Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Inuti Leijons iPhone - här är mina favoritprogram


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Nyhetsroboten

Trots en sorglig kamera är jag tokkär i min iPhone. Den sitter liksom klistrad i min hand dygnet runt. Och den riktigt sköna grejen är alla program man kan ladda ned via iTunes Store, eller Cydia om man har hackat sin iPhone.

 

 

Här är de program jag hittills fyllt min telefon med, från högst upp till vänster till längst ned till höger (minus dockan)

 

 

leijon_iphone_sida1.png

 

 

1. SMS - Ja, ingen egentlig förklaring behövs, annat än att jag retar mig oerhört på att man inte kan skicka vidare meddelanden. Grrrr!

 

 

2. SwirlyMMS - Om du hackat din mobil (guide här) kan du installera detta svenskutvecklade program som ger dig stöd för MMS. Kostar några tior efter provversionen löpt ut men det är det väl värt.

 

 

3. Byline - Min senaste kärlek, som synkar alla mina hundratals rss-flöden från Google Reader in till ett enda snyggt gränssnitt. <3

 

 

4. Facebook - Förstås. Jag är en junkie av rang. Lite buggigt men sjukt bra program.

 

 

5. Kamera - Helt utan funktioner och svår att ta bilder med. Usch.

 

 

6. Bilder - Ja, själva bildalbumet.

 

 

7. Väder - Självförklarande även detta.

 

 

8. Inställningar - Yep.

 

 

9. Kalender - Synkas med MobileMe, som synkas med iCal som synkas med Google Kalender via lite magi och Spanning Sync.

 

 

10. Klocka - Egentligen bara för alarmet.

 

 

11. Kalkylator - För att huvudräkning stressar min apa.

 

 

12. Swedbank - Ingen app, utan en länk till bankens iPhoneoptimerade sajt.

 

 

13. Todo - Ett av många att göra-verktyg till iPhonen. Jag är dock sugen på att gå över till Remember the Milk, även om just Todo kan synka uppgifterna med denna prisade tjänst.

 

 

14. iPedia+ - Mitt favorit-Wikipedia-program. Stöd för svenska Wikipedia och ett överlag genomarbetat gränssnitt. För sju pistoler är det ett kap!

 

 

leijon_iphone_sida2.png

 

 

1. App Store - Här är det lätt att förlora både tid och pengar. Men det är det värt.

 

 

2. Cydia - Hackversionen av App Store. Inte lika polerat, men här finns många specialprogram Apple inte tillåter officiella utvecklare att ta fram.

 

 

3. Installer - Innan version 2.0 av iPhonemjukvaran (och Cydias intåg) var detta programmet som gällde. Numera närmast en kyrkogård som sällan uppdateras. Det finns dock en del pärlor kvar att hitta, såsom Snapture (mer om det nedan).

 

 

4. iTunes Store - Förstås. Här går det också att bränna en hel del pengar på Darinsamlingar och remixar på Papaya Coconut med Kicki Danielsson. Fast vi på MacWorld väntar mest på att detta nya stjärnskott börjar säljas på iTunes.

 

 

5. Kontakter - Precis som kalendern synkas mina kontakter med MobileMe, med min Mac, med iPhonen och med Hans Fahléns morgontoalett.

 

 

6. Remote - Sjukt sexigt program på papperet, men tyvärr glömmer jag av att använda det, trots att jag bygger hela min musikupplevelse hemma på en Airport Express. Får knyta ett snöre runt fingret helt enkelt.

 

 

7. Hitta.se - Väldigt basic program som skulle kunna göras fantastiskt. Men det är i alla fall bättre än Eniros patetiska försök.

 

 

8. Youtube - Timmar av underhållning! Om du vill dra på smilgroparna lite redan i dag kan jag rekommendera följande filmer. Välj efter vilket område du går i gång på:

|
|

 

 

9. Evernote - Galet smart program för att samla in anteckningar, foton, ljudinspelningar med mera. Bor inte bara i din iPhone utan synkas automagiskt med evernote.com och eventuella klienter för Mac eller Windows. Gratis, dessutom!

 

 

10. Kartor - Eftersom jag mestadels går mellan jobbet och hemmet i centrala Stockholm är detta inte ett supernödvändigt program för min del. Men det känns ändå tryggt att det finns där.

 

 

11. Inköpslista - …eller ShoppingList, som det heter i iTunes. Ett av mina mest använda program, då jag handlar ofta till alla överambitiösa måltider jag lagar.

 

 

12. Prisjakt - Grym sajt och rätt bra program. Finns dock utrymme för förbättringar.

 

 

13. Brightkite - En ny hajpad tjänst som använder iPhonens GPS till det mesta. Man kan ladda upp bilder, skriva statusmeddelanden á la Jaiku/Twitter/Facebook samtidigt som allt geotaggas, alltså märks upp med data om var du befinner dig. Just nu måste man bli inbjuden för att kunna använda tjänsten. (Jag har 10 inbjudningar om någon är intresserad. Hojta till i kommentarerna!)

 

 

14. Snapture - Ännu ett hackprogram, som hittas i Installer (installeras automatiskt när du hackar mobilen). Snapture utökar kamerans funktionalitet REJÄLT, men eftersom det tar några extra sekunder att starta använder jag det inte lika ofta som Apples egna kameraprogram.

 

 

15. BeejiveIM - Sanslöst dyrt för att vara ett iPhoneprogram, hela 119 kronor får du punga ut. Men sedan är det iPhonens allra bästa chattverktyg för MSN, Google Talk, AIM etc. Det enda trista är att Apple inte tillåter program att köras i bakgrunden, så varje gång du stänger programmet så loggas du ut.

 

 

leijon_iphone_sida3.png

 

 

1. Anteckningar - Nu börjar vi komma in på programmen jag använder rätt sällan. Anteckningar har helt ersatts av Evernote, som jag nämner här ovan.

 

 

2. Picoli - Ett smart verktyg för att förbättra bilderna som din iPhone tar. Funkar rätt bra och kostar 22 riksdaler.

 

 

3. BrainChallenge - VARNING! Detta är starkt beroendeframkallande! Sedan jag installerade detta “nyttospel” på min sambos iPhone har jag knappt sett henne.

 

 

4. Wordpress - För att uppdatera bloggar. Har dock knappt använt det, men det känns bra att ha det installerat om nu behovet skulle komma krypande. Är det någon av er där ute som använder Wordpress för iPhone?

 

 

5. Aktier - Används aldrig. Om man inte ser ekonomin krascha har det väl inte hänt?

 

 

6. Life Expectancy - För sju kronor får du svara på 20-talet frågor om din livsstil och på köpet få reda på när du ska dö. Rätt meningslöst, men kul för stunden (läs: en gång).

 

 

7. Simplify Media - Låter dig lyssna på musiken från olika iTunesbibliotek på en dator någonstans. Återigen en grym idé, men jag har inte riktigt fastnat för tanken. Väntar i stället på Spotify för iPhone…

 

 

8. Flickup - Laddar upp bilder till Flickr. Ännu ett program som är mer “bra att ha” än något jag verkligen använder.

 

 

9. Vringo - Galet nyttigt program om man har många kontakter på Facebook. Vringo synkar nämligen alla dina vänners bilder med adressboken i iPhonen. Lite skumt gränssnitt dock.

 

 

10. AirSharing - För att dela filer över trådlösa nätverk. Används väääääldigt sällan.

 

 

11. Make it Mine - Hackprogram du hittar i Cydia som låter dig ändra namnet på din operatör (och/eller klockan i mitten) till vad du än vill, förslagsvis “I love MacWorld”. icon_smile.gif

 

 

12. Arlas kokbok - Enkelt, snabbt, smidigt och gratis. Ladda ned!

 

 

13. Game Show Sounds - Består bara av två stora knappar, en röd och en grön. Den röda ger ifrån sig att argt nej-ljud och den gröna ett par uppmuntrande plingande sådana. Perfekt för chefen som vill ta snabba beslut utan att slösa på rösten. På MacWorld använder vi den på storyboardmöten där idéer hyllas eller sågas på sekunden.

 

 

14. Ocarina - En flöjt i din iPhone. Jag var tvungen att testa…

 

 

15. iTranslate - Som namnet antyder översätter detta program saker från ett språk till ett annat, däribland svenska och vietnamesiska. Finns även i en plusversion utan annonser.

 

 

leijon_iphone_sida4.png

 

 

1. Google Translate - I mobilversion på webben. Rätt meningslöst när jag har iTranslate kom jag på precis. Dessutom är webclipikonen så fuuuul! Huva.

 

 

2. Forumet - Ja, vårt på MacWorld förstås. Ökar som tåget dag för dag. Du är väl också medlem?

 

 

3. Redaktionen - Dennna blogg i iPhoneoptimerad version.

 

 

4. BeejiveIM - Oj, här var ännu ett överflödigt webclip ser jag nu. Fast kan vara bra för dig som inte vill punga ut 119 pesetas för det riktiga programmet.

 

 

5. DN.se - Den iPhoneoptimerade versionen även här. DN är lite av pionjärer på denna front. Nu väntar jag på iPhoneprogrammet som är ännu bättre.

 

 

6. TVApp.se - Snabb och enkel sajt för att hålla sig uppdaterad på vad som går på tv just nu. Jag längtar dock efter ett riktigt program med stöd för fler kanaler och större personalisering.

 

 

7. Aftonbladet - Mobilversionen även här.

 

 

8. Jaiku - Inte ens en mobilversion, utan en länk till den vanliga sajten (mobilversionen är mest jobbig). Som stort Jaiku-fan längtar jag ihjäl mig efter ett vettigt program för denna fantastiska tjänst!

 

 

9. StatusNotifier - Ett hackprogram som gör att dui viloläge kan få information om en massa olika händelser förutom sms. Däribland rss-flöden, kalenderhändelser och mms-meddelanden.

 

 

10. My Football - Ett absolut MÅSTE för alla fotbollsfans. Här finns alla ligor värda att nämna, kompletta med statistikporr, liverapportering och skyttetoppar. För 15 kronor är du i himlen.

 

 

11. Instapaper - Länk till iPhoneversionen av en sajt som låter dig spara artiklar till senare läsning. Låter lite kryptiskt men testa så inser du nog också storheten.

 

 

12. Aftonbladet TV - The Program. Kul idé, men jag skulle hellre velat se ett fett Aftonbladetprogram som täckte alla deras tjänster.

 

 

13. Flickr - Den nya iPhoneversionen av världens bästa fototjänst. Bra för att hålla koll på vad ens polare gör om dagarna.

 

 

Värt att nämnas är att jag tidigare körde Winterboard med några riktigt snygga teman. Men jag insåg ganska snart att det fick iPhonen att gegga ihop sig totalt. Så numera är det Apple original som gäller.

 

 

 

Vilka är dina favoritprogram för iPhone?

 

 

 

Läs hela inlägget på Redaktionen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltså, jag tror jag måste köpa en iPhone för att använda den, min touch har blivit portputtad av min shuffle jag köpte i NYC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om herr Redaktören har för mycket tid och för mycket pengar. :devil:

 

(Hur hinner du med att köra alla dessa program och hur mycket kostar de?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
Det verkar som om herr Redaktören har för mycket tid och för mycket pengar. :devil:

 

(Hur hinner du med att köra alla dessa program och hur mycket kostar de?)

Jag är GJORD av pengar och tid! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5. Kamera - Helt utan funktioner och svår att ta bilder med. Usch.

 

Det finns två knappar varav den ena är större och har en kamera på sig.

Trycker man på den tar man bilden. Hur kan det vara svårt? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är GJORD av pengar och tid! :lol:

Suveränt! Du kan ju du betala för det här forumet, så vi slipper all reklam som bara stjäl skärmutrymme och nedladdningstid! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför använda en rss-applikation när Google Reader fungerar mer än utmärkt i sig själv?

Dessutom med en hygglig web-apps-ikon :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att han tror att mest apps när man dör vinner:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ogillar verkligen att ha mer än 2 sidor apps varav förstasidan bara har orginalappsen. Jag är lite för pedant för sånt här. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Leijon - Nu finns det en Jaiku-app ute i ny version Mjaiku. Så bra den kan bli med dagens api, alltså kanske inte helt hundra.

 

Ni som inte är medlemmar på Jaiku och intresserade så kan jag ge invites.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
Leijon - Nu finns det en Jaiku-app ute i ny version Mjaiku. Så bra den kan bli med dagens api, alltså kanske inte helt hundra.

 

Ni som inte är medlemmar på Jaiku och intresserade så kan jag ge invites.

Äntligen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han har lyssnat på istortsett alla community-kommentarer som kom på första versionen. Dock är som sagt api't begränsat tills de flyttar till Google app engine. Men det vet du säkert ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
Han har lyssnat på istortsett alla community-kommentarer som kom på första versionen. Dock är som sagt api't begränsat tills de flyttar till Google app engine. Men det vet du säkert ;)

Det vore väl skam annars. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...