Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ipods dåliga reklam i Råd & Rön


Alphonze

Rekommendera Poster

Inte en mac-nyhet direkt, men eftersom Apple gör "Mac" så tänkte jag att jag ville skriva följande:

 

I senaste numret (3-04) av Råd & Rön skriver de ett reportage med överskriften "Apple-succé är slit och släng". Handlar naturligtvis om de tidiga Ipodarnas dåliga eller obefintliga möjlighet att byta batteri själv och jag kan inget annat än att hålla med.

 

En viss Jonas Linder skulle bli tvungen att byta batteri efter ett år och tio månader till en kostnad av 3000:-! :blink: Sanslöst! Han fick rådet av Apple servicecentral att istället köpa ny spelare till nästan samma pengar.

Jonas: "-De sade rent ut att det inte var någon mening att försöka laga den, utan att det skulle bli billigare att köpa ny." "Ipod-spelaren som 2002 kostade över 5000 kronor är alltså nu helt värdelös." "Helt sjukt."

 

Råd & Rön berättar vidare att de kollat med Apple att batteribyte kostar 1208 kr, men att supporten upprepade gånger påpekat att det är bättre att lägga till pengar och köpa en ny Ipod. Har ni någonsin hört på maken?

 

Snacka om dålig konstruktion från början! Så enkelt det hade varit med nåt slags standardbatteri samt en lucka. Apple säger bara att spelaren annars skulle ha blivit tjockare och tyngre... Hmm? Är det värt tusen eller kanske flera tusen i dyra specialbyten?

Undrar just hur Apple ska hantera alla dessa kunder i framtiden som med största sannolikhet kommer att bli missnöjda?

 

För att inge hopp om framtiden berättar de också att i USA finns flera elektronikföretag som säljer batterier för ca 350:-, men vi får nog vänta lite här i Sverige...

 

Nja, Mac OS gillar jag, men Apple är ofta lite "hala" på nåt sätt. :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 69
  • Created
  • Senaste svar

Så otroligt sniket.

 

Apple skulle valt ett sådant här batteri sony_walkman_battery.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns numera batterier att köpa i Sverige för ca 700 kr. kommer dock inte ihåg var, men tror det var på macworld.se som jag läste det…

 

Blev själv glad ägare till en 40 GB iPod igår :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PowerPC i Lidköping skal begynne å selge iPod batterier i følge MacWorld.se

 

artikkelen finnes HER!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns numera batterier att köpa i Sverige för ca 700 kr. kommer dock inte ihåg var, men tror det var på macworld.se som jag läste det…

Jo, det är klart att 700 är bättre än de 3000 som Jonas L råkade ut för. Men bäst är väl ändå helt vanliga AA eller AAA NiMH-batterier som man enkelt kan fixa precis överallt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ulempen med AA og AAA batterier er at de ville gjort iPod'en ganske mye tykkere. Når man ser på iPod's innebygde batteri, så er jo der temmelig smalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu sa ju Råd&Rön att de kontaktat Apple igen och fått prisuppgiften 1.208 kr. Det är en stor skillnad mot 3.000 kr. Och med tanke på diverse billiga batterier som nämns här av flera personer så tror jag att det går att ordna relativt smärtfritt.

 

Som det är med reparationer/byten av elektroniska produkter blir det aldrig speciellt billigt. Jag ångrar inte mitt köp av iPod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå! Vakna!!! Är baksidan med att vara frän ett specialbatteri för 1200:- riktigt vettigt!? Om batteriet till iBooken kostade 1200 spänn kunde jag förstå. Men till en liten sketen iPod? Vad tror du den är värd begagnad??? Lägg till lite pengar och köp en ny.... Enda hopppet är att det säljs såna överjordiska mängder att det kommer billiga tredjepartsbaterier.... :blink::blink::blink::blink::blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1200:- är riktigt mycket pengar men 700:- tycker jag faktiskt kan vara rätt rimligt i sammanhanget. Jag vet själv när jag försökt köpa nya batterier till en bärbar telefon, det kostade då 500:- och det är bara två småkubbigabatterier i krympplast.

 

Nä jag tycker apple skall fixa tre års garanti på batteriet och göra det lättare att byta samt sätta ipod minis scrollhjul på storebror oxå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte bara batteriet som är skräp vad det verkar... köpte en ipod i maj... i oktober slutade den fungera (inte helt död men seriöst hårddsikfel på nåt sätt). Fick en ny (tror iaf att det var en helt ny) i november på garantin... Idag dog den också... skärmen verkar kunna lysa men den är helt död i övrigt... Det är väl bara att be om en ny igen antar jag (fick 12 nya garantimånader i november)... men det känns ju lite konstigt. Kanske bäst att se till att den pajar med jämna mellanrum så man får en ny innan garantin går ut. Blir ju rätt dyrt för apple dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar alltid varit skumt med Apples supportavdelning...De är inte vässade nog.

 

När era iPods har gått sönder, vad har ni gjort med den då innan? Spelat basket med den eller? Eller bara vanligt bruk, om det är så borde den ju inte gå sönder så lätt tycker man ju!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte många elektroniska prylar (Discman, diktafoner, eltandbostar etc.) som är speciellt värdefulla begagnade. Men ett nytt batteri kan kosta 1.200 kr och en ny iPod 3.200 kr. Det är skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
inte bara batteriet som är skräp vad det verkar... köpte en ipod i maj... i oktober slutade den fungera (inte helt död men seriöst hårddsikfel på nåt sätt). Fick en ny (tror iaf att det var en helt ny) i november på garantin... Idag dog den också... skärmen verkar kunna lysa men den är helt död i övrigt... Det är väl bara att be om en ny igen antar jag (fick 12 nya garantimånader i november)... men det känns ju lite konstigt. Kanske bäst att se till att den pajar med jämna mellanrum så man får en ny innan garantin går ut. Blir ju rätt dyrt för apple dock.

Hej!

 

Enligt Apple så skall iPod ej användas utomhus i vinter eller höstväder i Sverige pga våra väderförhålanden. Det är främst om det är lite kyligt(och 2003 års Oktober var synnerliggen kylig en av de kyligaste på hela 1900 talet) som det kan bli fuktskador i iPoden. Så länge som man är utomhus så kan man använda iPoden ner till 0 grader enligt Apple samt mellan 5-95% luftfuktighet men då talar vi om icke kondenserande luftfuktighet. Taget från Apples hemsida:

 

Omgivning

 

Temperatur vid användning: 0 till 35 °C

Temperatur vid förvaring: -20 ° till 45 °C

Relativ luftfuktighet: 5 till 95 % (icke-kondenserande)

Maxhöjd över havet vid användning: 3000 m

 

Det är främst om man varit utomhus en tid när det är kyligt och sedan går inomhus som den kyliga luften som man har i fickan i jackan tex den kondenseras under uppvärmingen i inomhusluften och mikroskopiskt små vattenpartiklar tar sig då in i iPoden och kan då orsaka kortslutningar och andra fel. För att undvika detta så skall man innan man går in slå av ipoden och sedan ej förvara den i fickan som man hade den i och sedan vänta ett par timmar åtminstonde innan man sätter på den igen och som sagt ej ta med den ut överhuvudtaget om det är minusgrader ute.

 

Andra orsaker till att den kanske gått sönder är hårddiskfel till följd av för hård hantering. Det är ej rekommenderat att använda iPoden vid stötiga aktiviteter såsom Joggning,springande uppför trappor etc utan speciell skyddsväska som finns att köpa på Apples website!.

 

Naturligtvis kan det ju cokså vara såa tt det bara rent allmänt är usel kvalitet på iPodar och då är den definitivt ej köpvärd!.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
1200:- är riktigt mycket pengar men 700:- tycker jag faktiskt kan vara rätt rimligt i sammanhanget. Jag vet själv när jag försökt köpa nya batterier till en bärbar telefon, det kostade då 500:- och det är bara två småkubbigabatterier i krympplast.

 

Nä jag tycker apple skall fixa tre års garanti på batteriet och göra det lättare att byta samt sätta ipod minis scrollhjul på storebror oxå.

Hej!

 

700Kronor för ett batteri är definitivt rena ockerpriset!. Batteribranchen är fullt medvetna om att vi människor har ett otvivelaktigt beroende av tillgång på mobil energi i vårt moderna samhälle. Därför så har de tidigare kunnat ta ut rena ockerpriser särskilt Duracell har gjort det och gör det fortfarande idag. Situationen har dock förbättrats en aning de senate åren vad avser standardbatterier och går idag att få tag på rätt billigt tex på Ikea.

 

Men när det gäller specialbatterier så tar de ut löjliga priser. 700kr för ett batteri som kanske kostar en tjuga att tillverka är bara för mycket max värd 200kr egentligen!.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar men leta i Elfakatalogen t.ex. finns nog märkeslösa batterier till ett bättre pris men apple kan ha gjort något eget special och då får man hoppas att konsumenterna tänker efter vid ett nyköp. Det börjar likna bläckstråleskrivarna med svindyra tillbehör

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

Självklart ska man kunna byta sitt iPod-batteri själv. Batterier är en förbrukningsvara och måste kunna bytas utan specialkunskap. Med det sagt, så känns hela den här diskussionen om ockerpriser lite märklig.

 

Vi lever i ett samhälle som till stora delar är beroende av batterier. Jag har en klocka på armen som går på batteri, en nalle, en bärbar Mac, ett Bluetooth-headset, eltandborste, två trådlösa telefoner, femtielva fjärrkontroller, radiostyrt centrallås i bilen. Bland annat.

 

För många apparater duger standardbatterier utmärkt, i andra fall kräver formen/funktionen på prylen att det är specialgrejjer.

 

Och varje gång de används försvinner en del av batteriernas laddningskapacitet.

 

Hur länge ska ett batteri ge acceptabel driftstid? Hur långt är ett snöre? Använder du din iPod hela dagarna och laddar om batteriet varje dag kommer det att hålla kortare tid än om du laddar om din iPod en gång i månaden.

 

Batterier kostar vad vi är villiga att betala för dom. En märkes-pc kostar mer än en noname-pc, och det behöver faktiskt inte vara någon särskild skillnad på dom. Varumärket kostar helt enkelt. För den som har kunskapen kanske det går att hitta billigare batterier någon annanstans, men för den som bara snabbt vill ha ett nytt batteri till sin iPod kanske Apples 1200 kronor är fullt acceptabelt?

 

Vad en vara kostar att tillverka är bara indirekt relaterat till vad företaget kan ta för pris. Du må svära och bli förbannad när du hostar upp 1200 spänn för ett nytt iPod-batteri, men det faktum att du hostar upp pengarna är ett tecken på att det priset var riktigt ... det är när du säger "no way" och struntar i att köpa som det faktiskt är för dyrt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

värdefull information där joakim... varför är det ingen som informerar om det på apple store sverige. "btw, gå inte ut med ipoden under december till mars" (och burtons skidåkaripodjacka borde ju orsakat ett och annat haveri)... j*vligt förbannad kort sagt... den är helt död... jaja, om apple inte ger en ny på garantin så är det väl bye-bye ipod... håller 4 månader i genomsnitt är min lilla inte helt statistiskt säkerställda undersökning (100% av utfallet så här långt men lite svårt att säga efter bara två försök).

 

den bara låg och spelade snällt på bordet… och sen pang, död.

 

:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad en vara kostar att tillverka är bara indirekt relaterat till vad företaget kan ta för pris. Du må svära och bli förbannad när du hostar upp 1200 spänn för ett nytt iPod-batteri, men det faktum att du hostar upp pengarna är ett tecken på att det priset var riktigt ... det är när du säger "no way" och struntar i att köpa som det faktiskt är för dyrt.

Jo, det där är ju normal marknadekonomi du beskriver, Nils. Men det jag inte gillar är att det är ganska lätt att bli lurad. Hur i all sin dar ska man kunna gissa sig till att ett batteribyte kan kosta mer än hälften av nypris på en gammal Ipod? (Då tänker jag på det första exemplet i Råd & Rön med 3000:-.) Sen att de nu visar sig att nyare Ipodar kan byta batteri för 700:- är väl i och för sig bättre, men det skadar Apple oerhört mycket att de inte har tänkt igenom sin konstruktion från början. Ska man slänga (el. sluta använda) en gammal fungerande 5000-kronors Ipod bara för att det är näst intill omöjligt att byta batteri? Man blir bara arg. 1200 kr för ett Ipod-batteri ÄR dyrt och näst intill oacceptabelt. Samma pengar till en 30.000-tusenkronors Powerbook är ok.

Heja Råd & Rön som lyfter fram sånt här smygocker då "normala" konsumenter inte tänker på batterier vid nyköp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt; de där Sony-batterierna håller 40-60 timmar med min Walkman. Efter tre år köpte jag nya (2 st.) för 300 kr sammanlagt. Men jag är själv ett luder nu när jag inhandlat en iPod mini på ebay :sorry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt; de där Sony-batterierna håller 40-60 timmar med min Walkman. Efter tre år köpte jag nya (2 st.) för 300 kr sammanlagt. Men jag är själv ett luder nu när jag inhandlat en iPod mini på ebay  :sorry:

Har du kollat upp vad batterier till Ipod Mini kostar? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat upp vad batterier till Ipod Mini kostar?

 

Inte en aning. Men med Apples sovjetiska prispolitik chansar jag på 5000 kr exkl. moms ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på vad som sagts om iPod i kyliga väderleksförhållanden vill jag säga:

 

Alla elektroniska apparater gillar inte kyla och hög luftfuktighet. De kan alla haverera och iPod är inget undantag. Det kan inte komma som en nyhet för någon.

 

:eeeh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad en vara kostar att tillverka är bara indirekt relaterat till vad företaget kan ta för pris. Du må svära och bli förbannad när du hostar upp 1200 spänn för ett nytt iPod-batteri, men det faktum att du hostar upp pengarna är ett tecken på att det priset var riktigt ... det är när du säger "no way" och struntar i att köpa som det faktiskt är för dyrt.

När strömadaptern gick sönder till min iBook så var det ett enkelt skitfel. Sladden hade gått av vid stickkontakten till datorn. Världens enklaste grej att fixa. OM det hade funnits en lös kontakt. En vanlig lös kontakt för strömadaptrar kostar ett par tior, några minuter med lödpennan och voilá; klart! Men Apple använder en egen specialare som ingen har sett förr. Finns inga lösa att köpa av Apple utan man får vackert inhandla en ny adapter för BARA 1200:- vilket börjar framstå som ett KAP i denna diskussion. Tack Apple för att ni har hållit nere priset på strömadaptern när ni kunde ha satt ett marknadsmässigt pris där jag hade svurit och varit förbannad men pröjsat och visat att er prissättning är riktig!!!! (w00t) (w00t) (w00t) (w00t) (w00t) (w00t) (w00t) (w00t) (w00t) (w00t) (w00t) (w00t) (w00t) (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Tack Apple för att ni har hållit nere priset på strömadaptern när ni kunde ha satt ett marknadsmässigt pris där jag hade svurit och varit förbannad men pröjsat och visat att er prissättning är riktig!!!! (w00t)  (w00t)  (w00t)  (w00t)  (w00t)  (w00t)  (w00t)  (w00t)  (w00t)  (w00t)  (w00t)  (w00t)  (w00t)  (w00t)

Jag förstår faktiskt inte gnället på Apples priser. Javisst, Apples priser är väldigt höga, och ja, de utnyttjar alla möjligheter att klå användarna på pengar. Reservdelar kostar hutlöst med pengar, helt enkelt för att 1 200 kronor för en strömadapter trots allt är trevligare än alternativet (att vara utan sin Powerbook).

 

Såvitt jag kan minnas har Apple sysslat med detta sedan 1976. Apple har alltid varit dyrare än alla andra. Även när de började göra konsumentdatorer var dessa dyrare än alla andra. Och även om produkterna överlag är bra, så är i stort sett allt runt omkring (support, garanti osv) långt från världsklass.

 

Så det är inget nytt. Ska man tala om nyheter när det gäller Apples prissättning så är det att Apple faktiskt inte tar ut lika makalösa överpriser som för tio år sedan.

 

Sedan är det här med tillverkningskostnad och pris en käpphäst för mig. De har bara marginellt med varandra att göra:

 

"En man fick problem med sin oljepanna. Eftersom han var helt ohändig ringde han till en firma som skickade ut en reparatör. Reparatören tittade lite på oljepannan, vred på en skruv och sa att problemet var löst, det tog kanske 30 sekunder.

Mannen var nöjd, för nu fungerade oljepannan igen. Några dagar senare fick han en faktura på 100 kronor. Upprörd ringde han upp firman och krävde att få veta vad det var som kostat så mycket. Firman lovade att skicka en ny specificerad faktura.

Två dagar senare dök den specificerade fakturan upp:

Vrida om skruv: 1 krona.

Veta vilken skruv: 99 kronor."

 

Priset på en produkt eller tjänst sätts utifrån konsumenternas betalningsvilja/betalningsförmåga. Om det priset är lägre en produktionskostnaden tillverkas/säljs inga varor/tjänster. Om priset är för högt på grund av skatter eller andra "artificiella" kostnadshöjare uppstår istället svarta marknader. Vid ett monopol kan företaget i princip själva sätta priset, men är det alldeles för högt skapas möjligheter för konkurrenter att ta sig in på marknaden. På så vis uppstår, i varje fall teoretiskt, någon slags jämvikt.

 

För att återgå till Apples priser - iPod-batteriet från Apple är så dyrt att det uppstått en möjlighet för konkurrenter att ta sig in på marknaden. Detsamma är uppenbarligen inte fallet med din ström-adapter. Är priset då för högt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[...] På så vis uppstår, i varje fall teoretiskt, någon slags jämvikt.

 

För att återgå till Apples priser - iPod-batteriet från Apple är så dyrt att det uppstått en möjlighet för konkurrenter att ta sig in på marknaden. Detsamma är uppenbarligen inte fallet med din ström-adapter. Är priset då för högt?

Jag är med på att du förklarar hur marknadsekonomi fungerar, men jag vill ändå påpeka att det är lika viktigt att få kunna klaga högljutt så att "den stora massan", dvs vi konsumenter, får reda på (tex via Råd & Rön) hur företagen försöker pressa den "okunniga" delen av marknaden på de sista korvörena. Tänk om alla böjde sig och snällt betalade. Det finns så otroligt mycket höga smygpriser här och var så att om ALLA får reda på hur företagen prissätter så blir de kanske tvingade att "skärpa till sig" även från människor som egentligen inte berörs av aktuell produkt eller tjänst. Heja marknadsekonomi och informationsflöde!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...