Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ipods dåliga reklam i Råd & Rön


Alphonze

Rekommendera Poster

Mac är dyrare än PC.

 

Mercedez är dyrare än Fiat.

 

Sony är dyrare än Mark.

 

etc...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 69
  • Created
  • Senaste svar

...Axelmans strömkontakt-exempel är sååååå typiskt som gör att man kan inte bli annat än arg. :angry: Jag hatar svindyra osynliga specialgrejer som lika gärna hade funkat med nån standardgrej! Upp i ljuset med sån här smygprofit. Konsumentmedia som Råd & Rön och Plus behövs verkligen även om jag naturligtvis tycker att de är rätt så klumpiga och övernitiska ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac är dyrare än PC.

 

Mercedez är dyrare än Fiat.

 

Sony är dyrare än Mark.

 

etc...

Apple har samma hårddiskar som övriga pc:ar = samma pris

Apple har samma skruvar som pc = samma pris

Apple har samma dvd-brännare som pc = samma pris

Apple borde ha standardprylar på övriga osynliga detaljer = samma pris som pc

Apple borde ha haft lucka och standardbatteri i Ipod = Ingen dålig reklam i bl.a. Råd & Rön

 

etc... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att iPod och batterigrejen är en pisam skandal. Själv köper jag ingen iPod föränn den har enkelt utbytbart batteri.

 

I övrigt...bilindustrin är enormt standardiserad...precis som datorindustrin. Tar man fram något eget dyrt så är det en ny motor då och då (läs operativsystem).

 

Egentligen borde alla prylar i världen vara exakt lika dyra om din tes stämmer - men tydligen finns det en massa andra parametrar som spelar in (löner, kvalitetskontroll, monteringsförfarande, materialval, marknadsföring, design, hållfasthet, serviceavtal, etc...).

 

Men - som nämnts tidigare - prylarna har det pris som folk är villiga att betala. Kapitalism är ingen tebjudning :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, jag håller med dig fullständigt, men det kan löna sig att klaga. Trafikmagasinet tog upp liknande idiotpriser för några år sedan angående elektronikboxar till ett visst bilmärke. De sänkte priset från ca "jättsvindyrt" till "nästan billigt" efter att det hade blivit "offentligt" i tv. Så ska väl marknadsekonomi också fungera? :rolleyes:

Marnadsekonomi älskar att arbeta i det fördolda bland de som inte orkar eller vågar klaga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

År det inte konstigt före data/mobil åldern var det inge snack om batteripriser nu verkar det som man måste kolla upp reservdelar innan man köper varan annars kanske man måste köpa en helt ny produkt istället för förbrukningsvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad skall man köpa då???

 

En iPod vad för storlek? Eller en MINI variant och vänta????

 

OCH var skall man föröska hitta en til ett bra pris - ny då!

 

OCH säljer alla den med samma tillbehör i kartongen????

 

Ge mig råd tack.... dotter ligger på...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker Nils har en obehagligt accepterande åsikt i frågan. Sällan man ser folk resonera så krasst marknadsekonomiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vår Play Station e paj.... reservdelar glöm det!

 

Lämna in den trasiga - få ut en annan för 900 med 3 månaders garanti - Nyköp på billigt place kostar ca 1500....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I övrigt...bilindustrin är enormt standardiserad...

Du har inte ägt en Nissan från andra halvan av 80-talet du inte. Där ändrade man med flit små detaljer efter 50.000 bilar för att förhindra piratdelar. Detta gjorde att stötdämapare bak som kostade 459 för ett par till en Volvo 245, kostade 5499 till min Nissan Sunny (nån gång 95-96 ). Varenda gång man skulle ha en reservdel var man tvungen att uppge regnummer så dom fick fram chassinumret så dom kunde kolla vilken revision av denna årsmodell (87) som jag hade , det fanns 4 eller 5 versioner.

 

Sen, köp ett nytt biltelefonbatteri, eller byt batteri i en Palm eller någon annan handdator, samma sak där.

 

// Totte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att återgå till Apples priser - iPod-batteriet från Apple är så dyrt att det uppstått en möjlighet för konkurrenter att ta sig in på marknaden. Detsamma är uppenbarligen inte fallet med din ström-adapter. Är priset då för högt?

En bilmekaniker berättade för mig om biltillverkare som istället för att ha billiga utbytbara kulleder nu tillverkar HELA bärarmar med kulleder som inte går att byta ut för att tjäna mera pengar. På mina gamla SAABar bytte man en kulled för korvören, nu är det en investering i vissa fall..... Kollade in nya Toyota Avensis. Hela undre hälften av "nosen" är gjord i ett stycke av ett mycket klent plastmaterial som garanterat blir helförstört vid minsta småkrock. Min gamla SAAB 900 kunde man braka in i vad som helst, backa och åka vidare med oförstörd front. För att inte tala om att det snart är helt omöjligt att byta en vanlig glödlampa i en modern bil...

Varför tjatar jag om bilar? Därför att jag kan bilar hyfsat och jag ser parallellen till datorer...

 

Läste i Aftonbladet idag om iPod. (Åkte tåg till Stockholm och besökte Älvsjömässan. Hittade ett ex på tåget...) De gillade INTE Apples metoder att leverera ett dyrt batteri, eller rekommendera kund att lägga till några pengar och köpa nytt och definitivt inte tilläggsgarantin som går ut efter två år då batteriet förmodligen börjar ta slut och inte ger kunden ett nytt trots 700:- i tillägg... Apple retar mig med sin arrogans och brist på normalt förstånd!!! iPod är amerikas svar på västgötaklimax!!!

 

Man behöver inte var geni för att förstå när det är självmål på gång.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vad skall man köpa i stället för en iPod då????

 

... bryr mig liksom inte om bilar i denna tråd:-)))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får köpa vad du vill!! Jag retar mig på´t ialla fall!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte mer på ett råd om inköp???? Måste väl finnas annat än en iPod som märke???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vår Play Station  e paj.... reservdelar glöm det!

 

Lämna in den trasiga - få ut en annan för 900 med 3 månaders garanti - Nyköp på billigt place kostar ca 1500....

Vad är det för fel på din Playstation ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vad skall man köpa i stället för en iPod då????

 

... bryr mig liksom inte om bilar i denna tråd:-)))

Köp du en iPod. Men förbered dig på att byta batteri om ett till tre år.

Då ska du veta hur man tar sig in i den + var man beställer det billigaste batteriet eller var det finns någon pålitlig som byter batteri åt dig.

 

Priset på batteribyte har sjunkit med 300 - 400 % mot vad det var när första generationen började krångla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När Playstation var ny (1995) kanske det lönade sig att köpa ny laser för några hundra eller vad det nu var, men idag är den hopplöst urgammal och därför faller jämförelsen med iPod rätt snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte mer på ett råd om inköp???? Måste väl finnas annat än en iPod som märke???

Personligen tycker jag att om man kan hitta piratbatteri till Ipod för runt 400-500 kr och att man också kan byta själv så är det inte så illa egentligen. Det är när det börjar likna Powerbookpriser som det börjar ryka i mina öron. Om två år när du eventuellt måste byta batteri så kommer förhoppningsvis priserna att hamna ännu lägre för ett batteri. Men, vem vet..? :P

 

Jag tror att Creative har en liknande hårddiskspelare, men jag tror inte den fungerar lika bra tillsammans med Itunes. Men det går det förmodligen ändå att kopiera själva filerna genom Finder. Nån som vet bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Jag tycker Nils har en obehagligt accepterande åsikt i frågan. Sällan man ser folk resonera så krasst marknadsekonomiskt.

Jag är ganska krasst marknadsekonomisk, faktiskt :D

 

Marknadsekonomi är inte en uppsättning regler som några politiker kommit på, marknadsekonomin fungerar som den gör på grund av att vi människor är som vi är och på grund av att det finns begränsat med resurser. Helt oreglerad tenderar den att leda till monopol och den är absolut inte idealisk för alla typer av prissättning (miljön är ett typiskt exempel på när marknadsekonomi inte fungerar), men i de flesta fall är marknadsekonomi den bästa mekanismen för att fördela resurser på ett sätt som tillfredsställer det största flertalet människor.

 

Marknadsekonomi har heller inte alltid till positiva effekter. En av dessa är att reservdelar tenderar att kosta väldigt mycket - priset måste i princip bara vara billigare än att byta till en konkurrerande produkt. Om man tittar på bilmarknaden så lär ju Volvo en gång i tiden ha lagt ner Amazon, just på grund av att den höll för bra - man sålde inga reservdelar till den och tjänade därmed alldeles för dåligt på den ...

 

Min poäng här är att även om man inte gillar det, så bör man vara medveten om hur det fungerar (och även om det finns de som tycker annorlunda, så är de flesta eniga om att marknadsekonomi är bättre än de flesta alternativen).

 

Apple slåss med näbbar och klor för att tjäna pengar på en väldigt tuff marknad. När de väl slagit klorna i en kund, så försöker de tjäna så mycket pengar på denne som möjligt. De lämnar så kort garanti och har så billig support som de tror att de kan komma undan med. Bra garantivilkor och bra support är, oavsett vad företagen säger, bara säljargument precis som Firewire 800 och snabbare processorer.

 

I samma ögonblick som tillräckligt många kunder anser att utbytbara batterier är en viktig funktion för att välja mp3-spelare kommer Apple att lägga till det. Men fram tills dess kommer Apple att försöka kränga iPod på samma sätt som andra företag säljer rakapparater och eltandborstar - när batterierna är slut så köper man nytt helt enkelt. Och så var vi tillbaka till det här med miljön igen ...

 

Ring för allt i världen till Apple och klaga, skriv till Plus, sätt tryck på oss att skriva mer om detta (det kommer vi att göra), använd de instrument ni kan för att få till stånd en förändring som ni vill ha. Det är ett språk företagen förstår - men att klaga på ett forum som detta och hänvisa till tillverkningskostnaden eller till moraliska principer ... det tror jag inte hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sätt tryck på oss att skriva mer om detta

TRYCK!!

Detta med iPod och batteriet gör att man får skämmas för att man lite blåögt vill puffa för Mac och Apple. Vilken normal svensk som helst tycker att Apple är korkade! Ska företagen släppa igenom dumma saker som marknaden ska ta i tu med? Vill man vinna förtroende och inte såga av den grenen man sitter på är det dags att sluta med sådana dumheter! Varför inte göra rätt från början?!? Men det är väl för mycket begärt...........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström
Tänkte mer på ett råd om inköp???? Måste väl finnas annat än en iPod som märke???

Jag tror inte att det är någon slump att Apple's iPod blivit så stor försäljningsframgång – de är helt enkelt attraktiva och väldigt bra MP3-spelare, undantaget att man inte kan byta batteriet själv då. Skulle själv definitivt valt en iPod eller iPod mini om jag haft behov och råd.

 

iRivers spelare är säkert bra, även om den inte ser inte så fötroendeingivande ut. Det nya "kommande" formatet Ogg Forbis som omnämns har jag ingen uppfattning om, Apple's AAC ger dock erkänt hög ljudkvalitet med små filstorlekar, det är inte helt oviktigt.

 

Jag är en hopplös och okritisk förespråkare för Mac och Apple, men NEJ, jag får inte betalt för att skriva det här! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Affären säljer ju båda systemen - ja tom fler så jag går dit o pratar lite så får jag rent av lite mer info.... i River skulle tydligen läsa fler format än iPoden - men jag är osäker...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vår dotter kommer att titta på denna som ett alternativ till iPod´en:

 

http://www.mycom.se/produkter/839672/

 

 

Ngn som VET ngt (inga larviga inlägg tackar)...

Det är samma problem med den fjellis när det gäller batteriet.

 

Hittade t.ex en Nomad. Här.

Här räcker det med en skruvmejsel för att byta batteri.

 

Men vi får väl göra en lista på de som är demonterbara och de som icke är det + annat som kan väga in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...