Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Telia lanserar MMS och Homerun-app


msjodin

Rekommendera Poster

Ja det man inte hittar på nätet brukar vara en lögn, men nu verkar det finnas kött på benen. Man ska alltid vara kritisk till källor.
Allt som står på nätet är inte sant!! Dessutom kan folk vara snabbare än an media i vissa fall.

 

Vi ska vara glada att få "förhandsinfo", inte kritisera de som kommer med den. Då biter vi oss i svansen rakt av. Jobs kan inte komma med all info alltid!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 120
  • Created
  • Senaste svar

Nej men iom att information snabbt läcker ut på internet så brukar det oftast vara fler än en person som hinner läcka från en presskonferens. Framförallt om det var 50talet journalister.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt klart väldigt intressant och till skillnad mot de flesta här inne väljer jag att tro på att detta säkert kan vara i görningen. Telia har antagligen fått många och långa klagomål om avsaknaden av MMS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt klart väldigt intressant och till skillnad mot de flesta här inne väljer jag att tro på att detta säkert kan vara i görningen. Telia har antagligen fått många och långa klagomål om avsaknaden av MMS i iPhone och man har kanske valt att göra något åt saken. Men kommer Apple verkligen godkänna det? Jag varför inte är min fråga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåväl, efter ett par glas rödvin såhär på fredagkvällen har jag mjuknat upp lite och tillåter mig att komma tillbaks med lite mer input för skeptikerna.

 

Den främsta anledningen till att ingen annan har skrivit om mms-applikationen skulle jag tro är att de flesta av oss på presskonferensen var ekonomijournalister. Därav låg också fokus på högre bredbandspriser och Telias investeringar i Spanien när andra journalister rapporterade.

 

Nördmedia var överhuvudtaget inte där (Mobil, MacWorld, M3 etc).

 

Under förmiddagen hölls fyra olika presentationer som handlade om allt från videotjänster till framtida mobiltjänster, därav är det inte helt oväntat att en världsnyhet som detta drunknar i nyhetsflödet. Men även jag är faktiskt förvånad över att ingen annan har tagit upp MMS och iPhone. Detta trots att jag till och med tipsat MW-redaktionen.

 

När det gäller Telias egen app-store så vill jag dock påpeka att den inte kommer att likna Apples appstore det minsta. Det är någonting mycket simplare där Telia bara försöker renommésnylta på Apple för att få lite mer positiv rapportering.

 

Förresten, den som mot förmodan undrar vem jag egentligen är så kan ni titta i tidningen M3, där har jag varit med i nördpanelen ända sedan tidningen startade någon gång för typ hundra år sedan. Inte för att det ger mig någon seriositetsstämpel, men det kanske får er att känna er lite mer säkra på källan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser det här som en mycket positiv nyhet. Gick o väntande på det nästan faktsikt. För MMS är en ganska stor grej för telia, bland kontantkortstelefonerna.

 

synd bara at apple inte kom först, för då kunde det varit bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåväl, efter ett par glas rödvin såhär på fredagkvällen har jag mjuknat upp lite och tillåter mig att komma tillbaks med lite mer input för skeptikerna.

 

Den främsta anledningen till att ingen annan har skrivit om mms-applikationen skulle jag tro är att de flesta av oss på presskonferensen var ekonomijournalister. Därav låg också fokus på högre bredbandspriser och Telias investeringar i Spanien när andra journalister rapporterade.

 

inte Nördmedia var överhuvudtaget där (Mobil, MacWorld, M3 etc).

 

Under förmiddagen hölls fyra olika presentationer som handlade om allt från videotjänster till framtida mobiltjänster, därav är det inte helt oväntat att en världsnyhet som detta drunknar i nyhetsflödet. Men även jag är faktiskt förvånad över att ingen annan har tagit upp MMS och iPhone. Detta trots att jag till och med tipsat MW-redaktionen.

 

När det gäller Telias egen app-store så vill jag dock påpeka att den inte kommer att likna Apples appstore det minsta. Det är någonting mycket simplare där Telia bara försöker renommésnylta på Apple för att få lite mer positiv rapportering.

 

Förresten, den som mot förmodan undrar vem jag egentligen är så kan ni titta i tidningen M3, där har jag varit med i nördpanelen ända sedan tidningen startade någon gång för typ hundra år sedan. Inte för att det ger mig någon seriositetsstämpel, men det kanske får er att känna er lite mer säkra på källan.

 

Det lät bara kul men jag tror dig :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, den som mot förmodan undrar vem jag egentligen är så kan ni titta i tidningen M3, där har jag varit med i nördpanelen ända sedan tidningen startade någon gång för typ hundra år sedan. Inte för att det ger mig någon seriositetsstämpel, men det kanske får er att känna er lite mer säkra på källan.

 

Fascinerande - det är väl bara att konstatera då att ekonomijournalister måste tillhöra de mest insnöade inom hela yrkeskåren. Är du journalist och inte inser att en MMS-applikation för iPhone från Telia är en stor nyhet så har du inte mycket till nyhetsnäsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fascinerande - det är väl bara att konstatera då att ekonomijournalister måste tillhöra de mest insnöade inom hela yrkeskåren. Är du journalist och inte inser att en MMS-applikation för iPhone från Telia är en stor nyhet så har du inte mycket till nyhetsnäsa.

 

Varför skulle det vara intressant för ekonomer?

MMS är plain crap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle det vara intressant för ekonomer?

MMS är plain crap.

 

Han sa väl aldrig att det var intressant för ekonomer? :P

 

Jag håller med honom. Kan man som journalist inte se att MMS för iPhone är en stor nyhet så har man nog inget vidare luktsinne i sin nyhetsnäsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han sa väl aldrig att det var intressant för ekonomer? :P

 

Jag håller med honom. Kan man som journalist inte se att MMS för iPhone är en stor nyhet så har man nog inget vidare luktsinne i sin nyhetsnäsa.

Skickar man inte @-mail med fånen?

Rätta mig om jag missförstod ngt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skickar man inte @-mail med fånen?

Rätta mig om jag missförstod ngt.

 

Du har ett suveränt mailprogram i iPhone så svaret är jag. Men tydligen finns det folk som vill ha den gamla tekniken MMS också. Du vet ju hur folk är... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han sa väl aldrig att det var intressant för ekonomer? :P

 

Jag håller med honom. Kan man som journalist inte se att MMS för iPhone är en stor nyhet så har man nog inget vidare luktsinne i sin nyhetsnäsa.

 

Han skrev att han var ekonomijournalist vilket bör tyda på att han skriver för någon blaska med ekonomi som inriktning och troligtvis då läses av folk som jobbar med ekonomi (ekonomer).

 

Ser inte hur MMS är en så supestor nyheter heller direkt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han skrev att han var ekonomijournalist vilket bör tyda på att han skriver för någon blaska med ekonomi som inriktning och troligtvis då läses av folk som jobbar med ekonomi (ekonomer).

 

Ser inte hur MMS är en så supestor nyheter heller direkt...

 

Med tanke på hur många som klagat på avsaknaden av MMS är det ju så klart en stor nyhet att Telia ska lansera en app för det vilket man som journalist borde förstå oavsett vilken inriktning man har. Som ekonomijournalist kanske man inte har någon anledning att skriva om det men man har väl kollegor att passa vidare det till. Såvitt jag vet har ingen media skrivit något om det än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på hur många som klagat på avsaknaden av MMS är det ju så klart en stor nyhet att Telia ska lansera en app för det vilket man som journalist borde förstå oavsett vilken inriktning man har. Som ekonomijournalist kanske man inte har någon anledning att skriva om det men man har väl kollegor att passa vidare det till. Såvitt jag vet har ingen media skrivit något om det än.

 

TS påpekade iofs att denna hade tipsat andra redaktioner om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju bara en bluff alltihopa. Fattar ni inte det. Annars hade det stått på massor av sidor och varit mycket uppmärksammat. Inte minst av Macworld själva. Personen som hittade på det fick sig i alla fall ett gott skratt när han satte igång detta rykte. Verkar faktiskt lite kul. Kanske skall man öppna ett nytt konto och starta ett rykte och se hur långt det går...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som har besökt presskonferenser vet att enbart några få procent av allt som sägs och släpps verkligen kommer ut till allmänheten via journalister. Skälet är utrymmesbrist! Det är någon som sorterar bland materialet och tar bort det som upplevs som inte jättestort.

 

Det är aldrig utrymmesbrist för en bra nyhet och om TeliaSonera tänker lansera en MMS-mjukvara som åtgärdar en brist i Apples iPhone så är det en nyhet - kanske inte för just din tidning men för någon av de medier som tydligen var där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle det vara intressant för ekonomer?

MMS är plain crap.

 

Det skrev jag inte. Vad du sedan personligen anser om MMS är inte relevant i sammanhanget. Diskussionen handlar om källkritik och nyhetsvärdering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skickar man inte @-mail med fånen?

Rätta mig om jag missförstod ngt.

 

Du missförstod att diskussionen inte handlar om vad som är bra eller dåligt med MMS. Den handlar om källkritik och nyhetsvärdering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han skrev att han var ekonomijournalist vilket bör tyda på att han skriver för någon blaska med ekonomi som inriktning och troligtvis då läses av folk som jobbar med ekonomi (ekonomer).

 

Ser inte hur MMS är en så supestor nyheter heller direkt...

 

Tur att du inte är journalist då och sysslar med nyheter ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju bara en bluff alltihopa. Fattar ni inte det. Annars hade det stått på massor av sidor och varit mycket uppmärksammat. Inte minst av Macworld själva. Personen som hittade på det fick sig i alla fall ett gott skratt när han satte igång detta rykte. Verkar faktiskt lite kul. Kanske skall man öppna ett nytt konto och starta ett rykte och se hur långt det går...

 

Ja och det vet du?

 

Att Telia öppnar en Appstore var ju inte bluff så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja och det vet du?

 

Att Telia öppnar en Appstore var ju inte bluff så...

 

Jajamen, det vet jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller nyhetsvärderingar så är det ganska lätt:

 

Ekonomijournalister: Skriver för beslutsfattare och aktieinvesterare (analytiker etc.). Denna målgrupp är mest intresserad av prissättningar, tjänster eller andra förändringar som kan påverka deras egen affär eller deras investeringar. Det vill säga Telias satsningar på videokonferenser för företagsmarknaden = stora investeringar och stora intäkter per kund. Ändrad prissättning på mobilt bredband = mer intäkter och annorlunda konkurrenssituation på marknaden.

 

Pryl- (eller som jag föredrar att kalla det, nörd-) journalister: Skriver för entusiastiska prylmuppar som ägnar alldeles för stor del av sin fritid med att snöa in på kretskort och tjänster. Denna målgrupp intresserar sig i det fall de är, eller har för avsikt att bli, iPhone-ägare helt ooooooooootroooooooooligt mycket för om det kommer MMS till iPhone. Inom denna krets av människor är MMS i iPhone en världsnyhet. Det är också därför som jag har tipsat MacWorld om denna nyhet. Om MacWorld är intresserade av nyheten så kan de kontakta mig och få hela Indra Åsanders powerpoint-presentation samt namn på de personer som de kan ringa för att få nyheten bekräftad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...