Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Grafikkort via USB

Graget

Recommended Posts

Hej!

Tror ni det är tekniskt möjligt att ha ett externt grafikkort kopplat till USB-porten eller Firewire-porten.

Det kanske redan finns?

Skulle vara grymt att köpa ett externt grafikkort som man kan koppla till sin Macbook när man vill spela dom senaste spelen och redigera sina filmer.

Är detta en möjlighet? :fundersam:

Låter segt

För att USB och Firewire inte klara så stor mängd data?

Om man skulle kunna få det via ethernet då? Skulle inte det kunna funka.

Jag menar det måste ju finnas ganska stor efterfrågan på en sådan produkt.

Då det är en ganska svår, om inte omöjlig, uppgift att byta grafikkort själv i en bärbar dator

jag vet att det finns sådana produkter redan idag, dock jækligt dyra(om de inte gått ned i pris de sista månaderna) och har før mig nackdelen var att de enbart kørde typ agp 1x eller nåt sånt(kanske ute och cyklar nu)

vore kul om det utvecklades =)

Hej!

Tror ni det är tekniskt möjligt att ha ett externt grafikkort kopplat till USB-porten eller Firewire-porten.

Det kanske redan finns?

Skulle vara grymt att köpa ett externt grafikkort som man kan koppla till sin Macbook när man vill spela dom senaste spelen och redigera sina filmer.

Är detta en möjlighet? :fundersam:

Nej det är ingen möjlighet- ett grafikkort kräver en enorm databushastighet- det är faktiskt en av dom enheter i ett dator system som har högst bandvidd i hela systemet, vissa saker skulle kunna gå att lösas med ett extern grafikkort via USB om procedurell textur/geometri generering tog ett långt steg framåt.

Det enda ett extern grafikkort skulle kunna erbjuda idag är stöd för högre upplösningar i 2D grafik, i spelsammanhang, som sagt nej bandbredden räcker inte till på långa vägar.

---

Och bara som en referenssiffra.. dagens PCI 2.0 express grafikkort (x16) har en bandbredd på ca 7.8 Gigabyte per sekund (ca 8000 MB/sek --- Alltså ca 63898 Mbit/sekund) , jämfört med Firewire 800 som har en bandbredd på 0.098 GB/sek (100 MB/sekund -- Alltså 800 Mbit/sekund)

USB 2.0 är inte ens värt att nämna då det inte ens kan nå runt dom teoretiska 480MBit mer än korta stötar.

Det finns ett antal, dock endast med PC-drivrutiner.

jag vet att det finns sådana produkter redan idag, dock jækligt dyra(om de inte gått ned i pris de sista månaderna) och har før mig nackdelen var att de enbart kørde typ agp 1x eller nåt sånt(kanske ute och cyklar nu)

vore kul om det utvecklades =)

AGP x1 är 266 MB/sek (alltså 2128 MBit/sek) så såvida inte någon grym komprimeringsmetod används (vilket mer eller mindre borde vara ett måste- och beroende på typ kan påverka bildkvaliten) så har USB inte ens fjärdedel av den hastigheten :)

Thomas Ytterberg

Det finns usb-skärmar, bland annat Samsung SyncMaster 940UX. Men man kan glömma rörlig bild och spel. Eftersom usb är för långsamt, 480 megabit nominell hastighet mot de närmare 2 faktiska gigabit för 1280x1024/24-bitar/60Hz som passerar en dvi-kabel, måste signalen komprimeras. Och vem får göra det om inte processorn? :)

I praktiken ska det fungera som extra skärm för tillämpningar som inte kräver rörlig grafik eller bara är rörlig i små delar åt gången. Kanske okey för Youtube så länge det är i ett webbläsarfönster.

Ok, men skulle det funka genom ethernet då?

Detta kräver väl kanske att det måste göras om inuti datorn för att det ska funka men rent hastighetsmässigt?

Eller skulle man kunna komma på en ny anslutning och kabel som klarar detta?

Jag menar, kan man inte liksom förlänga kontakterna till moderkortet i en kabel till en extern enhet på något vis?

(Ska kanske tillägga att jag är en visionär och absolut ingen expert på teknik och uppbyggnad av en dator) :nerd:

Detta kräver väl kanske att det måste göras om inuti datorn för att det ska funka men rent hastighetsmässigt?

Jag menar, kan man inte liksom förlänga kontakterna till moderkortet i en kabel till en extern enhet på något vis?

(Ska kanske tillägga att jag är en visionär och absolut ingen expert på teknik och uppbyggnad av en dator) :nerd:

Nej. Och vad original frågan lyder så är det hurvida du externa kan/kommer kunna uppgradera grafikkapaciteten, svaret är som sagt nej- den bästa utbyggnadsmojligheten vore via PCI men har inte koll på om macbooken har det, som MacBook pro har.

Jaha titta där det fanns trots allt en tillverkare tokig nog att bygga en PCI expansion (ExpressCard) för portabla för just detta ändamål- man kan fråga sig vem målgruppen är ändå ioch med att denna lösning både gör datorn oportabel och total kostnaden mot att köpa en bärbar dator med ett betydligt kraftigare grafikkort än 7900GS från början knappast skulle vara dyrare- rent gissningsmässigt.

(Kortfattat: enbart intressant för datorer som har Intels GMA chip, och absolut vägrar lägga uppgraderingspengarna på en bättre lämpad dator till att börja med.)

Jaha titta där det fanns trots allt en tillverkare tokig nog att bygga en PCI expansion (ExpressCard) för portabla för just detta ändamål- man kan fråga sig vem målgruppen är ändå ioch med att denna lösning både gör datorn oportabel och total kostnaden mot att köpa en bärbar dator med ett betydligt kraftigare grafikkort än 7900GS från början knappast skulle vara dyrare- rent gissningsmässigt.

(Kortfattat: enbart intressant för datorer som har Intels GMA chip, och absolut vägrar lägga uppgraderingspengarna på en bättre lämpad dator till att börja med.)

ifall du læser texten så kommer du fram till att det fanns två tillverkare nær nyheten kom... och nyheten ær ganska gammal nu.

ifall du læser texten så kommer du fram till att det fanns två tillverkare nær nyheten kom... och nyheten ær ganska gammal nu.

Den enda produkt som faktiskt fanns när nyheten kom var uppenbarligen "XG Station",

"Lasso" var en test produkt som ATI forskade på, Den presenterades återigen i somras av AMD (ATI blev uppköpta förra året) som XGP ( http://ati.amd.com/technology/xgp/index.html ) , Oavsett vilket båda är PCI Express expansioner- och förutom att ha tillgång till ett eluttag för att driva dom externa grafikkorten- så är det inget magiskt USB/Firewire kort alltså- utan sitter på samma buss som vanliga grafikkort- via ExpressCard porten.

Återigen så finns det ännu ingen produkt bakom XGP, utan XG Station är den enda av dom två som faktiskt släppts på marknaden.

---

Gjorde lite efterforskning om mer PCI Express expansioner och hittade denna..

http://www.magma.com/products/pciexpress/expressbox1/

Denna produkt låter dig ansluta ett vanligt PCI express expansionskort (Tänk dig enheten som en adapter för PCI Express till ExpressCard) bland annat grafikkort- begränsningen är uppenbarligen 55W, på MacOS X så fungerar det enligt sidan enbart med Macbook Pro- Än värre är det faktum att det enda grafikkort den stödjer i OS X är Nvidia 7300GT vilket är betydligt sämre än något annat grafikkort som Macbook Pro kommit med- enda fördelen som jag kan se det är om man vill kunna driva fler monitors alltså.

Och sist- priset är ca 5000 kr för "adaptern", utöver detta får du köpa det PCI kort du ska ha- grafikkort, ljudkort eller vad det nu är.

Thomas Ytterberg

Det är samma grundproblem. All information måste pressas genom en flaskhals och en anslutningteknik som inte är avsedd för de krav som ställs och förväntas av grafikkort kapabla till fullskärms 3D-acceleration.

Det går säkert att modifiera en gammal MacBook för snabbare grafik så att det sticker ut sladdar och sådant. Men det skulle bli en rätt otymplig modifiering av en bärbar där kostnaden för ett sådant ingrepp är sannolikt långt, långt högre än att köpa en ny MacBook. Och det är ju det som håller alla sådana här lösningar borta. :)

Thomas Ytterberg

Tja, det var inte direkt tydligt på hemsidan. Men bilderna visar en udda kontakt och databladet nämner PCI Express 2.0 8x. Så det är gissningsvis via Expresscard-anslutning eller något annat Siemens-specifikt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...