Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Ny Mac mini

Gaston R

Recommended Posts

Hej!

Är i tankarna om att komplettera min datorsvit med ännu en dator, och detta gång Mac. Jag använder redan den senaste versionen av iMac 20" och är supernöjd med den.

Min fråga är om det är någon, baserat på historik, kan spekulera i när den eftertraktade Macen kommer? Brukar man presentera produkter på Macworld expo?

UPPDATERAT: Om man släpper en ny, tror ni då att priserna kommer att höjas eller sänkas?

Tror det kommer en ny i januari. Många har trott att Minin skulle läggas ned, men någon på Apple har visst sagt att det kommer någon form av ersättare. Vad vet dock ingen...

Själv ser jag med spänning fram emot januari, eftersom jag ska fixa en mediecenterlösning.

Edit: priserna brukar relativt sett gå ner. Ofta i form av mer prestanda till samma pris.

Brukar man som regel uppdatera produkter vid detta event?

Brukar man som regel uppdatera produkter vid detta event?

Jupp.

marcushedenstrom

Jag tror fler uppgraderingar sker utanför "events", än just på Macworld, WWDC och sporadiska events.

Edit: Ser man på frågan från andra hållet får man samma svar som John gav. :) Ja, på Macworld kommer det alltid nya produkter.

Men jag har inte gjort någon statistisk undersökning.

Minin "borde" definitivt uppgraderas. Macworld är ett bra tillfälle, men den kan lika gärna bara dyka upp på Apple store en morgon.

Priset är nog detsamma. Höjs gör det sällan. Emellanåt sänks priset lite, kanske ett par hundralappar.

Nu är svenska kronan väldigt svag emot dollarn, så prissänkning just nu tror jag inte på.

Eftersom Minin och MacBooken har tidigare gått hand i hand hårdvarumässigt så kan det bli en riktigt fin juklapp om Minin tar efter nya MB..... Tyvärr tror jag på höjda priser på Minin eftersom dollarn har rakat i höjden. Men får Minin samma inkråm som MB så kan jag betala lite mer.....,

...

Det är låååångt över uppdateringsdags så lite nervöst är det om den kommer att leva vidare eller läggas ner. Blir den uppdaterad slår jag till!! :)

50 tummaren står redo i vardagsrummet med den nya stereoanläggningen.

Men jag har idag redan köpt en BENQ skärm på 22 tum och det nya aluminiumtangentbordet, som skall vara i köket.

Väntar med spänning.............

hmm, jag kanske får ha 2 st!! :chockadskeptisk:

Jag är också nära att beställa ny skärm, men vågar inte än. Tänk om den nya Minin inte blir som man tänkt.. hmm

marcushedenstrom

Tänk på att den "nya minin" får displayport, inte DVI.

Tänk på att den "nya minin" får displayport, inte DVI.

Vilket innebär...?

marcushedenstrom
Vilket innebär...?

... att du kanske ska köpa en skärm som också har displayport. Eller åtminstone fundera på det ett tag. Annars får du köra med adapter, vilket i och för sig inte är någon katastrof.

Men det skadar ju inte att ha det i bakhuvudet.

Tycker att Mac Mini borde ha enbart HDMI, så slipper jag nuvarande adapter :borstatanderna:

• 2 weeks later...

Är det inte dags att Apple anammar eSATA? Om jag förstått saken rätt blir prestandan nära fyra gånger snabbare än FW800?

Om pecen ligger före så ser det ju inte bra ut?

Kanske Ytterberg kan reda ut sammanhangen?

marcushedenstrom

eSATA är ju precis en vanlig SATA men med en lite tuffare kontakt för att tåla att slängas omkring mer.

Mac Pro använder ju SATA 3,0 Gbit/s (ibland felaktigt kallat SATA 2), och man hade kunnat köpa en sån här grej och haft eSATA som är nästan fyra gånger snabbare än Firewire 800 Mbit/s.

Ovanstående går ju givetvis bara att göra om man har en Mac pro. Men ändå.

Illa om de bytar ut DVI mot deras displayport. Fet nergradering. Ryktas om att firewire ska bort också. Mycket dåligt om de bara tänker ha usb.

Illa om de bytar ut DVI mot deras displayport. Fet nergradering. Ryktas om att firewire ska bort också. Mycket dåligt om de bara tänker ha usb.

Att ta bort FW ser jag som en betyligt värre nedgradering än att använda displayport. Videon får du ju ut iaf även om du behöver en adapter. Trist att Apple har skippat ljudstiften på displayport dock!

Vem f-n vet, de kanske plockar bort DVD-läsaren också...därav det sänkta priset...

Vem f-n vet, de kanske plockar bort DVD-läsaren också...därav det sänkta priset...

Hmm. Hur sjutton ska man då kunna installera om systemet? Ska de leverera Leopard på en usbsticka istället? :)

Hmm. Hur sjutton ska man då kunna installera om systemet? Ska de leverera Leopard på en usbsticka istället? :)

MacBook Air klarar sig utan

MacBook Air klarar sig utan

Jo de tvingar väl en mer eller mindre att köpa en extern drive. Leopard på usb hade iofs löst problemet.

Om den nya minin levereras utan SuperDrive, kanske man får komplettera med MacBook Air SuperDrive. Samt att minin får samma design som denna...B)

Jag ska precis investera i en mac mini, o ja antar att det är klokt att vänta tills efter expot?

Och sen en fråga, kan man förlora bild kvallite om mini:n nu får mini display-port och köper till Mini DP till VGA adapter och sen kopplar in den i tv:n med hdmi kabel?

Hoppas det kommer en ny :)

Fjärrinstallation eller portabel läsare à la MacBook Air?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...