakt, eller vad det nu kan vara, så är man ju också skyldig att fullfölja det genom att betala!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...